/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Dækker forsikringen?
Fra : Wheelie
Vist : 697 gange
100 point
Dato : 25-04-03 10:06

Jeg har lige et spg. angående hvor meget en alm. indbo forsikring dækker. Jeg har de sidste 3 år kørt mc med ansvarsforsikring. På den tid er det lykkes mig at tabe to hjelme samt brænde hul i mine goretex bukser (satans til varme sådan lydpot kan nå).
Anyways. Jeg vil bare gerne vide om de beskadiede bukser samt hjelmene er noget en alm. indboforsikring dækker? Skal jeg bare fortælle historien som den er, eller skal jeg igang med en "røverhistorie" for at få dækning?.

Mvh Wheelie

Kommentar
Fra : Bofh

Dato : 25-04-03 11:14

Umiddelbart vil jeg tro at du kan få erstatter de 2 hjelme som blev stjålet.

/Thomas

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 25-04-03 12:57

Umiddelbart skulle indboforsikringen dække, men de vil muligvis henvise til noget "egen skyld" i forbindelse med de skader du nævner.
Problemet er jo, at hvis du spørger, ang. den rigtige historie, så er der ingen mulighed for at lave røverhistorie.
Må håbe på, at en herinde er i forsikringsbranchen, og kan svare utvivlsomt på dit spørgsmål.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 25-04-03 15:50

Hej Wheelie!

Man tegner en indboforsikring først og fremmest for at være forsikret mod en evt. skade man ved et uheld kan komme til at påføre andre samt erstatning for tyveri og brand og pluselig opstået skade på ens indbo.

Hvad indboforsikringen dækker og med hvilke summer er meget forskelligt for de enkelte forsiringsselskaber. Du bliver nødt til at læse i dine forsikringsbetingelser og hvad forsikringen dækker.
Endvidere skal man også være opmærksom på om der er en selvrisiko.

Eks.v. så har jeg tegnet selvrisiko på alle de forsikringer jeg kan og derved sparet ca. 20-30% årligt.
Jeg har den meneing, at en forsiring skal hjælpe mig ved store uheld og ved beløb som jeg ikke bare lige umiidelbart selv kan betale.

Jeg mener ikke, at du kan få erstattet dine bukser og hjelme med mindre der er tale om tyveri fra aflåst rum og eftersom du skriver, at du har tabt hjelmene så er der ikke dækning og skaden må betegnes som selvforskyldt - man får jo heller ikke erstatning for tab at et evt. dyrt ur.

Hvis man eks.v. går på fortorvet med hjelmen under armen og der så kommer en og lige snupper hjelmen og du så råber "stop typen" - ja så er der mulighed for dækning. M.h.t. brændte bukser så er det også dig selv, der er skyld i skaden og en indboforsikring dækker ikke selvforskyldt skade eller skade påført af en selv eller en fra husstanden på egne ting.

Men hvis du eks.v. havde tegnet motrcykelforsikring med kasko kunne der evt. være en mulighed. Men igen hvad står der i forsikringsbetingelserne.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : NetMechanic

Dato : 12-05-03 17:28

Hvorfor ikke bare, jamen hr. forsikringsmand, mine bukser havde hængt over strygebrættet, og jeg ville bare lige tage telefonen, og havde glemt at strygehjernet var tændt :) ?
Jeg havde mine 2 hjelme stående oppe på en høj hylde, da jeg ville sætte en kasse derop, røg de ned og ramte gulvet/kommoden eller whatever :) og som du ved, når en hjelm har fået et hårdt slag, skal den skiftes ud, for så er den teoretisk jo ikke sikker længere. :)