/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Katylasator
Fra : Mosekongen
Vist : 1242 gange
100 point
Dato : 21-12-09 17:16

Der en KLOG mand der har fortalt mig at man ikke må bruge Karburatorsprit når der Katylasator på bilen mon det er sandt for så vil jeg da stoppe med at bruge det

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-12-09 17:26

Hvad i himlens navn bruger du karburatorsprit til

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 21-12-09 17:42

det er de færeste biler med katalysator der har karburator

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 21-12-09 17:45

Her kan i læse om karburatorsprit

http://www.fyens.dk/article/1167739:Bil--baad--camping--Gavner-karburatorsprit-i-blyfri-benzin

Og nej, en bil med katalysator tager ikke skade af en sjat karburatorsprit.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 21-12-09 17:58

jeg gentager, der findes vist ikke ret mange katalysatorbiler med karburator, de har indsprøjtning og har dermed ikke brug for karburatorsprit

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-12-09 17:58

Den eneste der har GAVN af det, er vist servicestationen der sælger det

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 21-12-09 18:05

Det er rigtigt den ikke har meget gavn af det - men den tager ikke skade om det.

Har faktisk hørt et rygte om at en vis mængde karburatorsprit i benzinen skulle kunne nedsætte Co2 udledningen. Meeen det er så ikke noget jeg har tænkt mig at teste.
Og er ikke noget jeg umiddelbart vil anbefale

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 21-12-09 18:32

Karburatorsprit har ikke en dyt at gøre med om der er karburator eller indsprøjtning på bilen.

Spritten blander sig med evt. vand i benzinen og forhindrer vandet i at fryse og dermed opbygning af is på dysen, uanset det er en indsprøjtning eller karburator.
Man kan ikke undgå vand i benzinen, bare fordi der sidder indsprøjtning på bilen.
Det er et fysisk problem på tankstationen - eller i enkelte tilfælde et problem med pakningen på tankdækslet. Evt. kondens.

Problemer med hakkende motorgang i frostvejr kan også skyldes defekte varmeslanger til motorens luft indtag.
Der sidder almindeligvis et termostatstyret luftspjæld, som skifter over til at hente luft fra et skjold over udstødningen, netop for at undgå is-problemer.
Termostaten prøver at holde indsugnings luften omkring 20grdr, hvilket er optimalt for en suge motor.
På lidt ældre biler er slangen ofte helt væk og skjoldet over udstødningen tæret væk også.
Det opdager man først, når motoren driller i frostvejr.

Og nej - katalysatoren er totalt ligeglad med et par % sprit i benzinen.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-12-09 19:30

Man får også det vand ud der kan samle sig som kondensvand i tanken.

Så at give den lidt om kaburator sprit er bestemt ikke en dårlig ide...

Jeg kan dog kun smile lidt når nogen ikke forstår at der er fornuft i det andre gør...

Der er jo aldrig nogen der er klogere end en selv.,... thø hø...

glædelig Jul.
Ben

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 21-12-09 20:04

Der kører stadig mange biler med elektronisk karburator og kat.
karburatorsprit skader ikke, og det tager kondensvand i tank.

( kan godt lide din sidste linie Benjamin)" Aldrig"

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 21-12-09 22:57

Mig bekendt kører bilerne i Brasilien på sprit - derovre fryser det ikke så meget. Hvis sprit var billigere end benzin ville jeg bruge sprit på min bil, med kat. Det øger også oktantallet (uden at det gør nogen direkte nytte her )