Karburatorsprit har ikke en dyt at gøre med om der er karburator eller indsprøjtning på bilen.
Spritten blander sig med evt. vand i benzinen og forhindrer vandet i at fryse og dermed opbygning af is på dysen, uanset det er en indsprøjtning eller karburator.
Man kan ikke undgå vand i benzinen, bare fordi der sidder indsprøjtning på bilen.
Det er et fysisk problem på tankstationen - eller i enkelte tilfælde et problem med pakningen på tankdækslet. Evt. kondens.
Problemer med hakkende motorgang i frostvejr kan også skyldes defekte varmeslanger til motorens luft indtag.
Der sidder almindeligvis et termostatstyret luftspjæld, som skifter over til at hente luft fra et skjold over udstødningen, netop for at undgå is-problemer.
Termostaten prøver at holde indsugnings luften omkring 20grdr, hvilket er optimalt for en suge motor.
På lidt ældre biler er slangen ofte helt væk og skjoldet over udstødningen tæret væk også.
Det opdager man først, når motoren driller i frostvejr.
Og nej - katalysatoren er totalt ligeglad med et par % sprit i benzinen.