/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
KASSEROLLE TIL INDUKTIONSSTRØM
Fra : AG112
Vist : 1485 gange
100 point
Dato : 18-12-09 19:22

JEG HAR FÅET EN KASSEROLLE TIL INDUKTIONSSTRØM,
HVAD FORSKEL ER DER PÅ DET, OG EN ALM. KERAMISK KOMFURPLADE.

VENLIGST
AG112

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-12-09 19:24

Den kasserolle kan du godt bruge til glaskeramisk... men ikke omvendt, hvis du forstår

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-12-09 19:26

Forskellen siger manden vi ikke skal rode os ud i at forklare, det er en halvlang en..

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-12-09 19:35

Citat
HVAD FORSKEL ER DER PÅ DET, OG EN ALM. KERAMISK KOMFURPLADE.

Det stopper med at varme i det sekund du fjerner gryderne fra pladerne.
Det gør en almindelig keramisk kogeplade ikke.
Der er eftervarme.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-12-09 19:36

Indution er magnetisme.
Hvis ikke der er jern i bunden af potter og pander virker magnetfeltet ikke.
Du kan teste med en af de magneter der sættes på køleskabet...........den skal hænge fast i bunden.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-12-09 19:50

Du behøver ikke RÅBE for at spørge om en kasserolle, slå nu den Caps Lock fra

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-12-09 19:58

AG112 - skriver altid med stort.......................sådan er det bare.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-12-09 20:14

Citat
sådan er det bare.

Ja og det er da ok. Jeg ved da godt det betyder man RÅWER .
Men til gengæld er det ALTID i et pænt sprog

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-12-09 20:22

Citat
AG112 - skriver altid med stort.......................sådan er det bare.
det bliver det ikke automatisk ok af det ser dumt ud

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-12-09 20:23

Citat
det ser dumt ud

Så la' wær å kig do

Undskyld.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-12-09 20:27

Nej Eyvind
Induktion er ikke magnetisme. Den forårsages af magnetisme, men den er elektrisk.

Induktion til opvarmning af gryder er hvirvejstrøm i gryden.
Men for at få tilstrækkelig effekt skal grydebunden være magnetisk ledende.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 100 point
Dato : 18-12-09 20:29

Induktionskomfurer virker ved magnetfelter, der skifter retning meget hurtigt. De skiftende magnetfelter danner så varme i selve gryde mv af magnetisk materiale, derfor bliver kun gryden varm, pladen den står på bliver selvf varmet lidt op af gryden, men aldrig så maden brænder fast på pladen.

Og fordi varmen dannes i gryden, ikke i komfuret, er det hurtigere og mere energieffektivt end andre elkomfurer, gas er ligeså hurtigt men sviner mere.

Du kan roligt bruge gryden på gas eller andre elkomfurer, og som andre har nævnt kan man ikke nødvendigvis gøre det omvendte. Men selv på gryder der er magnetiske er der stor forskel på hvor effektivt de fungerer på induktion, jeg har målt med forskellige gryder, nogle varmer dobbelt så hurtigt op som andre. Gode gamle jerngryder er altid gode til induktion, de behøver ikke at være helt plane som til andre elkomfurer, jeg har prøvet at lægge en silikonegrydelap imellem, det virker stadigvæk.

Jeg har brugt induktion de sidste 10 års tid, skal aldrig have andet

Godkendelse af svar
Fra : AG112

Dato : 18-12-09 20:55

Tak for svaret vagnr.

DU FORKLARER DET RIGTIG FINT, SÅ NU KAN JEG JO SÅ ROLIGT BRUGE MIN NYE KASSEROLLE TIL MIT GL. GLASKERAMISKE KOMFUR.
TAK FOR DET.

VENLIGST
AG112

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-12-09 21:17

Selv tak, AG112. Som du kan forstå kan jeg kun anbefale dig at få flere induktionsegnede gryder/pander, så er det nemmere/billigere at gå over til induktion når du skal have nyt komfur.

Og nej, jeg lever ikke af at sælge induktionskomfurer

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 18-12-09 21:32

HEJ VAGNR

DET VIL JEG DA OVERVEJE, NU VIL JEG LIGE SE, HVORDAN DENNE KASSEROLLE ARTER SIG.
MIT KOMFUR ER GODT NOK GAMMETL, OG HOLDER JO IKKE EVIGT, SKØNT DET ER
ET 24 ÅR GL. KERAMISK KOMFUR (BLOMBERG).

VENLIGST
AG112