/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Johan Peter Nagel og Kirstine Stier
Fra : Nagel-Fryland
Vist : 2904 gange
20 point
Dato : 16-12-09 17:52

Er der nogen der vil hjælpe mig med min søgen efter Johan Peter Nagel og Kirstine Stier ? Her er mine oplysninger : Johan Peter Nagel født d. 1 Nov 1759 i Hof og Slotskirkens sogn (Hørsholm), godsforvalter på Borreby, Espe, Gyldenholm og Agersøgård.Død d. 24 feb 1815 på Agersø, gift d. 22 Juni 1792 i Kirkerup Kirke. Kirstine Stier født 1762 og død d. 10 Dec 1836 på Agersø. Johan Nagels far var kongelig skrædder og bor i en tid På Hirchsholm slot (revet ned) Hørsholm og bor i 1787 i Østergade 10 i Næstved. Han hedder Peder Nagel og er gift med Justine Margrethe Artz. Kirstines forældre hedder Adolph Lebrecht Stier (Er måske gartner på Hirchsholm slot) og Maria Margtethe Boelsdatter. Adolph er født d. 27 Aug 1741 i Frederiks tyske kirkes sogn.

Accepteret svar
Fra : LisBJensen

Modtaget 30 point
Dato : 16-12-09 18:12

Hej

Prøv at søge på Nagel - dels på DIS og dels på Google - der kommer mange gode henvisninger.

Lis

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-09 18:41

Jeg finder ham født som du siger, hos mormonerne:
"
JOHANN PETER NAGEL
Christening: 01 NOV 1759 Hof-Og Slotskirken,
Father: PETER NAGEL Family
Mother: JUSTINE MARGARETHE
"
men ikke gift og jeg finder ikke Kirstine Stier, men hendes far:
"
ADOLPH LEBRECHT STIER
Christening: 03 SEP 1741 Fredreriks Tyske Kirke, Kobenhavn,
Father: ADOLPH EBERHARD STIER
Mother: CHRISTINE MARGRETE ELSEHAN SCHELTEN
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-09 18:55

Prøv at se dette fra Agersø gods:

…forvalter gmd ( Johan Peder Nagel) i Agersoe 29 Mar 1815 pg 164 166 WIFE: Kirstine Stier/Stoer (signed: Christine Nagel fod Stier) CH: Christen Petersen Nagel 19 ...

fundet her:
http://myweb.cableone.net/jopassey/agersoex.htm

via søgning her:
http://www.bing.com/search?q=%2Bnagel+%2B%22+kirstine+stier%22&go=&form=QBRE&filt=lf

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-09 19:00

Før han blev gift var han forvalter på et andet gods:
"
Sorø, Vester Flakkebjerg, Magleby, Borrebye, , 1, FT-1787, C0867
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Nagel 28 Ugift Forvalter paa Borrebye Gods
Birgitte Bugge 46 Ugift Huusholderske
Hans Madsen 36 Enkemand Muurmester
Peder Jørgensen 56 Ugift lever af Almisse
Hans Michelsen 28 Ugift lever af Almisse
Helvig Cortsdatter 22 Ugift Kokke-Pige
Ane Hansdatter 27 Ugift Brygges Pige
Kirsten Pedersdatter 11 Ugift Spinde Pige
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-09 19:04

Og her er de så gift i 1801: Ved Espe gods...
"
Sorø, Slagelse, Boeslunde, Torpe, , 11, FT-1801, C1184
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johan Peter Nagel 42 Gift mand forvalter ved Espe gods
Kirstine Stier 38 Gift hans koene
Johanne Maria Nagel 7 Ugift deres barn
Jens Kristian Nagel 5 Ugift deres barn
Kirsten Hans Nielsøn 29 Ugift tiener
Georgine Dorothea Engholm 18 Gift opholdende skilt ved manden, kapellan Saxtorph i Korsør
Johan Frederic Gottlieb Dideke 2 Ugift opholdende moderen tiener paa Espe
"
med kun 2 børn...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-09 19:07

Inden de bliver gift var hun husholderske på en anden større gård:

Sorø, Vester Flakkebjerg, Tjæreby, , Basnesse Gaard, , FT-1787, C5422
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Carl Schulz 30 Ugift Fuldmægtig
Jacob Jacobsen Dall 32 Ugift Forvalter
Hans Jensen 17 Ugift Skriverdreng
Ivar Pallesen 32 Ugift Tiener paa Gaarden Kudsk
Jens Olsen 28 Ugift Tiener paa Gaarden Stald Karl
Lars Pedersen 24 Ugift Tiener paa Gaarden Bødker
Jørgen Danielsen 15 Ugift Tiener paa Gaarden Muurmester Dreng
Kirstine Stier 25 Ugift Tiener paa Gaarden Huusholderske

Kommentar
Fra : Nagel-Fryland

Dato : 16-12-09 19:20

Tusind tak for de mange gode svar ;D - Jeg havde godt set det med Agersø gods før og jeg har også set folketællingerne, Men Adolph Lebrecht Stiers fødsel har jeg fundet før, men kunne ikke læse det tydeligt. Jeg ville være Super glad hvis i kunne finde noget om Justine Margrethe Artz og Maria Margtethe Boelsdatter. Det ville være en stor hjælp, Jeg har forresten fundet en Elisabeth Christina Artz og en Archelie Christensen i K.B.H. som kunne være potentielle forældre til Justine Margrethe Artz. Ville i forske lidt videre ?? Jeg synes jeg er kørt fast.

Hilsen Frederik Nagel Fryland Lauritsen

Kommentar
Fra : Nagel-Fryland

Dato : 16-12-09 19:56

Jeg har fundet en Magdalene Artz i en Folketælling i 1787 i København, København (Staden), Vester Kvarter, Wartou Hospital,Kiøbenhavns Senge, Farvergade 46. Hun er 83 i den folketælling.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-09 20:12

Nok den ældste Artz vi kan finde i Danmark gifter sig her:

MARIANE ARTZ med
JOCHUM CHRISTIAN BERGMAN
Marriage: 28 SEP 1718 Marslev, Odense, Denmark

Artz betyder jo læge på tysk, og dem er der mange af...

Godkendelse af svar
Fra : Nagel-Fryland

Dato : 16-12-09 22:16

Tak for svaret Lis ;D

Kommentar
Fra : tolsbro

Dato : 07-01-12 23:48

Peter Nagel bliver viet til Justina Margarethe Ærbt den 4. april 1759 i Skt. Petri Kirke. Hendes far er gartner på Hirscholm Slot