/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Er det lovligt..reklamer
Fra : dova
Vist : 1923 gange
100 point
Dato : 15-12-09 15:59

Min mand kommer hjem fra arbejde og er rimelig sur og spørger hvad han stiller op med følgende:

Han modtager gentagne gange i løbet af en dag opkald på sin arbejdsmobiltelefon.

Anonyme opkald.....og så problemet:

Mens telefonen ringer, er det ikke muligt at besvare opkaldet eller at slukke telefonen

Han kan blot vente på, at ringetonen stopper.

Men selv om opkaldet er anonymt og der slet ikke vises på skærmen, at et opkald står på, så figurerer nummeret alligevel inde i listen over ubesvarede opkald.

han prøvede så at ringe nummeret op.
Og gæt hvad det var:

Fair Forsikring....tryk 1 hvis ..... tryk 2 hvis .... o.s.v

Kan det virkelig være lovligt at spærre/blokere folks telefoner på den måde, at man ikke kan stoppe et opkald ved at "løfte røret" eller slukke telefonen ?????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-12-09 16:02

Tja - det lyder da ikke helt Fair.....................et selskab jeg nu heller ikke turde bruge mine penge på.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-12-09 16:06

LOOL

Elendigt forsikringsselskab. De ringer tit og plager. Skægt de ikke snart kan få noteret at jeg ikke er interesseret. Plejer gerne at afbryde sælgeren med det samme og sige: "I vil slet ikke forsikre mig, det har vi været igennem en million gange. I vil ikke forsikre min bil".

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 15-12-09 16:06

Kan man spærre for opkald fra det nr. ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-12-09 16:06

Hvis jeg ellers forstår spørgsmålet rigtigt

Så er det altid sådan når modparten ringer op, jeg har et par gange haft min tlf. både fastnet men også mobilen spærret, fordi en torsk ikke havde tastelås på sin mobil

Jeg råbte og skreg ind i røret, for at ejeren af tlf. skulle hører mig og få lagt på...

Ejerne lærte det, da de fik deres mobilregninger

Men ellers så syntes jeg de tlf. opkald er under kategorien spam, selv om de jo selv påstår det er et ufatteligt godt tilbud

Kommentar
Fra : clou

Dato : 15-12-09 16:07

Godt råd - hvis det altså virker på mobiltelefonen - tilmeld jer på Robinsonlisten (det gøres ved at ringe til folkeregisteret i Jeres kommune) - når man er på den liste er det forbudt at ringe med forskellige reklamer for både dit og dat!

Clou

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 15-12-09 16:08

Et godt svar på deres tilbud er:

Jeg har ingen penge.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-12-09 16:08

Har du ikke også selv prøvet, at nogen har ringet dig op, og du så lige har lagt telefonrøret på, imens du måske skulle kalde på manden?? vedkommende er stadig i røret, når du tager tlf. igen

Det er altid den person der ringer op, der bestemmer, hvornår samtalen skal afsluttes

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 15-12-09 16:10

Vi får sms og samtaler der ikke svarer.

Det er et udenlandsk nr.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-12-09 16:17

Citat
Hvis jeg ellers forstår spørgsmålet rigtigt

Så er det altid sådan når modparten ringer op, jeg har et par gange haft min tlf. både fastnet men også mobilen spærret, fordi en torsk ikke havde tastelås på sin mobil

Nej...det er ikke sådan.

Det er sådan, at telefonen bare ringer og ringer, og man kan ikke "tage den", for det reageres der ikke på, den ringer blot videre indtil der er ringet ud, og så står det blot som ubesvaret opkald

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-12-09 16:18

Clou... er du sikker på det også gælder reklamer pr. tlf??

Og så lige lidt info om Robinsonlisten

Citat
Den eneste måde at gardere sig mod reklamer, er at blive optaget på Robinson-listen. Herefter må ingen virksomheder sende dig et adresseret brev uden din tilladelse.
Desværre betyder det, at alle i husstanden skal på Robinson-listen, hvis man skal sætte en stopper for Bring Citymails metoder. For hvis ikke Frederik på 16 år er på Robinson-listen, ja så er selve husstanden fortsat en reklamehungrende adresse.

Iflg. dette link,ser det ud til at forsikringsselskaber godt må ringe folk op

http://sitestory.dk/wordpress/2008/09/07/telefon-spam-og-reklamer-nej-tak/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-12-09 16:20

Citat
Det er sådan, at telefonen bare ringer og ringer, og man kan ikke "tage den", for det reageres der ikke på, den ringer blot videre indtil der er ringet ud, og så står det blot som ubesvaret opkald

Nåå sådan...Det må da være en fejl??

Hva' fanden får de ud af det, det får de da ikke solgt noget af??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-12-09 16:28

Citat
Hva' fanden får de ud af det, det får de da ikke solgt noget af

Næ ikke mednindre folk bliver fristede når de efterfølgende vil finde ud af hvem der ringede og så får:

Fair Forsikring....tryk 1 hvis ..... tryk 2 hvis .... o.s.v

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-12-09 16:33

Jeg tror nu mere folk bliver lige så irriterede som din mand

Men hvis det var mig, ville jeg ringe og spørge hvad hulen meningen er, at de blokerer folks telefoner... det kan jo være en vigtig telefon

Kommentar
Fra : mimimig

Dato : 15-12-09 16:44

Jo, forsikring og aviser må lovligt ringe rundt til folk, det er der mange studerende der tjener lidt på.
Men mobil telefonen har en tast der ved tryk afviser et opkald, virker den ikke i dette tilfælde,
jeg ved det ikke, har ikke prøvet det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-12-09 16:56

Citat
Det er altid den person der ringer op, der bestemmer, hvornår samtalen skal afsluttes

Det gælder for fastnet men IKKE mobil.....

Afbryder den ene er der afbrudt UANSET hvem af dem der har ringet op...

Du har jo ikke ventetone på en mobil som på fastnet - der SKAL to til en forbindelse....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-12-09 17:10

Citat
Jo, forsikring og aviser må lovligt ringe rundt til folk, det er der mange studerende der tjener lidt på.
Men mobil telefonen har en tast der ved tryk afviser et opkald, virker den ikke i dette tilfælde,

Ja, jeg ved godt, de må ringe rundt og ligeledes sende sms'er med reklame.

Men nej, afvise/afbryde opkaldet virker ikke her, og heller ikke at forsøge besvare opkaldet.

Telefonen ringer bare alle de gange uden man kan foretage sig noget som helst, det er det jeg er i tvivl om, hvorvidt det er lovligt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-12-09 17:17

Citat
Men nej, afvise/afbryde opkaldet virker ikke her, og heller ikke at forsøge besvare opkaldet.

Umiddelbart vil jeg da sige der er noget galt med telefon eller opsætning

Jeg kan IKKE forestille mig at en anden kan "bryde" ind i DIN telefonopsætning eller måden DIN telefon virker på..... Det må kræve noget af DIN udbyder....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-12-09 17:18

Det er vel ikke noget "omstilling" der kører

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-12-09 17:20

Citat
Det er altid den person der ringer op, der bestemmer, hvornår samtalen skal afsluttes

Det gælder for fastnet men IKKE mobil.....

Også på mobiler, det er derfor det er så møjhamrende irriterende når folk ikke bruger deres tastelås, og man så får et lommeopkald... jeg har selv prøvet det... og råbt og skreget i lommen på ejeren, uden at jeg blev opdaget... til gengæld fik jeg så hørt en del til hvad der foregik i skolen

Som jeg skrev kl. 16.20.... jeg tror der er en fejl

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-12-09 17:44

Citat
Umiddelbart vil jeg da sige der er noget galt med telefon eller opsætning

Jeg kan IKKE forestille mig at en anden kan "bryde" ind i DIN telefonopsætning eller måden DIN telefon virker på..... Det må kræve noget af DIN udbyder....

Nej, telefonen er i orden.

Og det er kun ved de opkald fra Fair forsikring der er noget galt.

Normalvis kan man på en mobiltelefon når den ringer, se på displayet, at der enten står opkald, nummeret eller navn på den der ringer op, eller anonym/privat-opkald.

Men her ringer telefonen bare mange gange inden forbindelsen afbrydes...der er INTET at se om opkaldet i displayet. Det ser bare ud som det normalt ser ud når telefonen blot er tændt.
Ikke før den stopper med at ringe, så står der, ubesvaret opkald.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-12-09 17:46

Citat
til gengæld fik jeg så hørt en del til hvad der foregik i skolen

Det er da fordi du ikke SELV afbryder

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-12-09 17:53

Jeg vil stadig mene det er noget "omstilling" i telefonen eller aboet der forårsager det....

Det gør så blot at hver gang den bliver forsøgt afbrudt omstiller den til SAMME nummer og ringer videre....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-12-09 17:54

Fair kan IKKE "overtage" andre telefoner - det ville have fremme for længt hvis det var dagligdag....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-12-09 18:09

Citat
Det er da fordi du ikke SELV afbryder

Den tror du ikke selv på vel??

Jeg syntes du skulle prøve det af

Kommentar
Fra : mimimig

Dato : 15-12-09 18:12

Det er meget mærkeligt,
normalt sker sådanne "reklame" opkald fra et annonymt nr.
og sådanne opkald kan man jo så ikke ringe retur til.
Ved jeres opkald er der så virkeligt et nummer at ringe tilbage til
og er I sikre på det er det nr. der har ringet jer op, for hvis der ikke
står noget nr. i displayet under opringningen, så har mobilen jo ikke
noget nr. at gemme.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-12-09 18:25

Citat
Jeg syntes du skulle prøve det af

Det gør jeg HVER DAG...

Ringer ofte til "folk" der så afbryder efter samtale selvom JEG ikke afbryder opkaldet - dermed viser min telefon også afbrudt/klar til næste opkald - og det er MIG der har ringet op

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 15-12-09 18:26

Lyder som en sag for Morten Spiegelhauer, så skal de sgu nok stoppe!!!
Eller basta/tv2.dk

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-12-09 18:35

Citat
Jeg vil stadig mene det er noget "omstilling" i telefonen eller aboet der forårsager det....

Vil du godt lige prøve at forklare mig, hvordan omstillingen i telefonen (som der i øvrigt ikke er noget aktiveret af) skulle have noget at gøre med, at når der ringes til telefonen fra lige nøjagtig det ene nummer, der tilhører Fair, og KUN fra det ene nummer, at telefonens funktioner så sættes ud af drift indtil telefonen har ringet det antal gange før den selv afbryder, så den eneste måde at besvare eller afbryde opkaldet ville være at skille telefonen ad og pille batteriet ud af den.....

Citat
Det er meget mærkeligt,
normalt sker sådanne "reklame" opkald fra et annonymt nr.
og sådanne opkald kan man jo så ikke ringe retur til.
Ved jeres opkald er der så virkeligt et nummer at ringe tilbage til
og er I sikre på det er det nr. der har ringet jer op, for hvis der ikke
står noget nr. i displayet under opringningen, så har mobilen jo ikke
noget nr. at gemme.

Nummeret er skam også anonymt mens der ringes op...displayet viser ikke engang der er et opkald.
men når man så går ind i listen i menuen under ubesvarede opkald, så står nummeret der hver gang.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-12-09 18:43

Refi.. måske det er fordi min tlf ikke er nyeste mode??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-12-09 18:51

Citat
Vil du godt lige prøve at forklare mig, hvordan omstillingen i telefonen (som der i øvrigt ikke er noget aktiveret af) skulle have noget at gøre med, at når der ringes til telefonen fra lige nøjagtig det ene nummer, der tilhører Fair, og KUN fra det ene nummer, at telefonens funktioner så sættes ud af drift indtil telefonen har ringet det antal gange før den selv afbryder

Det kan jeg ikke forklare dig Måske kan producenten af telefonen

Men Fair kan IKKE lave "julenumre" i den retning - det ville som sagt være sket for mange hvis det var tilfældet og indtil videre har jeg ALDRIG hørt om fænomenet....

Så fejlen ligger IKKE hos Fair, men hos telefonen eller udbyder/abo

Ellers må telefonen jo være "hacket" af Fair

Annuller spørgsmålet
Fra : dova

Dato : 27-12-09 19:50

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål