/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Julestjernerne taber alle blade
Fra : Ammitz
Vist : 6516 gange
200 point
Dato : 13-12-09 16:36

Har fået julestjerner, flotte 3-grenede, men ak!
Efter et par dage i stuen, hvor jeg kan have glæde af dem, - begyndte bladene at falde af.
Hvorfor gør de det?
Jeg giver en lille smule vand hver 2. dag. når jordens overflade er fingertør.
Jeg har ingen mulighed for at stille dem i et koldt rum, - da jeg har samme temperatur i alle 4 rum, og i min udestue bliver der p.t. frost om natten.
Men det var jo også meningen med julestjerner, at man skulle have glæde af dem, der hvor man opholder sig.
Skal jeg bare ikke have julestjerner i min stue?
Ammitz

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-12-09 16:59

Julestjerner er svære at holde uden de smider bladene.

Årsagen er, at det oprindeligt er en tropeplante, der slet ikke er beregnet til de temperaturer de udsættes for her.

Blot kulden under transport fra gartneriet og hjemtransporten fra butikken er nok til at skade dem så meget.
Når de så kommer ind i varmen får de et chok og smider bladene.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-12-09 17:00
Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 13-12-09 17:02

Køb sunde julestjerner
Når du køber en julestjerne (Euphorbia pulcherrima), så sørg for at vælge en sund plante. Kig godt på de små, gule blomster mellem de farvede højblade, for de afslører om julestjernen er frisk eller ej. De bør stå i knop. En julestjerne skal desuden have tykke blade og ingen synlige skader. Hvis bladene hænger eller hele rodklumpen enten er drivende våd eller helt indtørret, så lad være med at købe den. Det er simpelthen spild af penge.

Julestjernen er en klassiker, når der skal pyntes op til jul. Med den rette pasning holder den nemt hele julen. Her har den fået et ekstra pift i form af et par bærfyldte grene af ildtorn.

Man skal heller ikke købe en julestjerne, som står udenfor i kulden eller i træk i butikkens indgangsparti. Julestjerner hader kulde og træk, og efter et par dage vil den tabe bladene. Julestjernen skal selvfølgelig heller ikke udsættes for kulde og træk under hjemturen. Sørg for at pakke den godt ind i papir og få den bragt hjem så hurtigt som muligt.Pas julestjernen rigtigt
Julestjernen kan hverken lide at tørre ud eller endnu værre at have "våde fødder". Rødderne rådner, bladene bliver gule og falder af. I værste tilfælde dør planten. Når planten er for tør, taber den også bladene, men bliver normalt sig selv igen, når den atter får vand. Julestjernen bør holdes jævnt fugtig med håndvarmt vand
. Gødning er ikke nødvendig, når planten blomstrer.

Efter afblomstring er det tilstrækkeligt at tilsætte almindeligt plantenæring til vandet én gang om måneden. Julestjernen elsker en varm, lys placering. En rumtemperatur på mellem 15 og 22° C er perfekt. Undgå træk og direkte sollys.

Kan julestjerne blomstre igen?
Julestjernen bliver ofte smidt ud, så snart den har tabt sine blomstrende blade, men julestjernen er en flerårig plante, der med lidt omsorg kan danne farverige blade igen. Lad julestjernen stå i fuldstændig mørke i 14 timer om dagen i mindst 8 uger. Selv den mindste smule lys i denne mørke periode forhindrer planten i igen at danne farverige højblade. I denne fase må julestjernen gerne stå lidt køligere, men ikke under 12° C.

http://www.havebureauet.dk/00204/00549/

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-12-09 17:32

Citat
Placering og pasning

Den foretrækker en lys placering i boligen og tåler direkte sol. En julestjerne er utrolig holdbar, men den skal vandes og gødes jævnligt den vil nyde at stå i en vindueskarm. da planten stammer fra Mexico, klarer den sig bedst ved stuetemperatur og tåler ikke gerne kulde , ellers mister den sine grønne blade. Planten må ikke tørre ud. Når jorden føles tør at røre ved, skal planten vandes i underskålen med lunkent vand. Hæld evt overskydende vand væk, efter at planten har suget vandet til sig.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-12-09 17:42

så hvis den taber blade af andre årsager, er det nok som dova og Nordsted1 skriver

Godkendelse af svar
Fra : Ammitz

Dato : 13-12-09 17:52

Tak for svaret Nordsted1.

Jeg vil forsøge at følge rådene fremover - og så se hvad der sker.

Ammitz

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 13-12-09 18:04

Du kan brugt tape til at holde bladene fast. Sæt det på med det samme når du får planterne hjem, så falder de ikke af.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 13-12-09 18:40

Flash77 -

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-12-09 19:31

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 13-12-09 23:46

det man kan gøre tage den ud af potten er rødder hvide så er den ok er de brune er den død
ved godt det ikke mange der gør det