/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hulmurs isolering....
Fra : axelbjarne
Vist : 868 gange
100 point
Dato : 12-12-09 16:40

Jeg har et hus med høj rejsning....der mangler isolering på loftet. Det vil så sige, at der skal efterisoleres.....men spørgsmålet går på: hvor meget kan der spares på olie ved at få isoleret hulmuren - huset er fra 1953 med kælder, stueetage og værelser oven på. Nogen der har erfaring med det.

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 12-12-09 16:46

Vores hus er fra 1900 dvs. der er ikke mere end ca 6cm hulmur, vi fik hulmursisoleret men erfarede senere at det ikke ubetinget er en god ide, noget med at der nemmere kommer fugt i murværket. Jeg synes ikke at det hjalp ret meget på varmeregningen. Men isolering af loftet er sikkert en god ide 250-300 mm kunne sikkert være godt, er der skunkrum skal disse også isoleres.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-12-09 17:30

I huse fra den tid er der formentlig kun delvis hul mur. Der er fuld mur i hjørnerne og omkring døre og vinduer.
soklen kan også være en kuldebro.
Alt det gør at hulmursisolering ikke giver då meget.

dertil kommer at al bygningsisolering bror på stillestående luft. det er ikke fibrene i mineraluld, som isolerer, men det at de hæmmer luftbebægelsen. Hvis spalten i en hulmur er ret tynd,er der alligevel ikke så megen luftcirkulation. Det er næsten , som 9 en termorude, og så er der ikke så stor effekt mineraluld. Alt i alt kan pengene sikker bruges på en anden måde med bedre effekt.

Hel indvendig isolering, er godt, hvis der er plads til det. Ellers er udvendig isolering måske mulig.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 12-12-09 17:39

Prøv den her energitest

http://www.energihjem.dk/miljoetest-af-din-bolig/

så får du måske en bedre fornemmelse for hvor der skal sættes ind.
Få en professionel energitest før du går i gang, nogle få tusinde her er godt givet ud !!

Har lige afsluttet et sådandt projekt ( 1903 hus ) det er tagetagen der virkelig kan give besparelser-og så en varmepumpe hvis der plads og penge.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 12-12-09 17:59

hvis en hulmursisolering er udført korekt, kan du spare ca 15 % på olien. den store besparelse ligger på loftet og i vinduerne. men det hele tæller med i regnskabet. hvs din økonom ikke tillader at ordne det hele på een gang, er der størst besparelse ved at isolere loftet først.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 12-12-09 20:27

Hvor mange kvm er huset på? Hvad varmer du huset op med og hvor meget bruger du om året?

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 12-12-09 21:02

Huset er på 120 m2...fyrer med olie, og bruger ca. 2400 l olie om året...der er termovinduer i, men ikke megen isolering på loft og skunk på loftet...

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 12-12-09 21:10

Og fuld varme i hele huset? Jeg ville nok starte med at isolere loft/skunker gerne til 300 (er det ik BR karv i dag?) Eller 400 hvis det ka være der når man er igang.... Og så se af hvordan det udvikler sig... Det er jo det man selv ka gøre for "små" penge... Men der er helt sikkert givet godt ud... Så ka du jo se om det hjælper på forbruget, og om det så er rentabel at hulmuren også skal ha en tur..

DU ka jo også benytte dig at tilbudet fra diverse byggemarkeder om en termofotografering af huset til en tudse.... Så ka du jo se nogenlunde hvordan det ser ud med murene... Men vinduerne kunne nok bedre betale sig end hulmuren...

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 12-12-09 22:01

Du vil spare ca. 750 kr. om året.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 13-12-09 14:34

Vores hus er fra 1979. 130 kvm. 150 mm på loftet og termoglas. Da vi flyttede ind i 1996, fik vi instl. gasfyr. Forbrug var ca. 1.600 m3.

I 2000 fik vi energiruder og yderligere 150 mm påloftet så der nu er 300 mm. vi bruger nu mellem 1.000 og 1.100 m3 årligt. I kr, svarer det til ca. 5.000 kr. årligt. I 1997 kostede naturgassen små 5 kr. i dag op til 8 kr. pr. m3. Hvis du kan forrenet/få pengene hjem på bare 10 år, er det en god forretning - herudover får du et betragtelig bedre indeklima, uden der føles træk fra vinduerne.

Accepteret svar
Fra : MTI

Modtaget 100 point
Dato : 13-12-09 21:37

Hej,

Du kan gå ind på www.isover.dk og finde deres besparelsesprogram, ellers kan du få fat i en isolatør, og få ham til at give tilbud, med tilhørende besparelser.

Hilsen

MTI

Isolatør

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 16-12-09 06:19

Tak for svaret MTI.