/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Gennemsigtig baggrund
Fra : Lionje
Vist : 1659 gange
200 point
Dato : 11-12-09 18:12

Jeg har et problem, som jeg ikke selv kan løse. I PS CS4 har jeg lavet en vinetikette, som skal trykkes. Etiketten består af mange lag, og fritskrabet (uden baggrund).
Bogtrykkeren vil have filen i pdf format, uden baggrund, altså gennemsigtig, hvor der ikke er tekst eller billede. Når jeg gemmer som pdf format fra PS, bliver baggrunden hvid. Kan jeg lave en pdf fil fritskrabet?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 11-12-09 18:49

Har du gemt etiketten som "tif" i photoshop?

Kommentar
Fra : Lionje

Dato : 11-12-09 19:09

Nej, det har jeg ikke

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-12-09 19:18

Du har den funktion i Publisher.

Kommentar
Fra : Lionje

Dato : 11-12-09 19:29

Hvordan skal jeg gemme den i PS for at få den over i Publisher. Skal lagene sammenkopieres først?
og i hvilket format?

Kommentar
Fra : Lionje

Dato : 11-12-09 19:56

jeg har gemt filen i tiff format, men får stadig den hvide baggrund.

Kommentar
Fra : Lionje

Dato : 11-12-09 19:58

Etiketten skal trykkes på beigefarvet papir, så derfor skal baggrunden være gennemsigtig.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 11-12-09 20:06

Når det skal bruges til tryk er det fuldstændig ligemeget om din baggrund er hvid eller gennemsigtig. Der bliver lavet 4 trykplader til CMYK farver. Baggrunden er skide ligegyldig.
Du skal altid sammenkopiere lagende du gemmer som tif, eps eller pdf m.m.

hawaii7

Kommentar
Fra : Lionje

Dato : 11-12-09 20:58

Ja, Hawaii7, men jeg fik at vide, at der ville blive trykt som hvidt.
Pariret, det skal trykkes på er beige!

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 11-12-09 21:32

Vil du have lavet et 4-farvet tryk på farvet papir?
Det gør man ikke.
Skal baggrunden være beige skal du lave baggrunden beige, så den bliver tryk sammen med resten.

hawaii7

Kommentar
Fra : Lionje

Dato : 11-12-09 22:22

Det er kun gråtoner + 2 ensfarvede røde kors

Kommentar
Fra : Lektor

Dato : 11-12-09 23:48

Det er noget giftigt noget du har bevæget dig ud i.
PDF-formatet har kunnet håndtere transparens fra vers. 1.4
1)   Photoshop > File > Save as
2)   Hak af i ”As a Copy” og ”Use Proof Setup”
3)   Vælg “High Qulity Print” brug bare standard indstillingen (hvis du altså ikke har ændret den)

Bemærk at transparens bliver hvid i Preview, du er nødt til at hente filen ind i Photoshop for at se om den ternede baggrund ses igennem.

De grundlæggende reglæer for PDF til tryk:
http://www.ddpff.dk/index.php?mod=main&area=2&top=0&parent=24&id=314
Adobes fulde guide, engelsk:
http://www.adobe.com/products/creativesuite/pdfs/dgt.pdf
Giver det stadig kvaler synes jeg bare du skal ringe til trykkeriet, de hjælper gerne.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 12-12-09 03:33

Ja og det er lige meget om din baggrund er hvis eller gennemsigtig.
Der bliver lavet en trykplade til dine sorte gråtoner (sort tryksværte) og en trykplade til de røde kors, hvis farverne ellers er lavet rigtig. Nu bruger man normalt kun photoshop til 4-faret tryk (CMYK) så du skal sikre dig at den røde er en pantonefarve.

hawaii7

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 12-12-09 06:26

Hvad med at få bogtrykkeren til at forklare, hvad han mener samt fortælle, hvordan du skal gøre det. Hvis han ikke kan det, så find en anden bogtrykker

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 12-12-09 13:05

Ja, bogtrykkeren må ski da vide det - ellers kan han da ikke have uuddannede kunder, som skal vejledes.....

Jeg er osse på Herrens mark, når det når til trykkefasen

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 12-12-09 14:27

Er du sikker på, den skal trykkes som 4-farve - CMYK?
Eller skal den trykkes med grå og rød? = 2 staffagefarver?

Ammitz

Kommentar
Fra : Lionje

Dato : 12-12-09 14:29

Jeg er glad for de mange kommentarer, som jeg alle efterprøver. Nu er det lykkedes at gemme i .tif format, uden baggrund, som trykkeren også siger, han kan bruge.
Til lektor: Fin beskrivelse, men jeg har ikke en "prof setup" eller noget der ligner oversat i den danske version af cs4. Hva' kan det være i stedet?

Kommentar
Fra : Lionje

Dato : 12-12-09 14:33

Ammitz: "Er du sikker på, den skal trykkes som 4-farve - CMYK?
Eller skal den trykkes med grå og rød? = 2 staffagefarver?"
Det er måske det, trykkeren har planer om?
Jeg må spørge ham på mandag, men hvad gør jeg så?

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 12-12-09 15:08

Jeg vil følge med på mandag når du har fået svar fra trykkeren, - for måske vil han så ha, at du laver filen, så han kan skille ad - farve for farve, - når han laver trykplader?

Ammitz

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 12-12-09 17:27

Han har da fået svar nok.
Nu har jeg lavet tryksager de sidste 23 år.

hawaii7

Accepteret svar
Fra : Lektor

Modtaget 200 point
Dato : 13-12-09 22:58

Hej Lionje
Det lyder som om det ikke kun er selv gemmeprocessen, der volder dig kvaler.

Tjek lige dine Photoshop indstillinger. Når du arbejder med projekter til tryk skal du sikre dig at du køre i CMYK, 8 bit og at der valgt gennemsigtig baggrund.
Vær også opmærksom på at der ikke ligger et eller andet lag som ikke er transparent, hvis der gør det, hindrer det jo gennemsigtighed når lagene bliver samlet til et.

Når du gemmer skal du bruge "Save As" IKKE "Save" eller "Export"
1) Files > Save As (gem som) >
2) I "Save As" vinduet vælger du fil format. Enten "Photoshop PDF" eller "TIFF"
(TIFF er klart det enkleste for dig at håndtere)

3) Stadigvæk i vinduet "Save As" finder du for neden afkrydsfelter "Save Options"
- Her vælger du "As a Copy"
- Fjern fluebenet i ICC Profile (Det kan nemlig give bøvl med transparens)
Næste vindu er "TIFF Options"

4) I "TIFF Options" vælger du
- Image Compression: NONE
- Pixel Order (Lad den stå i Iterleaved)
- Byt Order (Afhængig af modtager, men PC er bedste valg i dag)
- Du skal selvfølgelig huske at hakke af i "Save Transparency"!
- Layer Compression "Discar Layers and Save a Copy"
Hvis der kommer en pop up med en advarsel klikker du bare forsæt.

Godkendelse af svar
Fra : Lionje

Dato : 13-12-09 23:24

Tak for svaret Lektor. Det lykkedes.
Også tak til alle I andre.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 14-12-09 14:45

Dejligt, at det lykkedes!

Hanne