/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Andre operativsystemer / Spørgsmål
10  miritdk 585
Gode OS?
Fra : MuGG3K
Vist : 702 gange
40 point
Dato : 11-12-09 15:17

Hej folkens kender i nogle gode OS til en bærbar, som er gratis.

Det må meget gerne minde om det nye JoliCloud.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 11-12-09 15:58

Der findes en del Linux styresystemer som frit kan hentes og brændes på CD eller DVD
De kan installeres fra CD/DVD eller fra en USB stick (hvis altså comp kan boote fra USB)
Styresystemet også kaldet OperativSystem Linux ubuntu er et ret omfattende program kan også lægges ind i windows og køre derfra.
De fleste Linuxsystemer kan køre Live og det vil sige uden at blive installeret, så det kan afprøves.
Det er altid en god ide at afprøve Linux Live først så det kan konstateres om computeren kan køre med systemet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-12-09 16:04

Ha ha - den JoliCloud er jo en af de mange Linux distro.
Jeg kan ikke lige se det, men den kan sikkert også køre Live.

Den må jeg da også prøve en dag.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-12-09 17:08

Det ser ud til at der skal en invitation til for at kunne hente det Jolicloud.
http://my.jolicloud.com/account/invitation?next=%2Fregister

Men det er jo også en Alfa udgave, og nok ikke så smart at starte med.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-12-09 19:56

Jeg har klikket lidt på den jolioclaud og er nu ikke sikker på hvad det er og hvem der står bag.
Måske tager jeg fejl................................men jeg tør ikke hente noget som helst derfra.

ubuntu vil jeg foreslå i stedet for.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 11-12-09 20:55

øhhh Eyvind, du skal da ikke have invite for at hente

her er link til deres express installer
http://www.jolicloud.com/download/thank-you

Her er deres ISO
bittorrent http://www.jolicloud.com/download/jolicloud-iso-torrent
http http://www.jolicloud.com/download/jolicloud-iso

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-12-09 10:44

Nej nej det har jeg opdaget - men ved så ikke hvorfor den side viste sig.
jeg stødte også på de link........................men hentede ikke.

Linux distroer plejer at have noget Linux-forum eller lignende på siden men det er der ikke som jeg ser det......................så den er jeg droppet ud af igen.

Ok - jeg tog vist lidt fejl ------------------------det ser ud til at være Skype-Danskerne som står bag.
http://www.atomicoventures.com/

Så den må jeg nok prøve alligevel.

Godkendelse af svar
Fra : MuGG3K

Dato : 12-12-09 11:22

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-12-09 14:19

EXTERMINATOR>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
øhhh Eyvind, du skal da ikke have invite for at hente
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Citat
# We have just removed the invitations. Thanks for being a great alpha testing team! about 18 hours ago from Tweetie

Så havde jeg jo set rigtigt..............

Men nu er den hentet > brændt > afprøvet i live udgave.
Det er en modificeret (let skrabet) ubuntu, men god og overskuelig.
Den gik ind uden problemer og installerede selv mit trådløse netkort.

Men den er ikke på højde med en almindelig ubuntu eller den smarte Xubuntu.
Da det er Skype's fædre der er med i projektet undrer det mig lidt at skype ikke er installeret.