/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Akvarie i balance
Fra : scarlets
Vist : 850 gange
100 point
Dato : 11-12-09 13:58

Har du erfaring med at lave et akvarie (ca 100 l ) uden kemi ?
Helst et. hvor planter og fisk bare balancerer og hvor man kan undvære teknik (pumpe, filter osv).
De gør det i USA, så det må være muligt.
Hvor mange planter, hvor mange fisk, skal der kunstigt lys til osv .?
Mange tak !
Jeg har ikke så mange points, derfor er det sat lidt lavt.
Jeg må se at finde noget, jeg kan svare klogt på : )

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-12-09 14:05

Citat
Jeg må se at finde noget, jeg kan svare klogt på

Det giver dig IKKE flere point at stille spørgsmål for - bare for at starte et sted

Dernæst kunne jeg forestille mig at det er de færreste akvariefisk der vil kunne leve i et sådant klima....

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 11-12-09 14:10

Der findes jo fisk, der tager algerne fra akvariet. Sugemaller og sådan.

Men spørgsmålet er om der er noget, der kan rense ud efter de andre - og det tror jeg ikke der kan være i sådan et lille "klima"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-12-09 14:11

Nemlig.....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-12-09 14:16

Du kan ikke helt undvære teknik i form af pumpe og filter.

Under alle omstændigheder vil det kræve pumpe til cirkulation af vandet og dermed ilttilførsel, for ellers dør fiskene hurtigt.

Uden filter/rensning burde kunne lade sig gøre, men det vil være meget svært, da manglende rensning medfører ophobning af affaldsstoffer der gør vandet giftigt og dræber både fisk og planter

Se blot på naturen, hvor lidt der skal til før balancen er væk f.eks. i en sø.
Enten for mange planter, for lidt sol, for lidt blæst, tilførte stoffer kan lynhurtigt medføre at vandmiljøet dør.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-12-09 14:21

I USA bruger de også filter og pumpe, det er bare skjult af planter.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-12-09 16:41

Det er nok mere held end forstand når hobbyfolket får et akvarie i balance, det lykkedes faktisk for mig ved et tilfælde for 25 år siden i et 275 liters.
Pumpen virkede ikke rigtigt i et halvt års tid hvad der normalt skulle få det til at gå agurk, men det var superklart og levende i den periode.

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 11-12-09 16:49

Luffes svar er nok det mest brugbare indtil videre, men jeg venter stadig glad : )

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-12-09 16:57

Rigtih biologisk balancekan du kun få hvis der heller ikke tilføres foder.

Det kan godt lade sig gøre; men der skal store vandmasser til i forhold til fisk, så det er ikke atraktivt i et stueakvarium.

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 11-12-09 19:08

Er alle mand HELT sikre på, det er helt umuligt, med mindre man siger sig hen og etablerer det i den lokale svømmepøl ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-12-09 19:50

Ja

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-12-09 09:49

Transor kommer tæt på med sit svar, altså et minimum af fisk der også er i stand til at rense bunden.

Derudover skal man på videnskabelig vis kende vandets optimale indhold af ilt, kvælstoffer og andre stoffer, og ikke mindst PH-værdien, samt måle disse værdier næsten hver dag.

Enhver der har eller har haft mindre akvarier op til 128 liter (som mit) ved at bare 14 dages sløvhed der indebærer mangel på skift af en smule vand, overfodring eller at man ignorerer eskalerende alger eller ikke opdager en død fisk der ligger i et hjørne og rådner betyder at der er fare på fære for miljøet.

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 12-12-09 18:12

Det er åbenbart noget af et projekt.
Er der nogen, som har tid til at besætte en svømmepøl sammen med mig ?

Kommentar
Fra : Danzerna

Dato : 15-02-10 12:55

Lige som en bowle kan det sagntens lade sig gøre, du skal bare sørge for at have ca. 2 cm plante per 1 cm fisk. Men planterne gror bedst i meget lys, så reflektorere er bedst at sætte over dit lys, og specielle plantelys er også en god idé. Hvis du har nok rensende fisk behøver du ikke at have et filter, men du bør nok "støvsuge" minimum én gang om ugen. Bare husk, at jo mere lys der er jo bedre har fisk og planter det, men der skal helst ikke være lyst længere end 15 timer i døgnet i sådan et akvarie, og mere lys giver flere alger.

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 15-02-10 13:54

Er vi så tilbage til den med svømmepølen ?
Eller er der planter og lys (mit vinterdepressiv -lys er ikke godt, synes jeg, planterne ser ræeerlige ud), som får balancen på plads ?
Pyha, hvor jeg synes det er svært at finde den balance, selv med filter, luft og lys