/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
dødsfald
Fra : repe1961
Vist : 619 gange
200 point
Dato : 06-12-09 16:56

Hej jeg er far til to børn, en dreng på 19 og en pige på 16, jeg bor alene sammen med min datter, moren har indtil nu betalt børnepenge ca 1000 kr. pr. md. Nu er det sådan at moren desværre gik hen og døde af kræft i leveren her den 3 december, æret være hendes minde,
Hvordan står jeg som far, der er vandt til at få de 1000 kr. pr. md til min datter, Det skal siges at min datters mor var førtidspensionist og vi havde kommunen til at udlægge børnepengene, hver md. skulle jeg skrive under på at min datter boede hos mig, og hun ingen indtægt havde.?

Ligeledes var vi igår til bedemand, sammen med min datters og søns mormor, her var det sådan at bedmanden fik en uderskrift på dødsattesten fra mine børns mormor, vil det sige at det er hende der står for skifteretten ? Og får min søn automatisk besked direkte fra skifteretten, uanset om mormoren står på dødsattesten ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-12-09 17:17

Der er noget galt.
Det er afdøde der står på dødsattesten sammen med underskriften fra en læge.

Dødsattest har ikke noget med arv eller betaling for begravelse at gøre. Ud over at det naturligvis skal godt godtgøres at vedkommende er død, før hun kan begraves.

Det må være et anden slags papir mormor er anført på.

Jeg synes du skal henvende dig til skifteretten der hvor afdøde boede. De vil kunne vejlede dig, og samtidig blive opfærksom på at der er arveberettigede børn.

Hvis der kun er " et tarveligt hjem" som bo er det vist meget almindeligt at man udleverer det til den, som påtager sig at arrangre begravelsen. Men derfor kan der jo godt være personlige ting, som dine børn gerne vil have.

Du er blevet enlig forsørger for datteren. Det kan måske, afhængig af dine forhold betyde nogle sociale bidrag. Tal med en socialrådgiver i din kommune om det.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-12-09 17:20

Hej med dig.
Først vil jeg da kondolere mange gange. En trist situation at stå i for jer alle.
Citat
Hvordan står jeg som far, der er vandt til at få de 1000 kr. pr. md til min datter,

Dem får du fra kommunen fremover men du skal søge.
Citat
her var det sådan at bedmanden fik en uderskrift på dødsattesten fra mine børns mormor,

Når din fhv. svigermor har skrevet under hos bedemanden er det hende der hæfter for den regning der bliver der. Men hun kan søge kommunen om tilskud til begravelse.
Alle har krav på hjælp uanset hvor rig eller fattig man er men ikke alle er klar over det.
Citat
Og får min søn automatisk besked direkte fra skifteretten

Det skulle han få med mindre han har givet en fuldmagt til sin mormor . Hvis han gør det (giver fuldmagt) hører han ikke noget med mindre at din fhv. kone havde over 35.000 kr i banken.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 06-12-09 17:23

Det er noget af et vrøvlet sdpørgsmål.
Ingen af familien skal skrive under på en dødsattest.
der er noget der ikke passer.

hawaii7

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-12-09 17:27

Du er berettiget til forhøjet børnefamilieydelse på kr. 3.384,00 pr. kvartal til din datter

http://www.odense.dk/home/Topmenu/Børn/Børneydelser/Takster%20%20børneydelser.aspx

Kommentar
Fra : repe1961

Dato : 06-12-09 18:35

Hvad kan det så være hun skulle skrive under på ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-12-09 18:49

Jeg tror din fhv. svigermor har skrevet under på, at hun står for begravelsen/bisættelsen, så de ved hvortil de skal sende regningen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-12-09 18:51

Jeg tror din fhv. svigermor har skrevet under på, at hun står for begravelsen/bisættelsen, så de ved hvortil de skal sende regningen

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 06-12-09 18:56

Jeg tror at hun har skrevet under på anmeldelsen af dødsfaldet. Pårørende akal anmelde et dødsfald til myndighederne og ofte udfylder bedemanden papirerne ud fra dødsattesten, så kun underskrift mangler.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-12-09 18:58

Repe1961...Prøv at ringe til bedemanden så du kan få svar på dit spørgsmål

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-12-09 22:00

Citat
Jeg tror at hun har skrevet under på anmeldelsen af dødsfaldet.

PJAT det gør lægen.
Hun har skrevet under på at hun hæfter for bisættelsen og med hvad der følger af regninger derfra.
Jeg har selv lige været igennem det.

Kommentar
Fra : repe1961

Dato : 06-12-09 22:06

Hmmm jeg finder nok ud af det imorgen, når jeg ringer til bedemanden

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 200 point
Dato : 06-12-09 22:09

Det syntes jeg vil være en god ide, så kan du få det afklaret en gang for alle

Godkendelse af svar
Fra : repe1961

Dato : 07-12-09 20:38

Tak for svaret Nordsted1. Du sagde at jeg skulle ringe til bedemanden og det gjorde jeg og fik svaret....

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-12-09 21:40

Citat
Du sagde at jeg skulle ringe til bedemanden og det gjorde jeg og fik svaret

Og hvad var svaret så ?????

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-12-09 21:46

Piaskov... spørger får ikke mail til sit spørgsmål når først det er lukket... du må spørge i pm

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-12-09 21:51

Ja jeg ved det men en underlig afslutning syntes jeg

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-12-09 21:53

Han har rigeligt at se til... det er en meget svær situation at have mistet sine børns mor

Kommentar
Fra : repe1961

Dato : 09-12-09 00:58

Det kan da være ligemeget hvad svaret var, ? her er spørgsmålet
[CITLigeledes var vi igår til bedemand, sammen med min datters og søns mormor, her var det sådan at bedmanden fik en uderskrift på dødsattesten fra mine børns mormor, vil det sige at det er hende der står for skifteretten ?AT][/CITAT]

og svaret
[CITAT][/CITRepe1961...Prøv at ringe til bedemanden så du kan få svar på dit spørgsmål
AT]

Kommentar
Fra : repe1961

Dato : 09-12-09 01:03

Er det mærkeligt, det er jo ikke alle der er lige nysgerrige og ................... men jeg skal bruge hjælp når jeg får mig taget sammen til at finde en der gider høre på mig..... så min historie kommer senere, måske om lidt måske om lang tid .................... og den er så utrolig at der....................