/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Vaniliekranse
Fra : Axelise
Vist : 4430 gange
200 point
Dato : 28-11-09 12:02

Min mor plejede at lave verdens bedste vanilikranse, de var af svensk opskrift fra hendes barndomshjem.
Nu har jeg sat mig for at lave dem i år, men jeg ser at der i opskriften står, at man skal tilsætte hjortetaksalt. Det har jeg ikke kunnet finde i butikkerne, og i de opskrifter, jeg har fundet på nettet, skal der ikke hjortetaksalt i.
Er der nogen der ved, hvilken funktion hjortetaksaltet har haft? Hvor kan man købe det? Eller bruger man ikke den slags mere???

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 28-11-09 12:07
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-11-09 12:09

Hjortetaksalt er et hævemiddel

Hjortetaksalt udvider sig ved ovnvarme og under udvidelsen dannes CO2 og ammoniak. Den kraftige luftudvikling giver en god hævning og sprød overflade. Hjortetaksalt anvendes derfor kun til bagværk med en stor overflade fx småkager, og ikke til rørte eller piskede deje.
Honningkagehjerter

http://leksikon.arla.dk/Guides/Gar-bagepulver-og-andre-havemidler/

Så du skal bare erstatte det med det der er nævnt som hævemiddel i andre opskrifter

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 28-11-09 12:14

Ja, så langt nåede jeg også selv. Hjortetaksalt er et hævemiddel, men jeg har ikke fundet opskrifter på vaniliekranse, hvor der overhovedet er tilsat hævemiddel.
Jeg er bange for resultatet uden det, som hjortetaksaltet har gjort....
Kan man overhovedet få hjortetaksalt mere???

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-11-09 12:21

Jeg har også svenske bedsteforældre og det er rigtigt at de brugte hjortetakssalt til hævning. Det gav også smag. Men også gamle danske opskrifter bruger hjortetakssalt til hævning.

Og her har du opskrifter med hjortetakssalt http://www.madopskrifter.nu/Hjortetakssalt/Opskrifter.aspx?1=0&4=1000109

Og her kan du købe hjortetakssalt

http://www.e-deli.dk/pi/Hjortetakssalt_i_ps_75gr__1814_149.aspx?sidenr=6

Accepteret svar
Fra : Vonna

Modtaget 210 point
Dato : 28-11-09 12:23

har købt hjortetaksalt i Super Brugsen

Kommentar
Fra : Vonna

Dato : 28-11-09 12:28
Kommentar
Fra : netper

Dato : 28-11-09 12:36

Mener da du kan købe hjortetaksalt i de fleste supermarkeder, nok ikke netto og andre lavpris.

Ellers kan det købes på nettet.
f.eks.
http://www.e-deli.dk/pi/Hjortetakssalt_i_ps_75gr__1814_.aspx?sidenr=6

Jeg mener at hjortetaksalt har den egenskab at småkagerne bliver dejligt sprøde

Per

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-11-09 13:08

Jeg købte hjortetaksalt til min kones brune kager her forleden i en brugs, men det kan findes i ethvert større supermarked, men ikke i Netto, Fakta mv., de har et for begrænset sortiment.

Hjortetaksaltet giver sprødhed til småkagerne, ups, ser lige det har netper skrevet, men den er god nok. Sådan en vanillekrans skal da også være sprød, ikke blød!

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-11-09 14:28

Kunne aldrig finde på at komme hjortetak salt i vaniliekranse

du finder de bedste vaniliekranse under tip

http://www.kandu.dk/tip20161.aspx

det er smørret der gøret
og de bliver dejlig sprøde

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-11-09 15:17

Smør, sukker, æg, vaniljestænger, fintmalede mandler og hjortetakssalt.. Mums!

Jeg ER færdig for i år! Husk at dejen IKKE skal være kold når du kører den gennem kødhakkeren.

Jeg har faktisk lige købt 3 breve på tilbud for en tier i Føtex.. Altså, det er måske et par uger siden.

Jeg kan da sende dig det ene?
Hvis du altså vil bruge hjortetakssalt?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-11-09 17:42

Jeg kunne godt putte hjortetakssalt i småkager, jeg savner alle småkagerne fra min svenske barndom hos mormor.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 28-11-09 18:16

Hej Birgitta
Vil det sige at I skal spise "gamle" vaniljekranse til jul - 4 uger før jul er dæleme at være i god tid.
Hos os ville de være spist til før jul.

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 28-11-09 18:38

Hej
Var i REMA 1000 den anden dag, og da mener jeg, at jeg så hjortetakssalt ved alle bageri og krydderivarerne, så hvis en REMA er tæt på din bopæl, så prøv der. Ellers har de det i vores lokale brugs.

Kommentar
Fra : TulleTrik

Dato : 28-11-09 19:31

Desværre ikke Axelise, men vil gerne bede om opskriften, hvis du hitter den - eller også bare en smagsprøve

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 28-11-09 21:49

Tak for svaret Vonna.
Det lykkedes mig at finde hjortetaksalt i en Irma
Vil nemlig kun lave min mors opskrift, de vaniliekranse hun plejede at lave var uforlignelige
Så nu er dejen lavet og jeg skal bage vaniliekransene i morgen. Der er da ikke noget så skønt som at spise kagerne i hele december måned - juleaften kan det være lige meget, synes jeg

Kommentar
Fra : Vonna

Dato : 29-11-09 00:10

tak Axeline

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-11-09 12:12

Ingelein, jeg er alene, så jeg kan godt styre at der skal være kager helt til jul.

Og jeg VED af erfaring, at jeg bare bliver stresset hvis jeg lader alt vente til "rette tid".

----Der er osse den gamle moster på plejehjemmet langt væk, der skal have en pakke i midten af december, med lidt af hvert af al julebaget. Og konfekten..
Så det hele skal faktisk være bagt og klar om et par uger..

Axelise, husk lige, at dejen skal have stuetemperatur når du kværner den gennem kødhakkeren. For ellers kan den tynde plade med stjernehullet blive skæv og ødelagt.