/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
hvem skal erstatte ?
Fra : hannemus0101
Vist : 3669 gange
20 point
Dato : 26-11-09 16:25

Under stormen i sidste uge væltede 2 af naboens 20-25 høje træer ned over vores hegn, som består af nedgravede stolper og ca 2 m højt nethegn.
Vi har en del hunde, så derfor er vi meget afhængige af et sikkert hegn. Naboen og jeg gik igang med at fjerne træer og genrejse hegn. Vores forsikringsselskaber vil ikke erstatte noget som helst.
Naboen har Codan og vi har Ærø brand.
Hvem er så pligtig til at betale for hegn og fjernelse af træerne ? Jeg er pensionist og har kun den laveste folkepension, så jeg KAN ikke, men naboen mener ikke, at han skal betale hegnet, da "han jo ikke gjorde det med vilje".
JEG mener, at naboen er pligtig dertil, og desværre er der endnu flere træer, som kan vælte i kommende storme. Hvert træ vejer adskillige tons, så nu går jeg ærligt talt med livet i hænderne, for hvornår sker det igen, og vi risikerer jo også, at nogen bliver dræbt. Kan man forlange, at trætoppene i det mindste bliver skåret ned ?
Med venlig hilsen
Hanne Larsen
Katteskovvej 3
5960 Marstal

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 30 point
Dato : 26-11-09 16:27

Dybest set er det jo din nabos ansvar, da det er hans træer, at han så ikke har en forsikring der dækker er jo ikke dit problem

Kommentar
Fra : hannemus0101

Dato : 26-11-09 16:27

Jeg glæder mig bare til et kvalificeret svar.
Mvh
Hanne Larsen

Godkendelse af svar
Fra : hannemus0101

Dato : 26-11-09 16:31

Jamen, hvordan kommer vi så videre med sagen, sender regningen på materialerne ? Jeg vil jo også helst bevare et rimeligt naboskab.
Venlig hilsen
Hanne Larsen

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 26-11-09 16:33

Hejsa,

Du skal bede din nabo om at tage kontakt til sit forsikringsselskab asap. og hvis han er vrangvillig gør du det selv og forklarer hvor naboen bor og hvordan skaden er opstået. Det er hans ansvar - punktum!

Bluesky

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-11-09 16:43

Desværre er det dit eget problem, medmindre naboen har udvist grov forsømmelighed ved at være klar over, at træerne var i en stand så de ville vælte

http://www.forsikringogpension.dk/Forsikring/Spoerg_om_%20forsikring/Sider/Storm_nabos_trae_rammer_mit_hus.aspx

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-11-09 16:44

Det er din nabos forsikring der skal betale.
Jeg har prøvet at fælde et stort træ der desværre rev nogle elledninger ned,
det var jo heller ikke med vilje. Elselskabet kom ud i weekenden og måtte genetablere luftledningerne. Det var ikke min forsikring men naboens da træet stod på hans grund.
Grundejerforsikring tror jeg det hed.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-11-09 16:44

Med "dit eget problem" menes her dit eget forikringsselskab

Kommentar
Fra : fatterfit

Dato : 26-11-09 16:49

Hvis træerne ikke har haft synlige skader i forvejen så kan det være et hændelig uheld som ingen er ansvalig for bortset fra Vor Herre og han kan ikke drages til ansvar .Derfor burde det være din ejendoms forsikring , der dækker her.

Venlig hilsen
Lars

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-11-09 16:51

Citat
Det er din nabos forsikring der skal betale.
Jeg har prøvet at fælde et stort træ der desværre rev nogle elledninger ned,

Det er ikke rigtigt, at det er naboens forsikring.

Der er forskel på, som i dit tilfælde hvor det er en menneskelig fejl, hvor der ikke er tvivl om, at en bestemt handling medfører skaden, og så på en stormskade

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 26-11-09 17:01

Hejsa,

Jeg taler om skade påført at vind/vejr. Jeg har et 450 år gammelt egetræ som står i skel mod skov. Det hælder mod huset og jeg kontaktede derfor Skov og Naturstyrelsen som ejer skoven. Jeg gjorde dem opmærksom på den mulige situation at træet væltede og jeg ville holde dem ansvarlig for evt. skader. Dette accepterede de skriftligt og ville hurtigst muligt sende folk ud og kigge på hvorledes risiko kunne minimeres.

Bluesky

Kommentar
Fra : fatterfit

Dato : 26-11-09 17:12

De fleste forsikringer har en rets hjælp ,så hvis din egen ikke mener de skal dække dine skaden må du jo prøve at få dem til at hjælpe med at krasse pengene ind ved naboens forsikrings selskab.

Lars

Kommentar
Fra : Visionary

Dato : 26-11-09 20:10

Det er er og bliver din egen forsikring der skal betale....
Det vil du kunne få bekræftet, hvis de ringede til forsikringsoplysningen....
De resterende træer vil du nok kunne få gjort noget ved, hvis du bestiller et hegnsyn, hos din kommune......

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 26-11-09 21:16

Hej Hanne -
Du må straks kontakte din forsikring, og evt. ringe til forsikringsoplysningen for at få klarhed over hvordan sagen skal håndteres.
Om din egen forsikring dækker kan jeg ikke sige dig - du må jo tænke på at der slet ikke er noget som hedder Ærø - det er lige afgjort ved en international domstol at det "brand" ikke findes, det er alt for tæt på "Aero" - ikke engang "Aeroe" som det jo vitterligt ville hedde uden vores dejlige danske bogstaver - men sådan er der så meget derude i den store vide verden -
Tag nu en snak med din forsikring Hanne, ellers må du selv klare situationen denne gang, og så snakke med kommunens hegnssyn om, hvordan du skal forholde dig i fremtiden......
held og lykke med det du -
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : hannemus0101

Dato : 26-11-09 21:19

Hej allesammen.
Hvor er det skønt, at så mange orker at reagere på mit nødkald, men jeg synes, at nogle af svarene er noget modsatrettede. F.eks siger de fra en åbenbart forsikringsorienteret side, at når både min og skadevolders forsikringer ikke vil erstatte noget somhelst, så skal JEG betale X antal kroner, men jeg fatter altså ikke hvorfor.
Vi har boet på matriklen i 8 år, og der har da været en hel del storme, hvor MEGET store grene har brækket af bemeldte træer, men de har ikke været i nærheden af at true mine enemærker, men ikke desto mindre har store grene, der muligvis vejede 100 kilo eller mere altså hængt og dinglet, men da de ikke ligefrem truede MIG, så tænkte jeg ikke mere over det, men det gør jeg så sandelig nu, hvor jeg er ved at blive skræmt fra vid og sans over, hvad der mon kan ske næste gang.
Både mine hunde og jeg færdes jævnligt, hvor træerne kan tænkes at falde næste gang, og det er altså ikke små fredsommelige æbletræer, det er kæmpestore træer, som man ser i skovene, og det er mange tons, der falder, når de falder, og nu er jeg simpelthen blevet bange.
Min nabo, som ejer træerne, er faktisk en rar mand, og han kom pænt farende og hjalp med at få fjernet de faldne træer samt sætte et nyt hegn op, men hvem skal mon betale materialerne til det nye hegn ? Vores forsikringer VIL ikke.
Jeg er pensionist med laveste folkepension, så jeg aner ikke, hvorfra jeg skal skaffe pengene til hegnet, som jeg var nødt til at fremskaffe fra det lokale byggemarked i en flyvende fart.
Når forsikringerne ikke vil, hvad gør man så ? Jeg har noget svært ved at forstå, at JEG skal betale, når det ikke var mine træer.
Hilsen til alle de flinke svarere.
Hanne Larsen

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-11-09 07:52

Hej hannemus0101.

Af Jeres forsikringsbetingelser vil det fremgå, om hegnet er medforsikret og i hvilken forbindelse. Der kan være tale om, at stolperne skal være nedstøbte og evt. på være på stolpesko.

Jeres husforsikring - hvis der er tale om en paraselhusforsikring - ikke noget med nedlagt landbrug/landbrug - så kan I, i den forsikring have dækning for, bygningsbrand, anden bygningsbeskadigelse, svanmp- & insekt, udvidet rørskadedækning samt grundejeransvar.

En bygningsforsikring har det begreb der hedder 1. risiko, dvs. at hvis fx en pyroman futter Jeres hus af, så betaler Jeres bygningsbrandforsikring, så I ikke lider tab, om forsikrinbgen så vil gøre regres over for skadevolderen er deres sag.

Dvs. Jeres hegn kan være medforsikret under begrebet "anden bygningsbeskadigelse". Det er under ingen omstændigheder din nabos ansvar, han er helt ude af billedet. Det er enten din forsikring eller dig selv der skal betale.

Du skal rekvirere en skadeanmeldelse fra dit forsikringsselskab, udfylde og indsende skadeanmeldelsen. Afvente resultatet, hvor svaret enten vil henvise til forsikringsbetingelserne om, hvorfor de ikke vil dække, eller de sender en taksator, og tilbyder efterfølgende dækning af skaden.

Du er velkommen til at vende tilbage med sp. hvis du er i tvivl. Hej fra alka

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 30-11-09 23:47

Huskede i at dokumentere skaden med fotos lige da skaden var sket,so forsikringsselskaberne ikke kan komme uden om betalingen?