/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Tilslutning af vaskemaskine
Fra : fehsenfeld
Vist : 16418 gange
100 point
Dato : 26-11-09 13:20

Har fået ny vaskemaskine, og vil selv installere den. I manualen står der at man ikke må bruge forlængerledning. Er der nogen der ved hvorfor, og hvad der kan ske ved at gøre det ???
Jeg har kun et kraft-stik tæt på, og den nye er med alm. 230 v. tilslutning.
Der står i øvrigt også at det skal være via "et korrekt installeret, jordet og isoleret stik!" - Hvad betyder det ????

Håber på hurtigt svar, så vi kan vaske tøj igen...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-11-09 13:44

Den skal tilsluttes 230V

Nyere installationer:
Fase (brun eller sort)
Nul (blå)
Jord (gulgrøn)

Et kraftstik indeholder og så fase/nul/jord.

0 F J FF

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 26-11-09 13:45

Hvis det er et af de gamle firkantede kraftstik du har så kan jeg fortælle dig hvad jeg vil gøre. om det er helt lovligt ved jeg entlig ikke, men fuck nu det.
1. klip det 220 hanstik af ledningen fra vaskemaskinen og afisoler de 3 ledninger. der er så en blå, en brun, og en gul/grøn.
2. se på ledningerne inde i kraftstikket. der er 5 stk. fra venstre er farverne sort,brun,brun, gul/grøn(jord) ,blå(0).
3. for at få 220v ud af kraftstikket(380) kobler du den blå til blå(0) gul/grøn til gul/grøn(jord) og den brune på en af de 3 første faser, sort,brun,brun. det er ligegyldigt hvilken af de 3 faser du bruger.
Og woolaa, maskinen får 220V.

Kommentar
Fra : fehsenfeld

Dato : 26-11-09 13:56

OK,

men fik ikke svar på hvad der vil ske hvis jeg bruger forlængerledning op til en ganske almindelig stikdåse ??? er det NO-GO ???

Kommentar
Fra : fehsenfeld

Dato : 26-11-09 13:59

Er i øvrigt lige kommet i tanke om at kraftstikket som sad på den gamle maskine, er røget med på genbrug....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-11-09 14:02

Du må godt forlænge 230 volt med jord hvis du bruger det rette materiel.

Stikprop med 3 ben
Mellemled med 3 tilslutninger
1.5 kvadrat ledning med 3 ledere

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-11-09 14:03

hvis den nye maskine har stikprop med et hul eller andet i stedet for jord-benet skal stikproppen skiftes til en med 3 ben.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 26-11-09 14:10

fesenfeld.
Den med ikke at må bruge forlængerledning kan kun være fordi at ikke alle forlængerledninger er med jordforbindelse, de fleste ældre forlængerledninger er der kun 2 ledere. brun og blå.

Kommentar
Fra : fehsenfeld

Dato : 26-11-09 14:11

OK. Tak Eyvind.
Men hvordan sikrer jeg mig at den stikdåse hvor jeg tilslutter har jord? Der er 3 huller, men det 3. ser ud til bare at være tomt.
Og ville du også foretrække ikke at forlænge, men at købe stikprop til kraft, og forbinde til kraftdåsen??

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 26-11-09 14:18

Absolut købe et kraftstik.
Når det nye stik åbnes kan du se hvad der er hvad.

F 0 J F F

Kommentar
Fra : fehsenfeld

Dato : 26-11-09 14:23

Ok. Tusind tak for tippene.
Tror det bliver et kraftstik, og så se om jeg ikke skulle kunne finde ud af det, med de gode anvisninger jeg har fået her.

Godkendelse af svar
Fra : fehsenfeld

Dato : 26-11-09 14:24

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-11-09 14:29

Brug de to yderste og det midterste ben
Og lad de to tiloversben blive siddende i stikket.

I | I | I
0 - J - F

Så er det nemmest at overskue.
Husk de rigtige farver fra ledningen på den nye maskine.

0 = blå
J = gulgrøn
F = brun eller sort

Kommentar
Fra : Visionary

Dato : 26-11-09 16:30

Lad nu være med at rådgive om ledningsfarver med mere.
Der skal til hver en tid måles først, ellers er det en ny maskine!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Elektrikeren

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-11-09 16:39

ville heller ikke bare sætte den til unden at måle

Kommentar
Fra : Visionary

Dato : 26-11-09 20:13

Rigtigt Rotw..... men det koster jo en hel ½ time, hos en installatør....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-11-09 09:41

Ja ja - men hellere anvise til et kraftstik med jord, end at der bliver sat til stikkontakt uden jord.
(Og der har jo været tilsluttet en maskine til det kraftstik, som jeg formoder er lavet af en elektriker og derfor sidder rigtigt)