|
|
Det kan være en bære eller styrekugle der er deffekt eller eventuelt en knækket fjerder.
Hvis det er kommet pludseligt er formentlig en fjeder der er knækket.
vh Ben
| |
|
Hvis det er et stabiliserings kødben der bliver slidt, bliver den ofte blot sidevindsfølsom.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 25-11-09 21:50 |
|
Hvis det også larmer , når du holder still , er det formentlig noget med powerstyringsmekanikken. måske mangler der bare olie.
Måske er noget gået løst og skraber på et sted.
Styretøjet er noget af det vigtigste for sikkerheden. Du skal have det undersøgt inden du kører mere.
| |
| Kommentar Fra : EA_HS |
Dato : 26-11-09 11:59 |
|
det er højest sandsynlig et,.. eller begge tårnlejer i fjederbenet der er slidt/rustet,
(sidder oven på forfjederen)
prøv at få en makker til at 'mærke',.. holde en hånd (evt øre) på støddæmpertårnene i bilens motorrum, mens du drejer på rattet,
her et billed fra vw tårnleje,
http://www.krogslund.dk/?site=visreservedel&ID=de26421a9b5be62b14ac7196738ed3a618e51ef
(kan i sjældne tilfælde være selve fjederen der vrider sig i fjederskålen)
| |
| Kommentar Fra : Beestone |
Dato : 26-11-09 13:07 |
|
Som EA_HS er inde på, kan det være et fjeder problem.
Altså en knækket fjeder.
Det er typisk ca 1/4 - 1/2 vinding øverst (eller nederst) på fjederen som knækker af.
Det kan være svært at se, da stumpen som regel ligger klæbet fast i undervognsmasse eller er presset fast i en gummiskive inde i fjederskålen.
Af og til kan man ret tydeligt se, at den "rå" afknækkede ende fra fjederen presser en deformation ud i fjederskålen, fordi hele hjulets vægt ligger i ét punkt fra fjederen.
Det er en meget udbredt fejltype på alle biler med skruefjedre.
En mekaniker vil straks spotte sådan en fejl, når han er opmærksom på unormal støj fra undervognen
| |
| Kommentar Fra : Hemmje |
Dato : 26-11-09 16:30 |
|
Tak for alle svar,
Men sjovt nok, så kan jeg ikke høre lyden nu og har været ude at køre idag uden problemer med rattet
men igår blev lyden ved og der kunne jeg ikke få den til at stoppe nå jeg drejede rattet.
| |
|
Så få den op på en lift og mærk efter slør.
Fejl i styrtøj er noget farligt noget at køre rundt med.
vh Ben
| |
| Kommentar Fra : EA_HS |
Dato : 26-11-09 23:04 |
|
Citat Men sjovt nok, så kan jeg ikke høre lyden nu og har været ude at køre idag uden problemer med rattet |
det kan muligvis ha' noget at gøre med luftfugtigheden,
nogle tårnlejer indeholder både gummi og noget 'nylon-plastagtigt' materiale,
det er ikke nødvendigvis sikkert at du kan mærke noget 'slør',..
men hvis du løfter bilen,.. fx under forbroen, så begge forhjul er fri af vejbanen,...
og tager fat i det ene forhjul og drejer det,.. stille og roligt, manuelt med hænderne,..kan du sikkert mærke om styretøjet går ujævnt,.. eller lokalisere fejlen,
det er meget lettere at se og høre når motoren er 'slukket'.
| |
| Kommentar Fra : EA_HS |
Dato : 26-11-09 23:09 |
|
ved samme lejlighed kan du kontrollere tandstangsmanchetterne, for revner/utætheder,
hvis tandstangen er løbet tør for olie,.. kan de yderste fiber/nylon bøsninger larme og knage.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|