/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
influenza masker
Fra : tararam
Vist : 981 gange
50 point
Dato : 24-11-09 06:48

Det undrer mig at man ikke tager masker i anvendelse mod spredning af influenza. De (N95 Respirator) kan købes for få penge og man behøver ikke få indsprøjtning og dens evt. bivirkninger. Men måske er det fordi at det ikke er naturligt for os at se mennesker med masker "i landskabet". Vi kan ikke lide det. Passer ikke ind i vores samfund måske, men da influenza epidemier langsomt bliver stadig mere og mere farlige for os mennesker - nu dør vi jo mere end tidligere af dem også - så er det vel naturligt at bruge dem også synes jeg.
Hvad synes du ?

N95 Respirator er effektiv mod al virus iflg hjemmesiden her.

http://www.samsclub.com/shopping/navigate.do?dest=5&item=367258&pid=_Froogle&ci_src=14110944&ci_sku=685965

Mener også 3M laver samme maske.

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 60 point
Dato : 24-11-09 07:02

Ja, lad os da endelig øge niveauet af hysteri.

I forvejen er det jo helt ude af proportioner, og jeg ved ikke lige hvilke forhøjede dødstal det er du refererer til, i den aktuelle pandemi er der foreløbig på verdensplan færre ofre, end den almindelige influenza kræver hvert år alene i DK

Kommentar
Fra : zith

Dato : 24-11-09 10:06

Jeg tror ikke rigtig på de masker tror ikke de beskytter mod noget som helst. Bakterier skal nok finde en vej gennem ens krop hvis den vil det har ikke stoppet den før.

Og tror endnu mindre på den der bacon syge, for det er jo sjovt nok lige nu alle de bliver syge... øhh ja har i set hvilken årstid vi er i?? Drik noget varmt vand og slap af og ja selvfølgelig skal man passe mere på hvis vi snakker om ældre eller børn men det skal vi også i trafikken så det skal man vel alle steder.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-11-09 11:10

Jeg har lige haft AN1H1 også kaldet svineinfluenza. Det er ikke så slemt, hosten er slem men det klarede jeg med at indånde varme kamilledampe og lidt hostesaft. Jeg sørgede for at have halstørklæde på hele tiden og sove en en stol. Så kunne jeg begrænse hosten til et tåleligt niveau.
Det er hosten der er meget slem ved den type influenza.
Men ellers er der ingen som helst grund til panik, det var ikke nær så slemt som en almindelig influenza kan være.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 24-11-09 11:33

masker er en sovepude, der gør at folk føler sig sikre. Men det allervigtigste er god hygiejne. Vask hænder rigtigt. Folk sætter bakterier og virus på dørhåndtag og andre ting. som man så selv fører op til næne og mund.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-11-09 11:51

skytten49 har ret, jeg var meget opmærksom på at holde rene hænder, ikke hoste ind i hovedet på min mand. Vi sov hver for sig i begyndelsen jeg var syg. Og han og jeg vaskede hænder og vaskede hænder. Og så tørte vi håndtag af med jævne mellemrum. Og han blev ikke smittet.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-11-09 11:57

Fis i en hornlygte
Folk er sq blevet fuldstændige hysteriske . Der er "kun" døde 4 personer i dag og ved en ganske almindelig influenza dør der i 1000 vis om året.
Den er ikke værre end andre influenza'er

Citat
Men det allervigtigste er god hygiejne

Det skal man så ALTID ha' uanset hvad og hvor.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-11-09 11:59

Hvor er vi dog enige Pia.

Også den med at ved alm influenza så dør 1000. Og det siger vi ikke noget til.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-11-09 13:36

Jeg ville kun bruge sådan en maske, hvis jeg selv havde (mistanke om) influenza, og jeg var nødt til at gå ud blandt andre mennesker alligevel.
Dels ville andre kunne se, at jeg var smittet, -og holde afstand, -og dels ville jeg måske unddgå at smitte nogen, der ikke så godt kunne tåle influenzaen...

Min læge har håndsprit og masker liggende på et bord lige udenfor venterummet.....
Vi opfordres til at tage hensyn til andre hvis vi har lidt ubestemmelig hoste.
Jeg har aldrig set nogen bruge de masker. Men det oplever jeg måske på torsdag hvor jeg har en aftale...

Hvis influenzaen skal begrænses, så er det nok den syge, der skal beskytte andre mod at blive smittet.
Hvis man som influenzaramt hoster og nyser ud i et lokale med andre mennesker, så vil partiklerne nok svæve lige ned i lungerne på de nærmeste, uanset om de har maske på eller ej.

Men hvis man hoster og nyser med en maske på, så bliver bakterierne fanget af masken.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 24-11-09 19:13

Jeg tror at mange har misforstået det at gå med maske.

Masken beskytter ANDRE MENNESKER mod at blive smittet, altså er det den smittede der har masken på.

I Japan går mange med maske, og da en af mine venner var på ferie der, fik han oplyst at det var dem med forkølelse/hoste/influenza, der brugte maske, det var noget de skulle, for ikke at smitte på deres arbejdsplads, og deres omgivelser.

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 23-12-09 21:18

Tak for svaret Kortoververden.