/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Brændt på...
Fra : Ammitz
Vist : 814 gange
200 point
Dato : 17-11-09 11:28

Jeg ville varme lidt rødkål op, hvori de også var lidt ribsgelé.
Jeg glemte gryden, og indholdet brændte sig fast i bunden.
Er der noget som kan løsne det fastbrændte?

Jeg har prøvet med kogende vand og sulfosæbe.
Herefter prøvede jeg at hælde bagepulver i gryden, - det havde jeg hørt skulle hjælpe - men nej, det opløste ikke det fastbrændte.

Godt bud på problemet søges!

Ammitz

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-11-09 11:29

Lidt vand + opvaskepulver.

Og så skal det stå!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-11-09 11:32

Hvis det 3773 har fat i er pulver (eller tabs) til maskinopvask, er jeg helt enig, det klarer det meste.

Men det kan godt være det skal stå et godt stykke tid.

Accepteret svar
Fra : webgun

Modtaget 210 point
Dato : 17-11-09 11:36

når gryden er helt tør skal du smøre et godt lag brunt sæbe over hele bunden. derefter putter du gruden i en plastpose og lukker den. det er vigtig at posen lukker helt tæt. lad den stå 3-4 dage. det virker rigtig godt.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 17-11-09 11:39

Jeg har brun sæbe - krystalsæbe i huset, - så det prøver jeg lige først, - Jeg vender tilbage om nogle dage, når jeg har vurderet resultatet.

Ammitz

Kommentar
Fra : vigil

Dato : 17-11-09 11:43

Helt enig i forslagene med maskinopvaskemiddel eller brun sæbe.
En tredje mulighed er almindelig Biotex med lidt vand i (så det har konstistens som tyk grød) - og så i en lufttæt pose natten over.

For alle tre metoder gælder, at de måske skal gentages en gang eller to ved virkelig slemme fastbrændinger.

Hmmm - egentlig tankevækkende at nogle at vores faste husholdningsmakkerer (brun sæbe, maskinopvask og biotex) er SÅ basiske at de er kraftigt ætsende ... uha, ikke rare tanker

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 17-11-09 13:20

Som vigil skriver, synes jeg at en "grød" af biotex eller andet maskine vaskemiddel er den bedste løsning. Jeg hælder gerne sæben i, så den dækker området - man kan jo være så uheldig, at det er brændt fast op ad siderne. Så kommer jeg varmt vand i og lader det få et opkog.....lader det stå til det er koldt, og skraber så med en negl om der er noget "løst". Hvis der er, fjerner jeg alt det jeg kan, og hvis det er mere tilbage gentages prosessen. Så behøver det ikke at stå natten over, men man kan klare det på et par timer.

malmin

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 17-11-09 16:16

Evt. ovnrens K2R og en grov skuresvamp.

Men hælder også mest til den brune sæbe.

Hanne

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 17-11-09 16:27

Hvad er gryden lavet af ?

Det er ikke alle midler der lige velegnet til eks. aluminium eller sliplet overflader.

Ren stål , kan klare det meste.

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 18-11-09 15:16

hæld en sjat 3.dobbelt salmiakspiritus i gryden ,Kom den i en kraftig plastikpose og luk den tæt. Efter 2 dage kan du skylle gryden, og den er med garanti ren.. Pas på næsen når du hælder i.

Godkendelse af svar
Fra : Ammitz

Dato : 24-11-09 17:50

Tak for svaret webgun.

Det måtte dog gøres af flere omgange, - men nu er det OK!

Ammitz