/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Elradiator eller olieradiator.
Fra : Thylle
Vist : 11042 gange
35 point
Dato : 12-11-09 12:13

Hej Alle... Jeg har et soveværelse som er ret kolt i forhold til andre rum i min lejlighed. Kan jeg se nogle steder hvad olie - elradiator koster at have kørende..?

Eller er der nogle der ved det..?

Mvh Kim

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-11-09 12:17

Det afhænger udelukkende af hvor meget varme du skal bruge. Elradiatorer og olie-ditto, afleverer nøjagtigt lige så meget som de forbruger.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 12-11-09 14:14

3773 har ret Men hvad har du af opvarming der nu da??

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 12-11-09 14:18

Du kan låne sådan en Wh måler på biblioteket så kan du have den sat til i 14 dage eller hvor længe man nu må låne den også regne det ud.
Du skal jo vide hvad du betaler per KWh og det jo dit el selvskab du skal spørge hos.
Nu har jeg ikke selv haft en olieredi. men man kan sige at på en el kommer varmen med det samme men på en olie så olien jo først varmes op.
På en el slukker varmen med det samme når du slukker men på en olie så er olien jo varm længe efter den er slukket.

Jeg har bare et eller andet med el rediatorer, altså at de kan sætte ild til ting og sådan noget, jeg ville selv hellere vælge en med olie hvis jeg kunne.

Jeg købte engang en varmbeblæser i plastik og den stank bare af plastik hele tiden også skulle man åbne vinduet for at få noget frisk luft men så røg ideen jo med en varmeblæser.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 12-11-09 14:51

Varmeblæsergrisen.....

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-11-09 15:09

Du skal absolut købe en oliefyldt radiator. De bruger ca. samme energi på opvarmning af x kbm. rum men olieradiatoren går det mere glidende idet olien holder på varmen og afgiver den efter at termostaten har slået fra. En elradiator virker som strålevarme, enten er den tændt eller også er den ikke. Ubehageligt da den enten er knaldvarm eller ditto kold.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-11-09 15:12

Jeg vil også anbefale en olieradiator, den er dejlig at bruge og hurtig til at varme. Og den bruger ikke så meget strøm.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-11-09 15:14

Vi har sådan en som på genvejen og den kan sagens varme 30 m² op.

http://www.elgiganten.dk/product/hjem-pleje/klima-varme-vifter/varme/KH770715/delonghi-olieradiator

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-11-09 15:43

Citat
Og den bruger ikke så meget strøm.

Som hvad???

Den energi der hældes ind i en eldrevet opvarmer, kommer ud igen. Energi kan ikke blive væk. Eneste forskel er måden varmen afgives på. Og olieradiator giver den blødeste varme, idet oliefyldningen udglatter forskellen mellem on/off. Derfor kan man køre lidt tættere i hysterese og får en mere jævn regulering. Men forbruget er det samme (måske nogle få procents forskel, der så kan tilskrives en pænere og mere jævnregulering, og at der derfor kan køres en anelse koldere med samme komfortfornemmelse.

Accepteret svar
Fra : kogalejy

Modtaget 35 point
Dato : 12-11-09 15:53

På en olieradiator er der gerne 3 indstillinger, formodentlig 1000, 1500 og 2000 watt.
I stilling 1 ved 1 kw pris på ca kr. 1,8o koster det altså kr. 1,80 i timen, i stilling 2 kr.2,70 og i 3 kr.3,60. Det afhænger meget af værelsets isulation, idet termostaten, når værelset er varmet op
jo slår fra og derved nedsætter køretiden. Ved at aflæse elmåleren en gang i timen medens den er
tændt, kan man få en ide om hvad den koster. Mvh. K.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-11-09 15:57

Priserne er kun forudsat fuld ydelse ved trin som angivet. Hvis termostaten slår den fra kan man ikke regne med ovenstående tal.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-11-09 16:24

1 elradiator = varmer hurtigere op men brander luften derfor vil luften være lidt tørt og kan ikke tåle at blive tildækket (falder der en strømpe håndklæde kan der gå ild i det)
2 olie elradiator varmer langsommere op men giver en mere behalig varme og holder længere på varmen.

hvis det var mig så er der ingen tvivl olieradiatoren
ville dog sige at de omtrandt bruger lige meget strøm

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-11-09 16:24

Lad os opsummere: De bruger nøjagtig lige meget strøm for at opvarme, olieradiatoren er bra langt mere behagelig, den opvarmer glidende og ikke enten eller som en elradiator

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-11-09 16:28

Jeg holder også på den jævne varme fra den elopvarmede oliefyldte radiator.
Måske er den billigere i brug, da et vindpust ikke vil starte den.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-11-09 17:06

Vores olieradiator har mange indstillinger, 2 knapper og 6 valgmuligheder pr. knap. Jo mere varme jo mere strøm bruger den.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 12-11-09 17:37

Hmmm den energi rigtige løsning.......

1: Åben døren der ind til sovværlset......
2: Køb en bedre dyne til de kolde månder.......
3: Send konen/kærste i seng en halv time før dig ( hvis sådan en haves )
Disse tre forslag er absolut energi venlige.....
Sidste udvej.........
4: Så er du jo nok nød til at købe en " olie radiator " .........

Bassebo...

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 12-11-09 19:25

Måske er det konen der har indsendt spørgsmålet ?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-11-09 19:43

Hvad med en od gammeldags varmedunk

Fås i både plastic og metal

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 12-11-09 19:57

Det skal være en meget stor varmedunk til at varme et soveværelse op

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-11-09 20:11

Ja kombineret med lagengymnastik selvfølgelig

Godkendelse af svar
Fra : Thylle

Dato : 14-11-09 17:57

Tak for svaret til jer alle.. Det sq fedt i gad hjælpe - så det bare at komme ud og købe sådan en olie fætter.. Takker..!

Kim

Kommentar
Fra : begga

Dato : 25-10-10 14:57

Et tillægsspørgsmål til de gode råd, der bliver givet. Hvordan finder man udaf hvilken størrelse man skal bruge. Jeg har et meget dårligt isoleret køkken på ca. 7 kvm, hvor det er for dyrt at få lavet en alm. radiator.