/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
julekonfekt
Fra : Birgitta
Vist : 6710 gange
200 point
Dato : 11-11-09 13:51

Jeg kunne godt tænke mig nogle gode links til sider med finere hjemmelavet konfekt.

Der må meget gerne være vejledninger og tips til hvordan man får lavet chokoladeovertræk på en nem måde med et perfekt resultat.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-11-09 14:10
Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-11-09 14:10
Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-11-09 14:11
Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-11-09 14:12
Kommentar
Fra : frieda

Dato : 11-11-09 14:14

Den med chokoladeovertrækket skal jeg lige overveje, og så skal jeg lige dykke ned i mine juleopskrifter og finde min super, superlækre hjemmelavede chokolade med conac. mums. og så kan man jo med god samvittighed sige, at det ikke er for børn

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-11-09 14:50

granner1, de sider HAR jeg kikket på...

Det er ikke nok at der står: "smelt chokoladen og dyp kuglerne i den"..

Har du nogen ide om, hvor våd og glat sådan noget smeltet chokolade kan være?
Og det er ikke sundt for hunde, så stykkerne skal helst ikke smutte på gulvet.......
Hvis den bliver for varm, så er DET galt. Kommer der vand eller damp i den, så klumper den og bliver aldrig pæn igen.

Jeg har prøvet det meste, og har endnu aldrig fundet en rigtig god måde til at overtrække konfekt...

Sidste år blev det rigtig grimt. Der havde jeg købt sådan en lille elektrisk chokoladesmelter.......

I år har jeg købt noget ekstra god smeltechokolade. Den skulle ikke så gerne ødelægges..

Måske har frieda løsningen på, hvordan man dypper marcipan med masser af cognac i smeltet chokolade.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 11-11-09 14:58

Så vidt jeg husker, skal der lidt smeltet smør i. Jeg tjekker lige, når jeg er færdig med at lave det arbejde, der betaler for cognac-chokoladen (og lidt til)

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-11-09 15:21

Hej Birgitta.
Jeg vil varmt anbefale dig denne bog.
http://www.williamdam.dk/mad_vin/kogeboeger/julekonfekt_1526422_da.html
den er bare super.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-11-09 15:23

Jeg bruger en chokoladekoger og en rigtig god mørk chokolade, hvis jeg skal have chokoladen lidt tyndere så kommer jeg fløde i .

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-11-09 15:24

piaskov, er der fif om overtræk i den bog?

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 11-11-09 15:35
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-11-09 16:09

Vi gør som frieda nævner.... kommer smør i den varme chokolade... men jeg kan ikke lige huske mængden

Hov jeg har lige fundet nogle chokoladetips

Chokoladetips
Hvid chokolade
Hvid chokolade kan være svær at arbejde med - brug derfor en god kvalitet, fx Valrhona, så du får et pænt udseende, når du overtrækker med hvid chokolade. Når du skal smelte hvid chokolade, så pas på at chokoladen ikke bliver for varm.

Smelt chokolade i vandbad
Når du skal smelte chokolade, bør du bruge et vandbad, så chokoladen kan smelte ved lav temperatur og uden, at der kommer vand eller damp i chokoladen. Del chokoladen i mindre stykker og kom dem i en lille skål, der kan hænge på kanten af en lidt større gryde. Kom vand i bunden af gryden og lad vandet koge ved svag varme. Smelt chokoladen og rør af og til. Pas på du ikke får vand eller damp ned i chokoladen så bliver den grå, grynet og klumpet. Du kan også købe en bain-marie, der er beregnet bl.a. at smelte chokolade i.

Overtrækschokolade tager tid
Der er ikke en hurtig genvej, når det gælder om at få en pæn overtrækschokolade. Overtrækschokolade skal tørre et køligt sted - men ikke i køleskabet og ikke i træk. Lad overtrækschokoladen stå til næste dag - det tager tid at få overtrækschokolade helt tør. Hvis du stiller fx konfekt i køleskabet med en lun overtrækschokolade, kan der dannes kondensvand, og så bliver konfekten klistret.

Blødgør overtrækschokolade
Hvis du synes, at din mørke overtrækschokolade bliver for sprød og hård at skære i, når den er kold, kan du røre 100 g smeltet overtrækschokolade op med 2 spsk mælk. Det vil gøre chokoladen mere "skærebar". Rør mælken i den smeltede chokolade og lun blandingen lidt - til den er glat og uden klumper. Du kan også blødgøre 175 g mørk chokolade med 25 g smør.

http://www.cookipedia.dk/Kategorier/Teknikker/C/Chokoladetips/

Jeg begynder ikke at kikke i min konfektbog lige nu, så bliver jeg alt for lækkersulten.. men du kan da lige få en enkelt

Svedsker lægges i blød i portvin eller sherry gerne natten over

dernæst beklædes de med marcipan og overtrækschokolade og pyntes men en delt mandel

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-11-09 16:11

Her er en opskrift fra Mette Blomsterberg, hun er "verdensmester" i konfekt.

Når du skal lave overtrækschokolade er det meget vigtigt at du bruger en god chokolade, som jo også er dyrere end "chokoladeknapperne"

Citat
Tempereret chokolade:
Hak al chokoladen fint.
Smelt halvdelen af den hakkede chokolade i vandbad, til den er 45° varm.
Vær opmærksom på, at der ALDRIG må komme vand i chokolade. Så bliver den ødelagt og grå.

Fjern skålen med den smeltede chokolade fra varmen.
Den resterende finthakkede chokolade hældes op i skålen med den smeltede chokolade og smelter med.
Når alt er smeltet, er chokoladen ’tempereret’ og klar til brug. Det kan være nødvendigt at opvarme chokoladen en anelse, men pas på. Bliver den for varm, skal hele herligheden tempereres på ny.

Du kan jo selv vælge om det skal være lys eller mørk chokolade, men her er opskriften på nougattoppe

http://www.madogbolig.dk/sitecore/content/websites/madogbolig.dk/Forside/Opskrifter/Desserter%20og%20bagvaerk/Nougattoppe.aspx

Åhhhh jeg bliver så chokoladesulten

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-11-09 16:29

Birgitta, vi er altså nogle der ikke kan holde ud at læse om chokolade på denne tid af dagen det må så blive tidlig aftensmad

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-11-09 16:55

Hej igen Birgitta.
Ja det mener jeg der er. Det er min søster der har købt den.
Og den er bare lækker.
Og den er til at betale.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-11-09 17:36

...

Nu knurrer MIN mave osse...

Mon ikke jeg skal i byen og købe et termometer? Den der med de 45 grader er jeg stødt på nogle gange.. Og jeg tror ikke at de der "numsetermometre" går til mere end 42...
--Jeg ville nok osse få associationer --selv om jeg rengjorde termometeret nok så grundigt .

I ét af jeres link står der at man kan smelte i vandbad eller købe en "bain marie" til at smelte chokolade i? øøøøh, når jeg googler på bain marie, så betyder det netop "vandbad", og jeg kan ikke finde nogen "bain marie" der sådan lige er til at købe til en almindelig husholdning... De er nærmest til hoteller og ret store...

Jeg er osse sådan lidt, hmmmm, overfor at bruge vandbad når chokoladen ikke må udsættes for damp.. Jammen varmt vand, det damper da?

---eller, -et sted står der, at man kan gøre chokoladen tyndere med MÆLK??? Men det er da ikke så forskelligt fra vand... Det tør jeg nok ikke... Smør lyder mere rigtigt...

---Mon ikke bare jeg skal spise den chokolade som den er? mmmmm.. -jeg har købt 2 slags chokoladepastiller fra Konnerup &Co... Det smager altså helt ok, sådan bare lige..

Nå, noget af chokoladen skal bruges til overtræk på honninghjerter... Så jeg SKAL have fundet ud af at smelte på en god måde.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-11-09 17:45

Jeg har købt den der elektriske dims, som du ikke er glad for- det virker herhjemme. Jeg var træt af vandbad, da jeg næsten altid fik damp i skålen.

Inden jeg købte den elektriske dims- brugte jeg også mikroovnen- men der skal man være hurtig,at det ikke bliver for varmt-jeg kan bedre lide den lille chokoladesmelter- så kan jeg se hvad der sker.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-11-09 18:01

---Jeg prøvede mikroovnen engang...
Chokoladen smeltede slet ikke.. Det har nok været dårlig chokolade...

Men det kan være, at jeg bare skruer for meget op for den lille gryde, af utålmodighed og fordi jeg tror den er idiotsikret...

--Det kan være, jeg prøver med min nye chokolade..

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-11-09 18:10

ingen tvivl om at det kræver tålmodighed- den er ikke verdens hurtigste. Men den gør det netop i det tempo, som er nødvendigt og det er dejligt at den hele tiden holder chokoladen flydende.

Når du bruger vandbad- så stivner chokoladen på et tidspunkt- hvis det er de store kreationer- så skal du igen varme op osv.

Desværre skal man koordinere det sådan, at man eks. først laver alt det med mørk, dernæst det med flødechokolade og til sidst det hvide.

Håber du finder en løsning og der er mange gode opskrifter her iøvrigt.

Nu vil jeg lave aftensmaden inden jeg bliver for lækkersulten og kommer på andre tanker

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-11-09 18:45

Jeg har en antik "bain Marie" (mariebad på dansk) i messing med indsats i porcelæn, den er helt håbløs til chokolade, men jeg har brugt den enkelte gange til "Sauce Béarnaise".

Til chokolade er en elektrisk chokoladesmelter langt det nemmeste og sikreste, og en gaffel til at dyppe med uundværlig.

Men flere opskrifter, tak

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-11-09 18:59
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-11-09 19:31

Citat
Du kunne også købe dig en chokoladesmelter

Det er den vi kalder den elektriske dims
men ok vi skulle have kaldt den ved det rette navn.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-11-09 22:19

Jeg syntes nu ikke det er så vanskeligt at lave et gammeldaws vandbad, jeg har da ikke oplevet at chokoladen tog skade af dampen

Eller er det måske fordi der er smør i??

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-11-09 15:12

Som sagt HAR jeg en elektrisk chokoladesmelter. Men jeg har kun ødelagt chokolade med den.

Den bliver for varm i bunden inden den har fået smeltet chokoladen. Og den er ikke ret stor. etellerandet sted står der, at man helst skal smelte mindst 500 g chokolade af gangen.. Ellers stivner det for hurtigt..

--Jeg har været nede og trave Ballerup tyndt for at finde et termometer, der kunne måle temperaturen i chokoladesovsen.. Jeg tror ikke på, at jeg kan SE hvornår temperaturen er 47 grader..
Et stegetermometer har alt for langt spid.
Et febertermometer går kun til 43 grader.
---Andet har de ikke i Ballerup.

Måske prøver jeg med vandbad... Jeg kunne vel smelte chokoladen i en plasticdåse med låg..
Men hvordan kan man se den temperatur??
-Er I allesammen helt ligeglade med temperaturen?

Nå, men jeg venter at posten kommer med Jette Bogø's bog om konfekt -forhåbentlig i morgen. Måske står der nogle kloge ord i den..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-11-09 15:20

Citat
Er I allesammen helt ligeglade med temperaturen?

Ja, i hvert tilfælde her hos os

500g chokolade -- til overtræk --- det lyder af meget, men der er selvfølgelig også lang tid til jul

Det ville nu heller ikke tage mig ret lang tid at spise 500g men så skulle det ikke være som konfekt, så meget kan jeg nok heller ikke klare på en gang

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-11-09 16:33

...Nu laver jeg en hel del honninghjerter... Og de SKAL have et lag chokolade.
I år skal jeg have en stak med ud til børnebørnene, som de så selv kan sidde og dekorere med sukkerglasur..
--Og så skal der en sløjfe i foroven:

http://peecee.dk/upload/view/203007

--Og så er der det med den gamle moster på et plejehjem langtvæk, der skal have en pakke med gammeldaws juleknas.....

--Og ungerne, der ikke har tid til at lave julekonfekt selv....
Og vennerne skal jo osse have et hjerte...
Og naboerne...
Jeg elsker at lave sådan noget..... Men jeg er nok perfektionist. Det generer mig, at jeg ikke får løst problemerne.

Men, Nordsted... du skulle bare vide, hvor meget jeg har købt.. Jeg håber sørme ikke jeg kommer til at spise ret meget af det selv.....

Jeg VIL altså kunne styre temperaturen...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-11-09 12:12

Hallo er du der

Jeg vil bare fortælle dig at jeg lige i dettte sekund er kommet hjem fra Netto.
De har en konfektbog på tilbud dernede til 49 kr.
Skøn bog. Prøv at se efter den.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-11-09 14:16

Jaja... jeg HAR købt den.. I Føtex i sidste uge, til 45 kr, tror jeg det var.

Det er en rigtig god bog, og der er faktisk et kapitel om smeltning af chokolade. Og der er et kapitel om hvordan man laver rigtig gammeldaws marcipan af mandler.. Det vil jeg nok forsøge osse.

---Den bog fra nettet var altså noget møg. Der var få informationer og godtnok flotte billeder af konfekt, -som ikke altid passer til teksten.

Og så er meget af teksten skrevet med hvide bogstaver på lysserødt papir?? DET er altså ikke særlig læseligt for mine gamle øjne.
Lækker bog, men ikke særlig informativ.

Bogen fra Føtex/Netto er også fantastisk flot, den har mange flere sider, teksten er mere læselig og der er mange flere praktiske informationer. Og så koster den det samme.

Jeg har ikke glemt jer. Men jeg vil ikke lukke tråden før jeg har forsøgt mig i praksis. Måske render jeg ind i problemer som jeg får akut brug for hjælp til..
Og det er LIDT tidligt endnu at starte på konfekten..
Men det varer ikke så længe. I dag lavede jeg vaniljekranse...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-11-09 21:45

Citat
Og det er LIDT tidligt endnu at starte på konfekten..

Ups.............jeg er altså startet

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 28-11-09 16:51
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-11-09 16:57

Brunkager er bagt (og leveret af sønnen, som sammen med kæresten har brugt en hel dag kun på at bage til familien, dejlige unger)

Og spist

Alt sådan noget juleguf, skal laves eller leveres i sidste øjeblik... jeg går altså i søvne når jeg sådan noget i huset

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-12-09 15:23

Så er DEN jul vist gået... .
Jeg håber at I alle har haft en god jul med masser af smuk og lækker konfekt?

Selv fik jeg lavet diverse roulader, marcipanhjerter med solbærgele, kokoskugler, Cointreau-kugler og selvfølgelig pebermyntepastiller.
Og en masse honninghjerter med overtrækschokolade..

Jeg fandt et kviksølvtermometer der går til 60 grader. Og så har jeg brugt den lille chokoladesmelter. Først har jeg varmet op til 45 grader, derefter kølet til 25 grader, og til sidst opvarmet til ca. 30 grader.....
Det er gået nogenlunde. Men når der ikke var så meget chokolade tilbage i smelteren, så kunne overfladen godt blive lidt grumset/skjoldet... (så blev der osse nogle smagsprøver... )

Såvidt jeg kan se, så er de der overtrækspastiller fra Odense eller AntonBerg eller lignende ikke plasticposen værd de ligger i. Det har ikke meget med "overtrækschokolade" at gøre. Jeg havde en gammel pose med hvid "chokolade", som jeg opgav sidste år:

Citat
Ingredienser:
Sukker, vegetabilsk fedt (hærdet), kokossmør, skummetmælkspulver, emulgator (sojalecitin), aroma, salt. Kan indeholde spor af nødder og jordnødder/peanøtter

Eftersom ingredienserne står i rækkefølge efter hvor meget der er af dem i produktet, så må man konstatere, at pastillerne hovedsagelig er sukker og hærdet vegetabilsk fedt.......
Og der er altså ikke skyggen af cacao i... Hverken som pulver eller som fedtstof...

---Høhøhø... ...Ved en nærmere granskning af posen viser det sig da også, at ordet "Chokolade" ikke er nævnt én eneste gang..... Man kalder produktet "Vekao"....

Jeg har i butikkerne kikket på de "farvede" overtræks-vekaoer, og det er nogenlunde de samme ingredienser, men der er så bare også lidt cacaopulver i..

-------Så kan jeg da godt forstå, at jeg har haft en fornemmelse af dalende kvalitet igennem de seneste år......

Hvordan har I klaret konfekten i år? Eller har I opgivet på forhånd?
Odense og Anton Berg osv. vil helt klart meget hellere have at vi køber konfekten af DEM..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-12-09 15:35

Jeg har slet ikke fået lavet konfekt i år

Jeg ville lave det i sidste øjeblik, - jeg kender mig selv så godt, at jeg ville få det spist inden jul -

Min søn og svigerdatter, elsker at lave alt muligt spiseligt, også konfekt så udover at de havde bagt til den store guldmedalje, havde de også lavet konfekt - mere end de kunne spise, hvordan det så kan lade sig gøre

De kom med en masse lige op til jul, som jeg så pænt gemte afvejen i vores udbygning, det flotteste dekorerede konfekt jeg nogen sinde har set... det så meget prof. ud... og selvfølgelig roste jeg dem meget... ti hi, med det resultat at de kom forbi med noget mere igår... sådan nogle dejlige unger

Jeg har ikke spurgt til hvordan de fik det overtrukket, men går da ud fra, at de har haft smør i som vi plejer at gøre, men det kan da selvfølgelig være svigerdatteren har indført en anden metode end os?? Der var overtrukket både med lys og mørk chokolade... men jeg lærer aldrig at holde af de kandiserede violer

Håber du også havde en rigtig god jul??