/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
ny scanner eller hva?
Fra : jes-a
Vist : 1775 gange
25 point
Dato : 09-11-09 22:56

Jeg har en gammel Mustek 1200cp til parallelporten. Ok, ikke den hurtigste, men det er ok. Jeg skal dog til at indskanne alle famieliens gamle fotografier, og vil gerne have god kvalitet. Jeg har dog ikke råd til en professionel scanner.
Men er min scanner dårlig. Vil ny fra fx. Epson eller Canon være bedre eller noget andet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-11-09 23:01

Jeg har selv brugt sådan en mustek en gang, og den var da ret fin i opløsningen selvom den var langsom.

Men er det film /dias - så skal der være lys i låget, for at det bliver godt.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 09-11-09 23:05

ok. Jeg kan godt købe en anden med gode anmeldelser såsom Epson perfection 300, men hvis ikke den går det bedre er det jo tåbeligt. Det drejer sig om nogle få hundreder billeder.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-11-09 23:10

Men kører du Vista eller Windows 7 skal du installere driveren via kompabilitets tilstand for driveren til mustek er vist kun til win 98 / 2000 som jeg husker det.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 09-11-09 23:21

nej nej. Den kører på Xp. Men det er jo en gammel driver. Men ved ikke om det har noget med kvaliteten af det indskannede at gøre.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-11-09 23:21

Den gamle Mustek er udemærket til det. Den har ofte meget bedre opløsning end de billige i dag.
Min gamle Mustek havde en opløsning på 1200dpi, men var et 3pass scanner, som var det eneste man kunne komme i nærheden for penge den gang.
Når jeg skriver det er en 3pass, så er det fordi man den gang scannede farvebilleder af tre omgange; nemlig en gang for hver grundfarve.
Den som jeg bruger i dag, sammen med min bærebare er en USB model med kun op til 300 dpi, hvilket normalt er nok til de fleste opgaver.

Man kunne den gang købe et ekstra låg til scaneren, med lys i, så man kune scanne dias og negativer. Men det kostede den gang (i 90' erne) over 600 kr.

En anden USB scanner jeg har, hvor der er scannerhoved til dias og negativer, kostede for et par år siden,ca. 400 kr.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 09-11-09 23:33

Den jeg har kig på koster 700. Det er ikke den billigste.
Min gamle mustek kan skanne op til 19200 dpi. Men hvori ligger scannerkvaliteten. Er det selve scannerhovedet eller teknologien eller er det hvor præcis scannerhovedet føres frem.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-11-09 23:38

Det er scannerens "læseopløsning" som jeg er orienteret.
Husk at låse den ved transport.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 10-11-09 00:00

men hvorfor siges nogle scannere at gengive fotografier mere klare end andre. Hvad kan professioneller scannere som de andre billige ikke kan.
Jeg har læst i anmeldelser at nogle scannere finder bedre detaljer i sorte og hvide områder end andre.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-11-09 12:54

Citat
Jeg har læst i anmeldelser at nogle scannere finder bedre detaljer i sorte og hvide
vi snakker sikkert kun flatbed scannere og teknikken er ens i dem alle, hvis du går udenom de allerbilligste, og bruger et godt fotoprogram til at hente billeder ind, og der er en driver til scanneren som kan håndtere høj opløsning, så er det da ligegyldig om der står Canon - Mustek - Acer - HP eller noget helt tredie, hurtigheden i scanningen afhænger af hvor stort et format du scanner ind i også computerens kræfter spiller også ind, jeg har en gammel Prisa AcerScan og med den gamle computer gik det rimelig langsom når jeg scannede billeder i høj kvalitet, jeg fik en ny og kraftigere computer - samme styresystem XP - samme driver til scanner og samme tilslutning nemlig printerporten på computeren og samme opløsning til billederne, den nye computer hentede billeder ind næsten lige så hurtig som jeg kunne skifte

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-11-09 12:59

Citat
Men det er jo en gammel driver. Men ved ikke om det har noget med kvaliteten af det indskannede at gøre.
driveren har i meget høj grad indflydelse på kvaliteten af dine billeder, den er faktisk altafgørende, en god scannerdriver betyder mere end selve scanneren (scannere er næsten ens allesammen) hvis du ikke får scannet i god kvalitet, så kan selv det dyreste foto program ikke rette op på det

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 10-11-09 13:05

måske er driveren til min skanner ikke så god. Der er jo nok sket noget siden starten af 2000.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-11-09 13:29

Så måtte jeg lige ind og se til min scanner driver, den er 1998 og fungerer da udmærket, små gamle fotos af min oldeforældre, de er næsten i frimærke størrelse, kan forstørres op og printes i A4 format fin kvalitet, ikke alt gammelt er skidt og du finder sikkert ikke en nyere driver til din Mustek, men du kan prøve at se efter på DriverGuide.com, du skal være medlem for at hente drivere

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-11-09 14:00

Det er jo helt klart, at jo højere scanneren kan opløse billedet,jo mere detaljeret bliver det, og kan forstørres op.
Men hvis der er opgivet meget høje tal, så er det ikke et udtryk for opløsningen, da de sjældent når de højder som nævnt, nemlig 19200. Visse typer software kan øge denne opløsning kunstigt (interpolere) i billedet, da softwaren selv indsætter kunstige pixels ind, som bliver farvet af de omkringstående pixels, ved en beregning af farveværdierne i de omkringstående pixels.
Det kan min gamle Mustek også gøre, men den reelle scan opløsning går kun til 4800 dpi,som det står angivet i vejledningen.

Så stol aldrig på det store bogstaver, men læs også det med småt!

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 10-11-09 14:10

Desværre har jeg ikke mere vejledningen til den.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-11-09 14:38

Det gør nok heller ikke så meget, da den ofte er gemt væk alligevel, og først kommer frem, når man har siddet i timevis og bandet over det, når det ikke fungere!

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 10-11-09 17:56

Hvad plejer du at skanne sort hvide og farvebilleder i - 400 eller 600 dpi? Bruger du 24 eller 48 bit?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-11-09 02:01

Jeg scanner både sort/hvid og farve med 400 DPI der er ingen grund til mere, et billede på størrelse med en CD kan nemt tåle at blive forstørret til A4 størrelse efter en 400 DPI scanning, til sort/hvid bruger jeg Gray scala de bliver lidt underlige at se på hvis jeg scanner med Color (RGB) indstillingen, hvis du er tilfreds med kvaliteten fra din Mustek scanner, så er der ingen grund til at købe en ny efter min mening.
Der er en dansk sproget scanner driver til din scanner, den er til XP eller 2000 og er dateret 30- maj 2002 du finder sikkert ingen nyere da din scanner er lidt oppe i årene, link til dansk eller engensk manual fungerer ikke når jeg prøver, men prøv selv måske virker det når du prøver:
http://www.mustek.com.tw/Support/

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 11-11-09 03:08

Jeg vil jo gerne have dem så gode som mulig. Jeg har ingen anden scanner at sammenligne med, så jeg ved ikke om scanningerne kan blive endnu bedre.

Jeg har læst at ved at skanne sort hvide billeder med farve, så får man flere nuancer med. Der er jo kun 256 gråtoner i gray scale.

mht. de mange indstillingsmuligheder i scannerprogrammet(brightness, contrast osv.), bør man bruge dem eller lade være?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-11-09 04:01

Det er meget svært at forbedre et billede, jeg er ikke ekspert og lader være at bruge de fleste redskaber, når det er meget gamle gulnede billeder, så kan jeg finde på at bruge nogle filtre i min scanner driver, der er den fordel at der bliver vist 4 billeder med hvert sit filter, så er de bare at vælge den mulighed som ser bedst ud, jeg bruger MiraScan scanner driver til min Prisa Acerscan fra forrige århundrede, driveren er lige så gammel og fundet på DriverGuide,

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-11-09 10:41

En gråscala på 256 toner er helt normalt og er et udtryk for forskellen mellem sort og hvid. Ser vi de i farver, så vil det svarer til 16.777.216 farver, altså 256 rød x 256 grøn x 256 blå.

Opløsningen er jo et spørgsmål hvad det skal bruges til. I mi td som medredaktør på flere foreningsblade, hvor billeder gengives i sort hvis, kom vi ikke over 100 dpi, da der skulle slås rester i billedet, før det skulle trykkes.

En efterbearbejdelse af indscannede billeder, kan give et langt bedre resultat. - Jeg er for tiden i gang med at indscanne en masse billeder af den pukkelryggede familie, som skal bruges til et stamtræ. Her var der en del farvebilleder af ældre dato, som havde mistet en del af farven.
Ved brug af gratis programmet IrfanWiev, den sidste nye udgave, opdagede jeg at en autojustering af billedet, var istand til at forbedre farverne i billedet, farver som ikke var særlig synlige på det originale billed. Så det er et af de programmer, som er værd at have i sin stald.
Men det er nok så rart at have flere programmer af slagsen, da de hver især har nogle nytige funktioner, som ikke findes i andre programmer.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 25 point
Dato : 11-11-09 10:46

Undskyld, men det er skide irriterende, når tasteturet på min bærebare, ikke er stabilt nok til, at det fanger alle tastetryk, så i mit indlæg oven over, mangler der nogle bogstaver. Så en gang imellem må man læse korrektur inden man sender.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 16-11-09 00:13

God meget sen aften Severino.
Citat
Undskyld, men det er skide irriterende, når tasteturet på min bærebare, ikke er stabilt nok til, at det fanger alle tastetryk
Køb dog en ny bærbar, eller brug en af dine stationære med et ordentligt tastatur. Så er du fri for at komme med dumme undskyldninger .

Godkendelse af svar
Fra : jes-a

Dato : 16-11-09 01:43

Tak for svaret severino.
Jeg går efter en canoscan 5600f.