/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Trangia mad
Fra : ramasi
Vist : 10056 gange
50 point
Dato : 21-04-03 22:28

Nogle der har nogle gode ideer til mad på trangia.
Maden skal kunne laves på op til 3 trangia.

Jeg er fuldstændig blank for ideer til hvad mad jeg kan lave.

Forslag modtages.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 21-04-03 22:37

http://www.daimi.aau.dk/~ursem/outdoor/mad.html
At lave gourmet-mad på en Trangia stiller visse udfordinger til ens opfindsomhed. Der findes en kogebog ved navn "De 100 bedste Trangia retter". Desværre indeholder bogen flest retter der bedst kan laves på kortere teltture eller når man ligger på en campingplads og købmanden er lige om hjørnet. Ganske få af retterne er sammensat af lette og holdbare ingredienser. Med andre ord, er du mest til vandreture mere eller mindre langt fra civilisationen kan du spare 90 kr ved ikke at købe bogen. Retterne på disse sider er udelukkende bestemt på at man skal slæbe ingredienserne med og at de kan holde sig. Dog skal det siges at vægten, sammenlignet med frysetørret mad, jo bliver noget højere når man bruger ingredienser købt i et supermarked.

Diverse generelle mad-tips
Tips til Trangia-brug - Få mere ud af din Trangia.
Pakning af mad
Generelle ingredienser

Tips til Trangia-brug
Tips til Trangia-brug Hæld 10-15% vand i spritten, så soder den ikke så meget. Det kan dog være lidt svært at dosere og man skal passe på med at hælde for meget i. Kan eventuelt gøres hjemmefra. ... Køb en multidisc hvis din Trangia ikke allerede har en. ...
www.daimi.aau.dk/~ursem/outdoor/mad_trangiatips.html

hej...nå, nu ved jeg da hvad en trangia er !

Mvh Christina

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 21-04-03 22:40

et spørgsmål til jer:
hvilket sprit bruger man til trangia ?? - alm. husholdn. sprit ?? - eller tabletter ?

beck

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 21-04-03 22:46

"Nogle estimater af spritforbrug
2 liter sprit er nok til 3 personers forbrug i 6 dage med madlavning morgen og aften (Testet i Lappland i August med godt vejr).
1 liter sprit er nok til 1 persons forbrug i 6 dage med madlavning morgen og aften og 1 kande kaffe (Testet i Vest-Sverige i Juli med godt vejr).
1/2 liter sprit er nok til 2 personers forbrug i 4 dage med madlavning morgen og aften (Testet i Hawai'i i Maj med godt vejr (15-25 grader). " fra
http://www.daimi.aau.dk/~ursem/outdoor/mad_trangiatips.html

Eftersom hun ikke skriver andet er det vel alm. husholdningssprit.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 21-04-03 22:51

Trangia T 25-3 stormkøkken.
Fremragende køkken der kan bruges i stort set alt slags vejr. Min Trangia har telfon-pande, og til den kan jeg stærkt anbefale en multidisc, der blandt andet beskytter panden mod "skramleridser". Jeg bruger sprit, for det kan man få overalt. Med gas går det godt nok noget hurtigere, men jeg har prøvet ikke at kunne få gas i udlandet. Desuden kan man være uheldig at brænderen går i stykker, hvilket stort set er umuligt med spritbrænderen. http://www.daimi.aau.dk/~ursem/outdoor/grej.html

er snart trangia-ekspert!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 21-04-03 22:55

Her er Kims opskrift på middagsretten, som nok skal spises i starten af turen:

200 g svinemørbrad pr. person
120 g ris pr. person
Puvler-sauce efter smag og behag
Smør eller olie til at stege i
Barbecue-krydderi
Salt til risene
Evt. smør og pulvermælk til saucen. Læs på pakken!

Mørbraden kan fryses eller bestilles vacuumpakket hos slagteren. Det forlænger holdbarheden.

Fyr op under et passende antal Trangiaer eller benzinbrændere. Pas på med brænderne, de afleverer ca. lige så meget effekt som den store kogeplade derhjemme, men på et langt mindre areal. Kombineret med tynde gryder giver det optimale betingelser for at brænde maden seriøst på.

Risene sættes over. Erfaringsmæssigt skal man bruge lidt mere vand end angivet på pakken, ellers bliver de øverste ris noget hårde.

Mørbraden skæres i skiver á ca. 1 cm og steges. Vær omhyggelig med hygiejnen! Råt kød kan indeholde farlige bakterier, og det har du ikke taget nok toiletpapir med til at kunne klare. Vask gryder og skærebrætter omhyggeligt med varmt vand og sæbe bagefter, og brug forskellige gafler til at tage det rå og det færdige kød. Stykkerne krydres og steges på panden ved høj varme. Når den klare kødsaft siver ud, er stykkerne klar.

Mens kødet steger laves saucen. Vælg en sauce hvor der kun skal tilsættes vand, eller tag smør og evt. mælkepulver med. Lav saucen tynd - den bliver hurtigt kølet af, og så får den konsistens som havregrød hvis den er for tyk fra starten.

God apetit!

Marts 2003
Hvorfor spise det tørt og gammelt, når man kan få det varmt og friskt? Det er nemt at tage brød med hjemmefra, men det holder ikke særlig længe og bliver hurtigt tørt og fladmast i rygsækken. Med denne opskrift er det lettere: tilsæt vand, rør rundt og steg brødet på dit Trangia. Ingredienser:

4 dl mel
1 spsk bagepulver
lidt salt
1 tsk timian
1,5 dl vand
2 spsk olie
Bland de tørre ingredienser hjemmefra i en pose. Så kan du tilsætte vand og olie når brødet skal bages og ælte dejen direkte i posen. Åbn posen, tryk dejen på plads i panden med fugtige hænder, så fingrene og dej ikke klistrer sammen, og tænd Trangiaet. Brødet er klar, når det er blevet brunt på begge sider. Velbekomme!

Tip fra Nicolai Schipper Jespersen: Resultaatet bliver bedst, hvis spareringen på brænderen er ca. halvt åben.

http://www.vandreklub.dk/laesestof/turbeskrivelser/

Der er et par opskrifter mere til inspiration...

http://www.dkek.dk/madopskrifter.htm der er osse mad til trangiaen...

velbekomme!!! Christina

Kommentar
Fra : ramasi

Dato : 22-04-03 07:25

beck ---> Alm husholdningssprit, som fortyndes med lidt vand.

Der findes ikke noget bedre og mere hyggeligt end "trangia-mad" men det bliver kedeligt med det samme mad altid!!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 22-04-03 08:59

kunne du bruge linksne?

Kommentar
Fra : ramasi

Dato : 22-04-03 09:32

skingur --> Nej desværre, for det er den slags mad jeg plejer at lave når jeg er på spejdertur - nu vil jeg gerne prøve noget nyt.

Vi er 4 personer, og vi har en ca. 3 trangia med, så jeg overvejer lidt noget lign. mørbradbøffer til fredag aften (man kunne jo stege det hjemmefra så det bare skulle varmes, og så koge kartofler).

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 22-04-03 10:07

hvor længe skal I være væk, hvor skal I hen og hvor meget oppakning kan I have med?

Hvis du har stegt kødet hjemmefra kunne du jo også lave kartoffelsalat hjemmefra..
trangiaen bruges så til at blanchere asparges og lave lidt sauce, evt koge kartofler. (smørsauce el. pulverhvidvinssauce) el. hvad med smørsauce med de dejlige spirer, du kan finde ude nu?

Hvis I skal til vandet, så fang nogle fisk og lav fiskesuppe...fisk, hvidvin,tomater!

har I mulighed for at handle undervejs?

Du må hellere skrive igen!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 22-04-03 10:09

Nu ved jeg jo heller ikke, hvor ofte du bruger den og om dit spisekammer er forberedt..men tørrede svampe og æbler fylder og vejer meget lidt og er kanon basis for lækre saucer og gryderetter.

Kommentar
Fra : ramasi

Dato : 22-04-03 17:21

Hehe.

Vi skal være væk hele kommende weekend. Vi har bil med, vi kan handle undervejs eller når vi kommer frem.
NO PROBLEM!

Kommentar
Fra : Crejette

Dato : 22-04-03 18:02

Der er også en kogebog som hedder "I røg og damp" og som er udgivet af FDF, den er godt nok til brug af bål, men har selv haft stor succes med opskrifterne på trangiaen, og de har mange gode nye opskrifter med, ting som man aldrig selv kunne have fundet på at lave i det fri, så prøv den, ville tro at man kunne låne bogen på biblio, eller så gå på FDF's hjemmeside.
GOD TUR c",)

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 22-04-03 18:41

helstegt oksecuvette/culotte m. rødvinssauce, svampe, friske asparges og stegte kartofler.

Dampede rødspætter m. hollandaise, sukkerærter, kartofler

grøntsagssuppe m. fladbrød

Kommentar
Fra : Crejette

Dato : 23-04-03 09:50

Ups glemte adressen til FDF, men den er nu meget nem.... WWW.fdf.dk

Kommentar
Fra : Anakardian

Dato : 23-04-03 21:52

Hej,

Som spejder har jeg den erfaring at alt kan laves på en tragia. I sommers bagt vi pandkager til 40 spejder, som aften hygge (har i også gjort den på en hike - som aftensmad).
Man kan sagtens stege engelsk bøffer og lave rødvinssovs hvis det er det man er til. Kartofler vil jeg nok koge hjemmefra, da det tager tid og derved en masse sprit.
Rådet med vandet er rigigt godt - det gør også at spriten ikke soder så meget! Brug alm. husholdningssprit.

Hygge og god tur