/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Regler, placering af eltavle
Fra : intetledigtnavn
Vist : 7523 gange
20 point
Dato : 05-11-09 23:27

Jeg skal have flyttet en eltavle, da rummet den sidder i skal laves til badeværelse. Det nemmeste er at flytte den ind på den anden side af væggen. Men så kommer den til at sidde ret tæt ved en brændeovn (50 cm), må man det? Jeg har ikke kunnet finde nogle regler for placering i forhold til varmekilder ...

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 06-11-09 01:57

Ring og spørg din elinstalatør, for der kan også være et andet problem.
Nemlig det at du risikere at måleren skal helt ud af hytten så den kan aflæses udefra.
Så begynder det at koste kassen.
Højris

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 20 point
Dato : 06-11-09 03:37

ville helt klart IKKE anbefale dig det for når du fyre op for ovnen så udvider kablerne sig mm.

der er nogle regler for hvormange A kablet kan klare ved normal forhold og for hver grad du stiger jo mindre kan kablet klare og vil mene uden at have regnet på det så kommer du ned på en forsikring på ca. 4 A på en 1,5¤ hvor den normalt kan forsikres med 13A og en 2,5¤ kan klare ca.8A og så vil dit komfur sikkert gerne slå sikringen fra hver gang du tænder mere ind 1 plade og din elkedel vil slå sikringen fra inden vandet er varmt

det der er så fint ved SB at tavlen placering er en ting (tom kasse) matrialerne er en anden regl sløjfeledninger en 3 regl og kablerne et helt andet afsnit

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 06-11-09 03:43

få et tilbud på hvad det ville koste at få den flyttet til et helt andet rum og mpleren må godt sidde samme sted og skal ikke udenfor

Kommentar
Fra : intetledigtnavn

Dato : 06-11-09 09:47

Det lyder som om det ikke er en god ide at placere den ved brændeovnen ... Må ens elektriker godt flytte den eller skal man have fat i forsyningsselskabet (ELRO)? Måleren sidder nemlig under eltavlen. Jeg tror ikke måleren skal flyttes ud, de har lige udskiftet den med en ny model.

Under tavlen sidder der nogle stikledningssikringer, jeg går ud fra at det er tarifsikringer. Kan man ikke flytte dem op i et selve eltavlen? Hvad er grunden til at man nogle steder bruger disse tarifsikringer?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 06-11-09 10:01

Din elektriker må godt flytte tavlen. Ring til ham og få et tilbud.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 06-11-09 19:38

det elektrikeren der gør det de fleste steeder er det også ham der plumbere

Godkendelse af svar
Fra : intetledigtnavn

Dato : 06-11-09 22:28

Tak for svaret rotw.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-11-09 04:17

det var så lidt