/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Ventilator på badeværelset
Fra : ThomasNico
Vist : 4330 gange
20 point
Dato : 03-11-09 18:19

Hejsa

Jeg har været en tur i Bauhaus og købe en Integra HTP ventilator til udluftning af badeværelse. Efter at have talt med den af Bauhaus anbefalede "ekspert", fik jeg at vide, at så længe hullet og selv luftkanalen var der, så kunne jeg sagtens selv sætte den op. Hmmmmmm.
Det kan jeg også sagten, men der er lige det med det strømmæssige.

Jeg formoder, at en almindelig strømledning med stikkontakt kan køre det. Problemet er nu at der er 3 "huller" til kobber trådene og jeg har jo kun 2. Hullerne er mærket med "N", "L" og "SL".
Det eneste brugsanvisningen skriver om dette er:

"Istedet for at anvende den indbyggede snoreafbryder som aktiverer timeren, kan en tændledning tilkobles (SL) fra lyskontakt eller seperat afbryder. Snoreafbryder fungerer også med tilkoblet tændledning".

?????? Der nævnes intet om "N" og "L" og hvad er en tændledning????

Kan nogen hjælpe lidt her?

Thomas

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 03-11-09 19:15

Hej

Tændledningen (SL) er til at starte din ventilator når lyset tændes., så det skal være en forbindelse fra den ene ledning af de to der er i en lampe på badeværelset , IKKE den blå eller gul/grønne.

(L) ledningen i ventilatoren er en fase der altid er spænding på som ikke slukkes med nogen kontakter.

(N) er nullen , som regel farvet blå hvis det ikke er en ældre installation.

Hvis det er en ældre installation du har kan dette link fortælle hvilke farver man brugte :
http://cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/ledningsfarver.php#aeldre_inst_plast

Mvh Finn

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 03-11-09 19:24

Jeg mener at SL skal forbindes med fasen fra lampeudtaget, og ikke bare en af dem. Når der er tre forbindelser må det være en ventilator med forsinket slukning.

Accepteret svar
Fra : 1901

Modtaget 20 point
Dato : 03-11-09 20:34

Hvis den skal forsynes fra en stikkontakt sætter du bare de 2 ender du har i N og L og glemmer alt om SL. Så kører ud fra den fugtprocent du stiller den til.

Godkendelse af svar
Fra : ThomasNico

Dato : 03-11-09 21:16

Tak for svaret 1901.