/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Hvilket videokamera ?
Fra : Gypige
Vist : 545 gange
15 point
Dato : 03-11-09 10:30

Hej,

Jeg skal have et videokamera, men jeg har ikke nogen idé om hvilket et som jeg skal købe.

Jeg vil have et HD (tror jeg det hedder), det skulle vist give et bedre billed.

Det skal ikke være dyrere end højst kr. 4000.

Er der nogle der har nogle erfaringer eller bare ved hvilke videokameraer der er gode til den pris ?

Håber at høre fra jer.

Mange hilsner fra Gypige

Kommentar
Fra : alka

Dato : 03-11-09 11:32

Jeg har en JVC med en HDD på 20. Jeg kan derfor godt anbefale dig sådan en.
Når optagelserne skal over på PC, er det blot, at flytte filerne over - fuldstændig som fra en CD fx. Nemmere kan det ikke være. Den er også nem at betjene, og de nye har opløsning på 1080p, så bedre kan det ikke blive. Fås til under 3000 kr. i dag.

Se fx her:
http://www.jvc.dk/product-list.php?id=100085

Du skal også på "jagt" efter et redigeringsprogram. God fornøjelse.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-11-09 11:40

Det bedstte du kan gøre, er at gå ud i byen, og se på hvad der er på hylderne.
Hvis det er en seriøs forretning, så kan du få lov til at stå med det i hånden, og se hvordan det er at arbejde med.
Ofte er de kameraer der er på markedet, meget små og kompakte. Det giver en mere urolig kameraføring, og hermed en langt dårligere optagelse, som du vil ærgre dig over, når du ser den.

Jeg har arbejdet med den type med bånd. Måske noget gammeldaws, men langt at fortrække, hvis man vil bruge det til noget.
Jeg har prøvet dem med memorykort, harddisk og mini-dvd.
Efter bånd modellen, vil jeg fortrække harddisk modellen.
Mini-dvd modellen er noget dyrere i drift og memorykort modellen, kan jeg slet ikke sige noget posetivt om.

Når vi så kommer til mærket, så er der mange gode mærker.

Det du skal se efter er hvor lysstærkt det er.
Hvor man gange optisk zoom det har. (Digital zoom er noget SKRALD)
Mulighed for manuel focusering.

Og hvis du vil være rigtig kreativ, så er muligheden for filtergevind og ekstra mikrofon, en god ting.
Er du noget af et badedyr, så er et undervandshus, en god ting og giver rigtig mange godeoplevelser som havfrue!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-11-09 11:46

Når ALKA skriver at den har så høj en opløsning, så vær opmærksom på, at den høje opløsning kan være ved stilbilled og ikke som forventet ved normal filmning.

Det kommer jo så også an på, hvordan du har mulighed for at bearbejde dine film bagefter.
Jeg fortrækker selv de redigeringsfaciliteter der er i de maskiner jeg har (og de er ikke af den dyreste slags) frem for at bruge en PC.

Men man må tage udgangspunkt i det materiel som man har i forvejen.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-11-09 12:51

Jeg har et Sony med 30gb HD og 40x optical zoom og det er et pragtfuldt kamera.

http://www.sony.dk/product/sdh-hard-disk-drive/dcr-sr35e

Og her kan du se at det koster 2500 på EDB rpriser.

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=434552

Kommentar
Fra : hejhejdikal

Dato : 03-11-09 22:22

canon hf 200 er et high definition kamera eller (hd) som du kalder det. det er et af de bedste der er på markedet lige pt. det kan købes til ca 4300 KR
her er nogle link til nogle anmeldelser

http://www.dr.dk/DR2/Soeinding/Programmer/2009/05/20090602105050.htm

husk at de ekstramaterialet på hiden

http://www.youtube.com/watch?v=bWnD7Eoqdjo&feature=player_embedded

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-11-09 22:40

Tjaaaa, hver især syntes vi jo at det vi har selv, er det bedste :-/
Men jeg syntes at Gypigen skal gå ud og se sig godt om, og give siggod tid til at træffe det rigtige valg.
Sådan et kamera er jo en langtids inverstering!

Kommentar
Fra : alka

Dato : 04-11-09 06:40

severino har ret i mange af de oplysninger han giver, bl.a. om kameravægten, MEN, det er igen hvad man skal bruge det til. Tidligere havde jeg et Sony med 8 mm bånd, godt kamera, der lå godt hånden, og lidt tungt - og for tungt på ferie med spejlreflekskamera at slæbe rundt på. Jeg har fopretrukket et lille let kamera, og da de er uden søger i dag men med skærm, fungerer et let kamera faktisk ret godt, men en smag sag. Det er det samme med spejlreflekskamera konmtra lille digitalkamera.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-11-09 11:46

Ja Alka, jeg kender udemærket denne pakæsel metod. iiiaaaiiiaaa
Som yngre var fotoudstyret lige så uundværligt, som de unges mobiltelefon er i dag.
Den gang havde jeg en mindre læderkuffert med to spejlrefleks kameraer med ekstra objektiver, blitz, lysmåler og andet udstyr; samt datidens video i form af et smalfilmskamera super-8, som senere blev udskiftet med et videokamera VHS fullsize.
Jo sikke ferier man kunne holde den gang, og man fik masser af motion, ved at slæbe på alt det der var uundværligt, for der skulle gerne minder med hjem.
Det er heldigvis blevet lettere i dag. Men det kan altså også blive for småt, hvis et godt resultat skal opnås.
I min 5 år i et lokal TV, sæbte jeg som kameramand, rundt med et stort SONY 3A kamera, med en indbygget Umatic båndmaskine. Det var GUF, men det vejede ad H til, ca 2½ kg. Men når først det lå oppe på skulderen, så var det utroligt stabil; men det skulle jo også være seværdigt, når det skulle udsendes.