/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
får stød
Fra : farmer-k
Vist : 1344 gange
100 point
Dato : 02-11-09 09:41

når min kæreste rører både ved håndvasaken og opvaskemaskine får hun stød, jeg kan måle at der er noget spænding på, er det ikke det der inddirekte berøring og hvad er lige fejlen på det?? Er det jordlederen på opvaskemaskinen der er gal med eller en fase der rører noget?? på forhånd tak..

Kommentar
Fra : me67

Dato : 02-11-09 09:59

Nå du får stød ved at røre ved de ting du nævner er det jordledningen den er gal med.

Det kan være at der ikke er monteret en jordledning på opvaskemaskinen eller at
forbindelsen til den er dårlig.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-11-09 10:01

Det må der ikke være.

Siden du har målt mellem maskine og håndvask (stålvask ?) - så må du have et multimeter.

Tag stikket ud og mål mellem alle 3 huller to ad gangen. Eller 5 huller stadig to ad gangen.

Hvad kan du så måle af spænding

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-11-09 10:34

Maskinen er defekt eller forkert forbundet.
Hvis den er defekt, burde jordledning have klaret situationen.

Det skal du have lavet omgående ellers kan det gå meget galt.

Jeg regner med det er forkert forbindelse.

Formentlig en ukyndig som tager fejl af beskyttelsesleder og nulleder. eller det der er værre.

Fejlforbindelsen kan principielt ligge et andet sted i installationen end ved opvakemaskinen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-11-09 10:44

Det kan også være at beskyttelseslederen ender blindt ude i målerskabet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-11-09 11:02

Hmm, burde HFI-relæet ikke koble ud i den situation ???

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-11-09 11:11

LuffeA - først ved fejlstrøm på 30 miliampere. Og kondensatorer i maskinen "lækker" nok mindre.

Kommentar
Fra : farmer-k

Dato : 02-11-09 13:05

ja jeg bruger multimeter som vi bruger på arbejdet, jeg vil også mene at det er jordlederen det er gal med, den er monteret på sådan en dåse som når man monterer vask- og tørremaskine, den er med 5 klemmer og jeg har målt, og der kommer den jeg skal have. Ja det er en stålvask.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-11-09 13:48

Altsaa din jordforbindelse er defekt eller mangler et sted.
Jeg gaetter paa at den jord ikke er tilstede hele vejen.

Der skal kunne maales 230 volt mellem en Fase og Jord.

Kommentar
Fra : farmer-k

Dato : 02-11-09 16:30

jeg tjekker lige efter, det kunne jo være at du har ret..:) ellers vender jeg lige tilbage..

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-11-09 17:53

At du kan måle 230V mellem fase og en leder , viser intet om hvad det er for en leder.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-11-09 17:55

Nej Eyvind HFI relæer kobler ud ve strømme under 30 mA.

30 mA er den yderste grænse . for at relæet er kasabelt. Normalen er omkring 20 mA.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-11-09 18:34

Transor - kig på denne.
http://www.google.dk/search?source=ig&hl=da&rlz=&q=hfi+udkoblingsstr%C3%B8m&meta=lr%3D&aq=f&oq=

Og kig videre på denne.
[PDF] MEDDELELSE Elinstallationer nr. 14/06

Transor........................driller du eller skal det bare være umuligt for spørgeren.

Citat
At du kan måle 230V mellem fase og en leder , viser intet om hvad det er for en leder.

Men er der intet mellem Fase og Jord - er der stor chance for at jord er afbrudt

Alle de små trick står der ganske vist ikke noget om, i ingeniørens tidsskrift.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-11-09 21:51

1. der er sikker ikke jord på makinen og det er der heller ikke krav om da du sikkert har et hpfi
2. fejlspændingen er ikke stor nok til at slå hpfirelæet fra
3. på opvakemaskine sider en condensator og det er her problemmet opstå (det er et kendt problem) vil anbefale dig at få lavet en udlingningsforbindelse i melle opvaskemaskine og dit blandings batterri. det vil løse dit problem og fuldt lovligt

Kommentar
Fra : farmer-k

Dato : 03-11-09 20:52

Hej alle, tak for hjælpen, har fundet fejlen, det var min egen skyld, havde glemt at frakoble et kabel... fejl 40:) undskyld tidspilden.

Kommentar
Fra : Visionary

Dato : 04-11-09 15:24

EYVIND, RELÆET SKAL KOBLE UD VED 30 mA FEJLSTRØM ELLER DER UNDER!!!

Elektrikeren

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 10-11-09 18:10

Ringe til en elektriker for at få tjekket dit hfi/hpfi relæ.....

Bassebo....