/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
scalare
Fra : Frømand
Vist : 729 gange
20 point
Dato : 30-10-09 21:27

Hej
jeg har et akvarie på 325l. Jeg har 2 scalare som jeg har haft et par måneder. den ene er temmelig stor den anden ca. halvt so stor. Den store scalar har ligesom mistet sine farver og har ikke virket helt frisk de sidste par dage. Den retter sig dog i løbet af dagen og den spiser også. Nogen der har erfaringer med noget lignende?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 31-10-09 11:42

Jeg har selv haft et stort akvarie, og jeg har ikke forsket i fiskesygdomme.

Du må se tiden an. Alternativt kan du gå ned til dyrehandleren og få midler du kan komme i vandet. Men det er til svampesygdomme.

Så se tiden an.

Kommentar
Fra : Frømand

Dato : 31-10-09 11:48

tak ,i dag lå min store dejlige frømand pludselig død så jeg har måttet holde begravelse. nu har jeg sat temperaturen ned, skiftet vand og givet baktopur og håber så på det bedste.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 31-10-09 13:01

Det er altid svært når fiskene dør, for man tager dem jo ikke ligefrem til dyrlæge. Og de kan koste en del i indkøb.

Kommentar
Fra : Danzerna

Dato : 06-11-09 13:43

Scalaren kan være en besværlig fisk at holde, men det vigtigste er bare at de har en masse de kan gemme sig i at de hurtigt stresser, udover det er det en nem fisk, de bliver ikke ofte syge, bare stressede.

Kommentar
Fra : Frømand

Dato : 06-11-09 19:11

tak for svaret ja jeg syntes at der er rigeligt at gemme sig i men det kan jo være at den ikke er enig. Min hunscalare har lige lagt æg og passer rigtig godt på dem, jeg tror bare ikke de er befrugtede men den store scalar ser en smule bedre ud selv om den stadig er lidt skæv.

Accepteret svar
Fra : Danzerna

Modtaget 10 point
Dato : 07-11-09 12:40

Velbekomme.
Husk at acceptere det svar du synes har hjulpet dig bedst.

Hvis en fisk bliver skæv har det tit noget at gøre med at de ikke har for meget plads, det sker især hos Balihajer. Men det lyder lige umiddelbart som om du gør det rigtigt. Hvis du vil vide mere om det så få testet vandet.

Godkendelse af svar
Fra : Frømand

Dato : 07-11-09 19:59

Tak for svaret Danzerna. Jeg glemte at skrive at jeg også havde testet mit vand og at det skulle være ok. jeg har 2 ret store sugemaller, 1perlegurami hun (hannen begik selvmord forleden nat )
1dværggurami han (hunnen døde dagen før den anden begik selvmord) 2 guldguramier, 2 hvide sporefrøer og 2 dværgsporefrøer samt mine 2 scalarer.