/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Nyt Miele køleskab laver ulyd
Fra : henrikhihat
Vist : 5982 gange
100 point
Dato : 25-10-09 17:57

Efter at have søgt i forummet og ikke lige fundet en god forklaring på mit problem, spørger jeg lige her. -Jeg kan jo se at dygtige brugere tidligere har kommet med gode spørgsmål for at diagnosticere køleskabs-ulyd. I en tidligere tråd blev der fx spurgt om køleskabet brummede, eller hvislede. Så derfor vil jeg prøve at italesætte lyden som en"boblen". Lidt ligesom når man tømmer er flaske lodret: blop, blop, blop. Man kan høre at vædsken bevæger sig.

Da jeg og min søn selv har slæbt det 400 liter store køleskab op på tredje sal er jeg lidt bange for at vi måske ikke var nænsomme nok. Eller måske fik sluttet skabet til strømmen lidt for hurtigt.

Hvad tror I der ude?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-10-09 18:09

Køleskabe skal sige mærkelige lyde nu om dage

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-10-09 18:11
Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 110 point
Dato : 25-10-09 18:12

Hvis det har ligget ned, kan det være årsagen. De forskellige fabrakater siger, at skabet først må tændes efter 2-24 timer. Det der er årsagen er, at olien i kompressoren kan rende ud i rørene. I enkelte tilfælde kan det ske, at olien ikke kan rende tilbage, hvorfor skabet i resten af sin levetid vil boble eller kurre som en due!

Afbryd strømmen. og lad det stå i et døgns tid -hvis det er boblelyde. Er det andre lyde, kan det være kondensatoren (den sorte støvsamler bag på skabet) der vibrerer. Træk forsiftigt i den, eller prøv at sætte en kokprop i klemmme mellem skabet og "støvsamleren", hvis det er den derlarmer. Husk også, at skabet ikke må stå at vippe på et hjørne, som også kan give lyd vfra sig:

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-10-09 18:20

Klukken / hvislen / boblen er normalt for et køleskab som lige er startet.

Det er faktisk det man lytter efter, når det lige er startet, for at sikre sig at alt er ok.

Det betyder at kølemidlet udvider sig og begynder at trække varme til sig = virker.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-10-09 18:21

Det er normalt nyere køleskabe kan "pladre". Det er simpelthen kølemidlet. I dette tilfælde antagelig R290 (gas).

Idet kompressoren står nederst er olien normalt ingen problem. Ligeledes er rør mv dimenssioneret så man er sikret at "olien kommer hjem" så den køber jeg ikke.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-10-09 18:44

Jeg troede også der var noget galt da jeg fik nyt køleskab, men forhandleren siger som ovenstående, at sådan lyder nyere modeller bare- ligesom Klaudi siger (altså ikke Klaudi´s lyde men det Klaudi skriver)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-10-09 18:47

De pplejer normalt at risle eller pladre. Umiddelbart er der ingen logisk forklaring, andet end at udformning af fordameren åbenbart gør at "lyde" opstår. Skægt nok havde R134a-forgængerne slet ikke de problemer. Åbenbart er fænomenet først opstået efter at man er begyndt at bruges gas. Underligt, da fyldningerne er temmelig små.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-10-09 18:54

Den lyd var der såmænd også i nogle af de "gamle" nye skabe.
Jeg har endda set lyden på maskinmesterskolen, hvor der undervises i køleteknik.
Det var en undervisnings køleflade, hvor man kunne se "fordampningen" foregå i glasrør.
Fyldningen var det nu forbudte Freon R12.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 25-10-09 20:39

Ja det er ikke noget bare snak de forskellige producenter af køleskabe anbefaler en hvis tid at skabet skal stå lodret efter det har være ned at ligge mellem 4 - 12 timer...

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-10-09 20:51

jamen, selvom der tages hensyn til det med at det skal stå lodret osv. hvilket jeg også har læst mig til, da jeg opdagede de der lyde, så "snakker" det stadig på en anden måde end de gamle køleskabe og det skal man vænne sig til.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-10-09 20:59

Det er jo også forskellige kølemidler og kølefladen (fordamperen) er integreret i bagvæggen.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 25-10-09 23:15

Vi har også et Miele køleskab. Det er et klasse A og det skal jeg da lige love for. Det er så effektivt at der i starten kom nogle mindre deciderede knald fra det, når temperature i de udvendige kølerør ændrede sig voldsomt og hurtigt. Ved at løsne de skruer der holder kølegitteret med slanger forsvandt fænomemet næsten. Mht din beskrivelse af Blib blob kunne man måske forestille sig at lyden kan være forskellig fra køleskab til køleskab?? Det er meget normalt at der komme lyde når kompressoren stopper - der er vist nogle udlignings ventiler der sikrer at kompressoren igen kan starte uden tryk -- og det kan godt give gurgle lyde .. Jeg ved ikke om det hjælper, men det er i hvert fald de erfaringer jeg har med vores køleskab..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-10-09 09:43

Citat
der er vist nogle udlignings ventiler der sikrer at kompressoren igen kan starte uden tryk -- og det kan godt give gurgle lyde

Køleskabe (husholdnings) har ingen udligningsventiler, men har naturlig udligning efter et stykke tid.
Netop derfor må man ikke slukke og derefter straks tænde for for skabet igen.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 26-10-09 10:03

Ja, det er vist rigtigt for husholdnings køleskabe - ventilerne er meget simple - stort set kun nogle bladfjedre der ligger an mod kanalerne...men Miele er jo ellers så avanceret..

Godkendelse af svar
Fra : henrikhihat

Dato : 29-10-09 16:46

Tak for svaret alka. Det kom skisme hurtigt! Der er mange udmærkede svar, men dit var både brugbart og hurtigt.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 29-10-09 17:27

Selv tak henrikhihat.