/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Tandlæger og tandteknikere.
Fra : ebg_888
Vist : 1382 gange
300 point
Dato : 23-10-09 00:07

Min mand har gennem en del år besøgt den samme tandlæge 3-4 gange årligt til check, tandrens og paradentosebehandling.

Indtil for et par år siden var det altid tandlægen selv, der varetog al behandling.
De sidste par år har en tandtekniker overtaget al tandrens og paradentosebehandling, og tandlægen selv checker kun min mands tænder/ mund ca. een gang årligt.

Prisen er den samme - dvs fuld "tandlægepris" med den begrundelse, at "ydelsen er den samme".
Min mand siger, at sådan er det vist normalt idag.

Jeg synes ikke, at det er rimeligt.
Hverken med hensyn til prisen, da en tandtekniker får en langt lavere løn end en tandlæge p.g.a. sin lavere uddannelse - eller med hensyn til trygheden ved behandlingen, da en tandtekniker ikke kan have det samme "blik" for, hvad der kan være af sygdomme i en mund.

Er det mig, der blot er gammeldags?
Er det normalpraksis ?
Er det rimeligt og trygt nok?

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 23-10-09 01:34

jeg har ikke hørt at det skulle være normal praksis. Og jeg mener du har fuldstændig ret i din argumentation. Jeg mener tandteknikeres uddannelse mest er baseret på proteser og fremstilling af dem. Og titlen tandtekniker siger jo også at det for en stor del drejer sig om teknik. jeg kender ikke nogen der får ordnet deres tænder hos en tantekniker, undtagen en som har proteser.

Accepteret svar
Fra : ThomasHU

Modtaget 300 point
Dato : 23-10-09 02:14

Fra din beskrivelse går jeg ud fra at du taler om en tandplejer og ikke en tandtekniker, som fremstiller kroner, broer og proteser.

Tandplejere er specialiserede i tandkødslidelser, så selvom uddannelsen er kortere så er de lige så kvalificerede til deres kompetenceområde som en tandlæge.

Det er meget normalt at der er en tandplejer til at tage sig af paradentosebehandling på mange klinikker - så, ja, det er normalpraksis og det er både rimeligt og trygt.

Tænk på, at en tandplejer er en specialist, så han/hun får hurtigere stor erfaring i at behandle paradentose end en tandlæge som bruger sin tid på alle typer af tandbehandling.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-10-09 04:16

Tandteknikere laver som ordet siger det tekniske, støber tænder og proteser, laver broer og andet efter mål når tandlægen har lavet det forudgående arbejde med at hive de dårlige tænder ud.

Det samme når man får lavet noget større på et hus hvor eet byggefirma er involveret, forskellige håndværkere med hvert sit speciale laver deres, men prisen bliver den samme til fil firmaet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-10-09 05:23

Som Thomashu skriver, så er det ikke en tandtekninger, men en tandplejer

Tandplejeren undersøger og renser tænder og laver mindre komplicerede behandlinger.

Arbejdet foregår både på klinikker, på skoler, plejehjem osv. Uden for klinikken har tandplejeren oplysende og forebyggende opgaver over for alle aldersgrupper. Som tandplejer må du have en venlig og rolig optræden, pædagogiske evner og kunne kommunikere godt på dansk, både skriftligt og mundtligt.

Som tandplejer tager du dig også af mundplejen hos patienter på sygehuse og andre institutioner samt tilbyder ældre og plejehjemsbeboere undervisning og træning i mund-, tand- og protesepleje. Tilsvarende tandpleje kan også tilbydes hjemmeboende patienter.

http://www.ug.dk/forside/job/sundhedomsorgogpleje/tandklinikarb/tandplejer.aspx

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 23-10-09 21:47

Ja, I har ret, det drejer sig om en tandplejer, og ikke en tandtekniker.

Godkendelse af svar
Fra : ebg_888

Dato : 24-10-09 19:39

Tak for svaret ThomasHU.