/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Spejlreflekskamera?
Fra : nathat
Vist : 413 gange
50 point
Dato : 21-10-09 17:24

Hej alle sammen (:

Jeg står i den situation at jeg godt kunne tænke mig et spejlreflekskamera. Jeg fotogafere pt. med et Nikon D40 (Som er min mors kamera) og kunne nu godt tænke mit eget, men har ikke lyst til at købe et D40, da jeg godt vil prøve lidt andet måske .. Det skal selvfølgelig være af god kvalitet, være god til både stilfoto men også bevægelsesbilleder. Super hurtig lukketid, så billedet bliver hurtigt skudt, uden at blive 'uskarpt' som eks. digital kameraer til tider godt kan blive. Jeg ønsker mig et kamera som kan lidt af hvert, så jeg kan få erfaring inde for forskellige måder at fotogafere på.

Prisen skal ligge på HØJST 5000 - men prisen er lidt ligegyldig, da jeg blot ønsker mig et kamera jeg kan blive super glad for, og som jeg kan bruge meget meget længe.

Hvis I har spørgsmål, så bare spørg (: .

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-10-09 18:09

Så må du over de 5000

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 21-10-09 18:28

Når man taler spejlrefleks, hvadenten det er digitalt eller analogt, så er reglen, at du skal betale så lidt som muligt for huset, og så bruge pengene på at købe noget god optik

Kommentar
Fra : nathat

Dato : 21-10-09 18:48

Det er også kun 'kameraet' som ligger på de 5000 , tilbehør og sådan kommer oven i.
Men som der står - det vigtigste er at kameraet er i god kvalitet.
hvad kan I forslå?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-10-09 19:01

Køn et Canon EOS500D. Det er godt og til påpriosen skidegost faktisk, Fåes med en 18-55 linse men kan også fåes med større. Jeg har lige set det inkl. linse, 8 GB kort til 5495,- hos Japan Foto.

Det vinder jo i test foran de andre i den gruppe

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-10-09 19:08
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-10-09 19:10
Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 21-10-09 20:32

Jeg kan fuldt ud tilslutte mig Canon 500D. Er rigtig godt kamera til prisen. Den medfølgende 18-55 er ingen dårlig optik, men du kan få meget der er bedre. Omvendt er den så billig at du kommer rigtig godt i gang!

Kommentar
Fra : nathat

Dato : 21-10-09 21:00

Hvordan er billederne? Hvad med i bevægelse? Tæt på? Protræt? Har lige kigget lidt på 500D'eren som I alle kommer med og set der er video i.. hvordan er kvaliteten der?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-10-09 21:19

Bilka har i øjeblikket Canon EOS 1000 D til 3400.
Også et godt kamera.

Nu nævner du nogen ting
Citat
Det skal selvfølgelig være af god kvalitet, være god til både stilfoto men også bevægelsesbilleder. Super hurtig lukketid, så billedet bliver hurtigt skudt, uden at blive 'uskarpt' som eks. digital kameraer til tider godt kan blive

Alle Canons spejlrefleks er af god kvalitet, men m.h.t. lukkertiden så afhænger den jo i høj grad af lysforholdene.

Et spejlreflekskamera er ikke en mirakelmaskine der automatisk sikrer gode billeder under alle forhold.
Kameraets kvalitet og evne til at tage gode billeder udgør måske nax 10 % af helheden, resten afhænger af den der holder apparatet i hånden.
Mange begår den store fejl, at de automatisk går ud fra, at jo dyrere udstyr jo bedre billeder.
Intet kunne være mere forkert.

Men hvis du forstår at bruge et kamera og dets muligheder, giver det nogen flere muligheder for at opnå gode billeder under flere forskellige og vanskeligere forhold end hvad du kan med et "almindeligt" digitalkamera.

Jeg får faktisk lyst til at vise dig det her link hvor et forholdsvist billigt Canon digitalkamera er oppe mod "cremen" inden for kamera, nemlig et Hasselblad til 235000,- ...Resultatet er for mange overraskende, men blot et bevis på, at det afhænger af hvem der har apparaterne i hånden

http://sdf.dk.linux15.wannafind.dk/article.php?id=195

Nu nævner du videokvaliteten i et 500 D, den kender jeg ikke, men hvis den ligner det som er i Canons ultrazoomkameraer, får du ikke bedre, medmindre der tales specielt videokamera.

Kommentar
Fra : nathat

Dato : 21-10-09 21:38

Dova;
Tak for dit svar - har siddet og læst dit link du sendte med, og det var yderst spændende!
Jeg blev helt chokeret over prisen på et Hasselblad - det var da helt sindssygt. ö
Grunden til at jeg skrev som jeg gjorde var simpelthen for at fortælle at jeg ikke ønskede et digitalt - da jeg iforvejen har et nogenlunde digitalt, men jeg synes de er SÅ langsomme og så rammer det ikke det moment man ville have og videre - hvis du forstår hvad jeg mener? (:
Jeg ønsker mig også et mere 'svært' kamera som man kan rode med for at udforske fotoverdenen og som man kommer til at kunne få bedre og bedre billeder 'sammen med' - at man ligesom bliver fortalt af kameraet hvad man gør ved de forskellige funktioner og man kan se det rigtige/det forkerte i billederne , hvilket jeg ikke synes det gør i det kamera jeg selv har nu.
Det er først når jeg får fingrene i min mors Nikon at jeg rigtig føler at jeg har noget at lege med og som jeg kan lære af .. Derved mit ønske om et spejlreflekskamera .. og da jeg gerne vil noget inde for computerverdenen (helt præcist det som i 'gamle dage' blev kaldt Grafisk Designer ) og derved vil jeg blive så erfaren som mulig (;

Men endnu en gang tak for svaret & især linket .. det åbnede ens øjne en del mere , og som du selv skriver; Det ikke det dyreste som er bedst :D!

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 21-10-09 23:58

Nøj for et godt lint Dova sendte der. Det underbygger min "mistanke".
Det ændrer ikke ved mit valg af 500D som det eneste rigtige "amatørkamera". Grunden til at jeg skriver dette er at slidstyrken i de større modeller er bedre. Men det har INGEN betydning når behovet ikke er 500 skud om dagen.
Jeg kender ikke 1000D, men det har i hvert tilfælde en ældre processortype end 500D, og bør nok derfor fravælges.
Reaktionstiden er ikke noget problem længere. Kun på de helt små lommekameraer i 800 kroners klassen, og det er der jo ikke tale om her.

Og noget andet. Prøv om kameraet falder dig godt i hånden. Det er snart den vigtigste parameter at vælge ud fra.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-10-09 00:49

Sammenligning af 500D og 1000D

http://produkt.akam.no/vis_side_ved_side.php?pids[]=89243&pids[]=96980&pids[]=110153&Sammenlign=Sammenlign

Du kan finde test af apparaterne på samme side

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-10-09 06:14

eos 500 ingen tvivl

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 22-10-09 07:54

Smag og behag.
Skal du have en god kamera,undgår du sikkert ikke digitalkamera.
Fremover når du ser TV,og der er fotografer til stede,bemærk så ca.80% bruger NIKON.
Kan du nævne blot en ting som analog kan klare som digital spejlrefleks kamera ikke kan.
Jeg er ikke expert, men har haft foto som hobby i 30 år.
Skal jeg nævne en ulempe ved digital, så er det den har så mange muligheder at det kræver den bruges flittigt for at huske menyen i kameraet.
Pøj-pøj
vvdriver

Kommentar
Fra : nathat

Dato : 22-10-09 13:05

VvDriver;
Så det du siger er, at man burde anskaffe sig et digitalt kamera, eller mener du et Digitalt Spejlrefleks?

Til jer andre der også har skrevet (Især jer med Canon 500D): Min mor har to Objektiver til sit kamera (som skrevet; er et Nikon) og jeg nu har kigget på det Canon 500D i skriver om, ville jeg bare spørger om I ved om man kan bruge hendes objektiver til et Canon, eller om jeg skal ud og investere i nogle selv udover? Jeg har kun styr på de små 'lomme' digital kameraer, jeg jeg ved ærligtalt ikke så meget om Spejlrefleks andet end det jeg har lært af Nikon'et herhjemme (:

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-10-09 17:27

Du kan sagtens købe andre objektiver til Canon EOS 500D, men jeg ville starte i det små og se om kameraet svarer det man vil og til den pris man ville inverstere i det. Hvis man så bliver hooked på det kan man gå ud og købe ekstra tilbehør. Var det til gengæld ikke lige det man vill så har man jo ikke smidt dyre penge ud af vinduet på objektiver man alligevel ikke fik brugt.
Kan kun sige at Canon har lavet et knippelgodt kamera i den prisklasse og det har faktisk vundet op til flere tests.

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 22-10-09 23:00

Citat
VvDriver;
Så det du siger er, at man burde anskaffe sig et digitalt kamera, eller mener du et Digitalt Spejlrefleks?

Citat
Kan du nævne blot en ting som analog kan klare som digital spejlrefleks kamera ikke kan.

Hvad jeg mente,står hvist skrevet.
Kender ikke Canons kameraer?.
Kender Nikon,ang. linser til Nikon.
Linsen fra analog Nikon,kan godt monteres på digital Nikon. Men er ikke godt,for så kan man ikke bruge menuen på kameraen,kan kun tage billeder på manuel.Autofokus virker heller ikke.Alle finesserne på digitalen virker ikke.
Linsen til analog kamera har motoren til autofokus i kameraen.
På linsen til digital er motoren til autofokus i linsen.
vvdriver