/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
hvilket svejseværk ?
Fra : crayzee
Vist : 2561 gange
100 point
Dato : 17-10-09 13:35

hey jeg har kigget lidt på 2 co2 svejseværk. mit behov er at jeg skal kunne lave rust i biler uden de store problemer. dvs jeg skal ikke bruge et stort monstrum der både kan det ene og det andet :) bare svejse normalt.

jeg har kigget på de 2 her:

http://www.primusdanmark.dk/co2svejser-mars-mmoms-236875-p-597.html

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=62608259

er det noget der kan klare det :)?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-10-09 16:17

Jeg har smidt mit svejseværk (med co2 flaske) ud og ville nok prøve den nye type med indbygget co2 i tråden, hvis jeg skulle svejse i tyndplade igen.

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 17-10-09 17:01

kan du svejse i forvejen for ved det er mega svær at svejse i tynde plader da de tit brænder igenem (laver huller især når der har været rust da pladen er blevet inu tynder )
og har du overvejet elektrode svejsning ???
men hvis jeg skulle vælge mellem de 2 du viser ville jeg nok ta http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=62608259 men som eyvind skiver ville den med tråd med indbygget co2 i nok være best til hobby brug (man ser dem nogle gange i hjem og fix ,silvan mm )

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 17-10-09 17:09

Det er da vist det det eneste rigtige, en lille "co2" svejser, med en 5 kg ejerflaske co2,
så den ikke står og "spiser brød" med flaskeleje

ikke blandgas til biler, da blandgassen ikke kan tåle så mange urenheder i smeltebadet

Har ikke helt tiltro til det der pulverfyldt tråd, ihvertfald ikke til hobbybrug

Det koster for meget, i forhold til almindelig tråd, og hvis der ikke ryger mange biler igennem, så står tråden og ruster i maskinen

Køb de der små ruller masiv tråd, så er tabet ikke så stort hvis det når at ruste

Og overvej at købe et kendt mærke, hvor det er nemmere at få sliddele til

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 17-10-09 17:54

Elektrode svejsning er afgjort ikke egnet, og desuden kræver det en hel del øvelse. En god co 2 svejser, meget gerne flerfaset og blæserkølet kan anbefales. Brug den velkendte 0,8 svejsetråd og en flaske kulsyre. Alt efter hvor meget du vil lave, kan du til hobbybrug sagtens klare dig med de mindre flasker. Desuden er ejerflasker ofte til salg på bl.a. www.dba.dk.
Termosikring er ikke et absolut must, men alligevel en god sikkerhed.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-10-09 23:28

Nu blev elektrode svejser nævnt. Den du'er ikke til tyndplade svejsning, da gnistoverfladen er væsentlig større end ved co2; så her vil du brænde huller i den tynde plade.

Co2 svejseren, både med gas og turbotråd, virker godt til dette formål. Man skal dog passe på, ikke at køre med for stor styrke, for så brænder den også igennem.

At fuldsvejse med Co2, kan godt vise sig at skabe store problemer, da pladen bliver opvarmet meget forskelligt, og vil som regel slå sig.
Svejsning udendørs er ikke nogen god ide, da gassen kan blæse væk fra svejsestedet, med en dårlig svejsning til følge. - Der skal være helt læ, før det giver et godt resultat.

Når pladen er tilpasset reparationsstedet, så skal du lave nogle loghuller med en logtang, på det strategiske steder. Her igennem hæfter du pladen med Co2'eren, og får den til at sidde pænt.
Først herefter kan du begynde at fuldsvejse pladen, på begge sider, så den ikke samler snavs især på indersiden (hvis det er skærmkasser m.m.)
Husk at sprøjte den med en rustbeskyttende maling, umiddelbart efter.
En svejset plade har været opglødet, og er langt hurtigere til at ruste, da kulstofindholdet i pladen ændres ved svejsning.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-10-09 23:31

Et lille gratis tips!
Større flader der skal fuldsvejses, kan klares med at lægge en køleklods på bagsiden, og fastspændes med passende svejsetænger. Klodsen må gerne være af kobber eller messing, så drn ikke brænder fast i pladen.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 18-10-09 09:43

Glem alt om elektrodesvejsning til tyndplade og glem atlt om CO2 svejsning til tykke emner - i "hobbyøjemed"!

En CO2 svejser skal bruges jævnligt for at fungere ordentligt. Alfa og Omega ved al svajsning er rene emner og rette strømstyrke til det pågældende emne.

Man kan ikke svajse i fx en tynd karosseriplade der er rusten!

Hvis du følger severino henvisninger, når du langt.

Når man skal købe et svejseanlæg, skal man i første omgang IKKE se på prisen, men på kvaliteten af maskinen. Der er ikke meget ved, at købe en billig maskine der svejser godt nok, man som man ikke kan få stumper til - og så sats på en 400 volt maskine, så har du en maskine til det hele!

Hellere en god brugt, end en billig og ringe/dårlig model. Se fx her:

http://www.metal-supply.dk/portal-b2b/advertisement/view.html?id=5704&hostId=2&searching=true

eller her:

http://www.metal-supply.dk/portal-b2b/advertisement/view.html?id=5450&hostId=2&searching=true

En ESAB, går man aldrig fejl af.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 18-10-09 14:27

ALka>>>>>>>>>> 300+ amp.... Til tyndplade??? En 183 fra Migatronig er da rigeligt fin til det formål... Det andet er da at skyde gråspurve med haubitsere....

Men vi er enige om at det er bedre at vælge kvalitet....

Eyvind>>>>>>>>
Citat
Jeg har smidt mit svejseværk (med co2 flaske) ud
du skulle sskamme dig!

Tronddk>>>>>>>>>
Citat
og har du overvejet elektrode svejsning ???
Ej det mener du ikke vel??

Kommentar
Fra : crayzee

Dato : 18-10-09 16:15

Elektrodesvejsning er helt afkrevet, da det kun er tyndpladesvejsning jeg skal lave :)

men jeg vil lige kigge lidt på dem der er linket til :)

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 18-10-09 16:39

At vælge et til 400 volt, som er forslået, så kræver det at du har kraftstrøm, umiddelbart i nærheden af hvor du skal bruge det. - Hvis du så ikke skal bruge det i di hverdag som PROF, så er det nok som Express 105 beskriver det (omskrevet) at putte gråspurve i en kanon og fyre dem af!
En 220 volt model kan klare langt de fleste små opgaver, og den kan du nemt have med, hvis du laver små opgaver uden for eget domæne.

Jeg har selv en lille 220 volt med turbotråd (uden gasflaske), som en god ven af mig har afprøvet. Han er prof svejser og sagde at han var overrasket over den gjorde det så godt. - Den har kostet 999 kr i "Gå hjem og fis".
Den supplere fint min elektrodesvejser, når jeg står og flækker noget sammen med et par mågeklatter hist og her.
Nu har jeg haft min Co2'er i snart 4 år, uden problemer, og min "elektrodeswitser" i over 25 år.

Hvis man køber e mærke der er kendt og anerkendt, så erdet ikke altid prisen der siger hvor god den er! - Og der er da garanti på den, så brug den godt i den periode!

Godkendelse af svar
Fra : crayzee

Dato : 09-11-09 20:42

Tak for svaret severino.