/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
instrumentbelysning
Fra : trimare46
Vist : 1410 gange
100 point
Dato : 16-10-09 15:51

jeg har ingen lys i instrumentbordet på min golf 2 fra 1986. sikringen er ok. hvordan kommer jeg ind til de pærer der giver lys i instrumentbordet.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-10-09 17:19

Panelet bag instrumentbordet, er sikkert en stor printplade, hvor der sidder lampefatninger i, som bare skal drejes en kvart omgang, så de kan tages ud.
Men det kunne jo også være en sikring, hvis alt lys mangler.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 16-10-09 17:35

sikringen fejler ikke noget. jeg skal bare vide hvordan jeg får instrumentpanelet ud så jeg kan komme til bagsiden af det.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 16-10-09 21:26

Jeg vil foreslå at køre til et vw værksted og spørge der. Mvh. K.

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 100 point
Dato : 16-10-09 21:44

frit fra hukommelsen, så det er ikke sikkert at det er helt rigtigt:

en skrue bag lyskontakten, en skrue bag katastroveblinket? af med reguleringen til varmeapparatet, to skruer oppe over instrumenterne, kapslen rundt om ratstammen skal vist også af.
alle kontakter skal af, også parkeringslampen.
når du har taget hele stykket ud sidder der to skruer øverst på instrumentbordet, det kan nu vippes en lille smule frem, men ikke ret meget uden at tage speedometer kablet af

kablet løsnes ved at klemme det sammen oppe ved instrumentet (svært at forklare, og heller ikke særlig let at udføre) det kan også godt lade sig gøre at skifte pærerne uden at tage instrumentet ud, men det er heller ikke særlig nemt, der er ikke alt for meget plads deromme

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 16-10-09 21:51

hvordan skifter man pærerne uden at tage panelet af? det ville være lækkert at kunne gøre det uden at skille en hel masse ad.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 16-10-09 21:52

og hvor mange pærer er der?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-10-09 22:02

Citat
hvordan skifter man pærerne uden at tage panelet af? det ville være lækkert at kunne gøre det uden at skille en hel masse ad

sorry, det jeg mente var at du ikke behøvede tage speedometerkablet af, alt det andet skal stadig skilles ad

jeg kan ikke lige huske hvor mange pærer der er, men tror nok der er tre

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-10-09 22:06

kan godt se at det lyder af meget, men det tager under fem minutter at skille den ad.

start med at fjerne alle kontakterne (lys, katastrofeblink, elbagrude, tågelys, og hvad du nu ellers har af kontakter) så du kan se skruerne

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 17-10-09 00:54

Jeg tror ikke du kan skifte pærer uden at tage speeder kablet af. Det er let at få af. Rattet skal også af. Som jeg husker det så er det 6-7 pærer.Jeg har skiftet pærerne på under en halv time. Men jeg har gjort det nogle gange,så da går det hurtigere. Ikke vær bange for at prøve.
alimak

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 17-10-09 01:26

rattet skal helt sikkert ikke af.
og jo det kan godt lade sig gøre at skifte pærerne uden at tage kablet af, men det ernaturligvis nemmere at se hvad man laver hvis man tager instrumentet ud

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 17-10-09 08:11

er det almindeligt at alle pærer springer eller kan det være andet der er galt. sikringen fejler ikke noget så det er ikke der fejlen er.

Godkendelse af svar
Fra : trimare46

Dato : 22-10-09 16:06

Tak for svaret EXTERMINATOR.