/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Frekvensregulering & HPFI besk
Fra : rhv_82
Vist : 2646 gange
100 point
Dato : 13-10-09 15:33

Hej Kandu,

Hvis man har et tilslutningssted mindre end / lig 20 A:

Ved tre-faset frekvensregulering 3X400V skal man bruge HPFi afbryder type B, pga. de glatte jævnstrømme der kan opstå.

Ved en-faset frekvensregulering 1X230V (3X230V ud) skal man ikke bruge en type B afbryder. Hvad er grunden til dette??? Her anbefales blot en normal type HPFI type A. Nogle anbefaler dog at man bruger en HPFI type SI ved enfaset frekvensregulering...

Kan i give mig en god forklaring?

Vh. Rasmus

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 13-10-09 17:53

Hej

Jeg kan ikke give dig er forklaring, men lige meget hvad der har med frekvensregulering så er svaret altid fra den enklet producent af en maskine, at men skal bruge et AC/DC hpfi relæ , eller nogen kalder det et APFI relæ i en eller anden given størelse 40 a eller 63 a...... Og jeg har prøvet flere gange at kunden vil springe over hvor gæret er lavest , men kommer altid tilbag og skifter ders hfi/hpfi eller hvad de nu har til et AC/DC hpfi relæ........

Måske der er lidt i det her link du kan bruge:

http://www.engineering.schneider-electric.dk/Attachments/ed/cat/Katalog_Beskyttelse_mod_uoensket_udkobling_og_transienter.pdf

Bassebo...

Kommentar
Fra : rhv_82

Dato : 19-10-09 09:19

Hej,

Jamen der står ikke rigtig nogen forklaring...

Men... det må jo have noget at gøre med at den rene DC strøm der opstår ved 1-faset frekvensreg. ikke har noget at sige.

Jeg aner det ikke søger bare en forklaring.

/Rasmus

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 11-11-09 16:38

Prøv lige her måske noget ....... kik på side 25.....

http://www.exhausto.dk/docs/3003071/3003071_inf_BESB_BESF_Boxventilatorer_DK.pdf

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 11-11-09 16:55

Måske her er noget godt nok på engelsk , men hvad betyder det i disse dage........

http://server.elektro.dtu.dk/ftp/her/RCCB-Primer%20beta.pdf

Kommentar
Fra : rhv_82

Dato : 11-11-09 19:35

BasseBo: Jeg har ikke lige læst det endnu, men tror selv jeg har fundet forklaringen.

Når man snakker 1-faset frekvensregulering er der også tale om en ren DC-strøm, men denne bliver hele tiden brudt i nulpunktet på sinuskurven og der er dermed ingen overlejring / mætning af RCD'en.

Ved 3-faset frekvensregulering er der tale om en overlejring da faserne ligger forskudt 120 grader fra hinanden. På den måde har man en næsten konstant DC strøm som er ødelæggende for RCD'er af type A og AC.

Jeg tror det er sådan det forholder sig.

/Rasmus