/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Socialpolitik / Spørgsmål
10  snaptil 500
Ægteskab - problemer?
Fra : Notw
Vist : 478 gange
50 point
Dato : 09-10-09 10:12

Hej,

Vi skærer ind til benet med det samme - sagen er den jeg har fundet mig denne dejlige pige fra Norge og vi snakker om at gifte os. Hun er studerende og har planer om at studere 5 år endnu (i Danmark) og så arbejde der efter. Jeg arbejder fuldtid i et supermarked som områdeansvarlig.

Jeg er dansk statsborger men det er hun ikke.

Vil der kunne opstå nogle problemer i form af når vi skal giftes samt efterfølgende med at hun kan bo i landet?
Når jeg har læst på diverse hjemmesider lyder det egentlig mest til at 24 års reglen samt andre regler mest gælder for folk fra østen, mellemøsten samt fjernøsten. Der står ikke noget hel konkret om ægteskab inden for Norden.

Nogen der kan hjælpe mig med svar?

Kommentar
Fra : mooseinc

Dato : 09-10-09 10:38

Hejsa,

Jeg er ikke jurist eller samfundskyndig, MEN jeg ved 100% at der ikke er nogen som helst grund til bekymring. Min egen mor, som er svensk - mødt min far som er dansk, da han arbejdede i Sverige. Efter han var færdig med sit arbejde/uddannelse i Sverige, flyttede de til Danmark og vi har boet her lige siden og der har aldrig været 1 eneste problem. Du kan være ganske rolig, og ja 24 års reglen gælder kun for folk fra mellemøsten og asylsøgende, (eller hvad man kalder dem).

mvh Moose

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-10-09 11:43

Kort og godt....

Glem alt om 24 års reglen - Norden har sine "egne" regler

Citat
Jeg er dansk statsborger men det er hun ikke.

Men hun er vel norsk - eller

Er hun det er der SLET INGEN problemer i at flytte rundt og bosætte/gifte sig - selvom Norge ikke er i EU

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 09-10-09 14:54

Der gælder de samme regler for henne som for dig, dersom hun flytter her ned. Det eneste er at hun ikke må stemme ved EU- og folketingsvalg. Udover disse 2, er der ingen forskeld- lykke til