/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Er her grundlag for en sag?
Fra : webgun
Vist : 627 gange
100 point
Dato : 07-10-09 18:25

En venninde er ude af sit gode skind. hun har netop modtaget en ekstraregning på 9000 kr for fjernvarme. Lejligheden er ikke vedligeholdt på nogen måde af ejer( privat doven dum bolighaj). for ca 2 år siden kontakter hun ejer fordi at det ikke længere er muligt at åbne nogle vinduer. ejer kommer og kigger på vinduerne og konstaterer at de er så rådne at hvis de bliver åbnet vil termoruden sansynligvis rasle nedenud af rammen. han giver lige vinduerne en ordentlig gang silikone udvendig inden han skrider.han forbyder hende at åbne vinduerne og lover(self.) at skifte vinduerne hurtigst muligt. efter et halv år ca. kommer der også 2 nye vinduer som lige kommer en tur på lager i udhuset, der har de så stået og blomsteret i et års tid nu.
Kan det være rigtigt at hun skal betale den merudgift i varme som de vildt utætte vinduer self. har givet???. det er jo ikke sjovt at gardinerne blafrer lystigt, og starinlys i vindueskarmen blæser ud pga utætheden. desuden måtte hun flytte rundt i stuen for at få sofaen væk fra den voldsomme kuldebro.
Hun har desuden flere gange henvendt sig til ejer da der er blevet fugtigt i flere rum. der er kommet synlig svamp på vægge. nu har ejer så endelig taget sig sammen til at gøre noget ved fugt problemet. han smed en seddel i postkassen. tænk..det var sådan et standard skema som beskriver at man skal skal huske at lufte ud, ved at åbne vinduer..Øhhh!!.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-10-09 18:38

Jeg tror ikke der er meget at gøre, når det er en privat udlejer

Men din veninde kan da prøve at spørge Lejernes Lands Organisation. Kan de hjælpe med noget,
så koster det kr 700 for at få hjælpen, men hun kan da altid spørge før hun betaler

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-10-09 18:40

Citat
Kan det være rigtigt at hun skal betale den merudgift i varme

JA

Forstår ikke helt overrakelsen - hun har jo selv sagt ja til lejligheden.....

At der så er andre ting der trænger til at blive lavet er så en anden snak....

Men varmeregningen er der ikke noget at gøre ved....

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 07-10-09 18:42

UFF! Jeg har selv engang boet til leje, hvor det var en rigtig, ægte bolighaj, der ejede boligen.
Om vinteren var der 13 graders varme indenfor og alle vinduer var også rådne og var oveni købet ikke termoruder, men var fra dengang boligen blev bygget i 1920!!

Vi henvendte os til det lokale tv og det hjalp! Da de havde været i fjernsynet, gik der meget kort tid inden vi fik nye vinduer. MEN - man skal også vide, at man fremover SLET ikke kan kommunikere med sin udlejer, for de var da enormt sure!

Det endte med at vi var nødt til at flytte og vi så ALDRIG en krone af vores indskud og depositum. Vi henvendte os til LLO, men de gjorde ikke en fis! Det er i mine øjne bare nogle pensionister, der sidder og laver aftaler, de alligevel ikke kan holde! Har hørt flere, der siger det samme.

Nej - der er kun at slæbe idioten i Boligretten:
http://www.domstol.dk/saadangoerdu/bolig/boligretten/Pages/default.aspx

Så er der i hvert fald en chance for at få sine penge tilbage og få medhold i sin klage. Hvis det går rigtig godt, vil han blive forbudt at udleje boliger en anden gang - dét kan man jo kun håbe på!

Held og lykke

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-10-09 18:50

snerose, det støder mig en del, at du kritiserer LLO så voldsomt, jeg kender et par stykker som har haft fået stor hjælp derfra/af deres advokater

Det er ikke kun pensionister der arbejder for dem og dem der har telefonvagen i privaten,får ikke engang løn for det (sådan var det i hvert tilfælde tidligere, om det er ændret ved jeg ikke)

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 07-10-09 18:55

Jeg kan ikke rigtig forstå at hun skal betale varmeregningen når skaden er påpeget for ejer for ÅR siden.hun har vel boet næsten 10 år i lejligheden, og da hun dengang flyttede ind var vinduerne jo iorden. var vinduerne så rådne dengang, ville hun jo ikke have lejet den.
Det er da ejer alene som står for veligehold af ejendommen.

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 07-10-09 18:59

Nordsted: Ved godt, at mange har været heldige, men jeg kender langt flere, der ikke har fået hjælp, og i virkeligheden gør de jo det samme, som du selv kan gøre, nemlig at slæbe bolighajen i retten. Man behøver altså ikke LLO til det. Men de kan da svare på en masse spørgsmål - hvis de er til at træffe.

Men både jeg og min mor har spildt penge på ingenhælp dér fra. Det kommer måske også an på, hvor lokalkontoret ligger og hvor meget de frivillige brænder for deres arbejde....

I øvrigt har jeg oplevet, at de er meget svære at træffe samt, at de nødig vil besvare spørgsmål medmindre, du har indbetalt de der ca. 700 kroner først. Så er det altså nemmere at ringe til boligretten, synes jeg.

Måske har jeg og andre bare været uheldige...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-10-09 19:13

Citat
når skaden er påpeget for ejer for ÅR siden

Så skulle hun jo have gjort noget DENGANG....

men men men.....

Går udlejer igang med en modernisering af ejendommen - ja så stiger huslejen - så kan man jo diskutere hvad der er billigst....

Umiddelbart lyder det som en ejendom der er klar til nedrivning og blot lige skal "tjene" de sidste penge inden....

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 07-10-09 19:47

refi.
DENGANG...øhh det gjorde hun ligesom også. hvis det at påpege en skade overfor ejer ikke er "at gøre noget" så ved jeg virkelig ikke.
Kvinden er pedagog, ikke bygningskonstruktør.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-10-09 19:51

Citat
hvis det at påpege en skade overfor ejer ikke er "at gøre noget" så ved jeg virkelig ikke.

Ahhhhh

Der skal lidt mere stædighed til.....
Varmeproblemet må jo så også have været der i årevis...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-10-09 19:56

>webgun
Fugt + svamp + utætte vinduer + en måske koldere vinter end sidst + spekulationer over det lort.
Sum = chance for sygdom

Mon ikke hun skulle kigge efter en anden bopæl ?

I går rystede jeg op med 1800 kr til min logerende, hendes andel af tilbagebetalt varmebidrag.
Desværre har hun sagt op, en af de bedre logerende jeg har haft

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 07-10-09 21:28

Varmeproblemet er vist først gået amok inden for det sidste år. hun har før betalt 2000 kr aconto pr.md i varme. der er de der væskemålere på radiatorene som jeg mener de aflæser en gang om året. dem er der næppe fejl på.
Jeg har sagt til hende at hun skal komme væk fra den lejlighed hurtigst muligt, og det vil hun gøre.

Så kommer jeg i tanke om at der nok er 3mdr. opsigelse på lejligheden. mon hun kan ophæve lejemålet med øjeblikkelig virkning?????
Lejligheden er jo nærmest blevet uegnet som bolig, hvilket jo ikke er hendes skyld.
hvad siger i til det?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-10-09 21:52

Der skal sikkert en lægeerklæring til, for at hun kan flytte med den opsigelsesgrund

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 07-10-09 22:00

En lægeerklæring kan ikke gøre det - lægerne må ikke skrive erklæringer om den slags længere - de kan jo heller ikke udtale sig om det. Der var engang en masse læger, der udtalte sig om, at folk ikke kunne tåle at bo i beton, uden at lægen havde belæg derfor, og derfor må de ikke mere gå ind i den slags sager. Der er ikke andet at gøre end at komme væk derfra.

Svampesporer kan ødelægge så meget for ens helbred.... Men det går som regel - og heldigvis - over, lige så snart, man er flyttet fra stedet.