/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Taget spiller musik
Fra : webgun
Vist : 1297 gange
100 point
Dato : 05-10-09 16:26

Min ven har lavet en lille tilbygning til huset. men når det blæser så klapper tejlstenene lystigt i vinden, ja det lyder som et helt klaver. jeg har sagt til ham hvad der lige gik galt med taget siden det larmer så vildt bare det blæser en smule. Han siger at alt er i den skønneste orden og at tejlene skal ligge løse. Ja okay, hvad ved jeg om det, men jeg har sku været i mange huse med tejltag og har aldrig hørt noget ligenene, det larmer altså helt vildt!.
Såee hvad er det jeg ikke forstår?????

der er ca 30 grader hældning på taget og det er alm tejlsten. indvendig er der loft til kip, så måske at det er for dårligt isoleret mellem tag og loft, men kan nu alligevel ikke forestille mig at det er problemet.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 05-10-09 18:33

Øh... Går ud fra at han har lagt teglsteene rigtigt, men måske har han glemt at ligge en dug mellem teglsten og spærrende. Det kan være det er derfor vinden kan få teglsteene til at spille sød musik...

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 05-10-09 20:16

Hej.
Som McBobo er inde på, så er et undertag af f.eks. duvex med til at sørge for at vinden ikke kan få fat under teglen ......... MEN normalt binder man hver anden, mindst hver tredie teglsten med en teglbinder, alt efter hvilken type teglsten man har benyttet.
Iøvrigt skal man binde alle sten i nedereste og øverste række og langs gavle og andre "åbne" steder som f.eks. ved ovenlys eller kviste - der er forskellige former for bindere alt efter tegltype, men for at give et eksempel er her et link til Randers Tegl............
http://www.randerstegl.dk/filebank/Tegl36_Udfoerelse.pdf
???? så måske er det ikke udført helt rigtigt hos din ven, eller måske ville det være en god ide at lave lidt om, inden vi får en rigtig storm .......
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : Procola

Dato : 09-10-09 14:49

Jeg er næsten sikker på at det er fordi han har glemt at bruge bindere, eller måske har sparet lidt rigeligt på dem.
Så jeg ville tjekke om der er så mange bindere der skal være og om binderne er placeret rigtigt. (hver 3. DIAGONALT) og ellers som Bennymanden siger rundt diverse steder :)
Men hvis der ikke er bindere, eller undertag på så kan binderne måske sættes på fra loftet af.
MVH Troels

Kommentar
Fra : Koluda_Byg

Dato : 18-10-09 11:30

Tegl skal bindes for hver anden tagsten.

Betontagsten skal bindes hver 3. tagsten.

Mon ikke nogen har fået bundet det tag med mindre bindere end anbefalet.