/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
opskriften på verdens bedste
Fra : hannibals
Vist : 2619 gange
500 point
Dato : 05-10-09 15:24

Hvem har opskriften på verdens bedste frikadeller,Jeg mangler nye idér ( stort emne )

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 510 point
Dato : 05-10-09 15:40

Det har jeg

Tre dele kalv/flæsk, ikke for magert.
En del mel eller opblødt franskbrød.
1 æg
1 stort zitauerløg, som jeg foretrækker groft hakket.
Salt, peber, en anelse karry og danskvand med brus.

Alt undtagen danskvand røres sammen, med ske eller langsom maskine, farsen må nemlig ikke klaske for meget sammen, danskvand i til sidst for at gøre den lind.

Lad trække i køleskab et par timer inden brug, og så lige en let omrøring inden brug.

Formest pænest, især hvis man laver små, ved at dyppe venstre hånd samt spiseske i en skål vand, tag en klat fars og form den inde i hånden med skeen.

Steges ved 3/4 varme i smør eller margerine.

Mums

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 05-10-09 15:52

Det er den mor/mormor lavede.

Der skal ikke eksperimenteres med frikadeller.

men ellers lyder Luffes opskrift fin (uden karry ).
Den med mineralvandet er helt rigtig, eller i en snæver vending kogt vand.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 05-10-09 15:54

Forresten så smager frikadeller anderledes, når man laver dem i udlandet.
Måske spiser grisene noget andet hernede!

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 05-10-09 15:55

Hej Hannibals

Jeg ville bruge de samme ingredienser som LuffeA. Dog synes jeg, det er en del mel han foreslår. Derudover kommer jeg ofte en skefuld tørret basilikum i - smager vildt godt synes jeg

Iøvrigt har jeg en kogebog der hedder "Frikadeller på gaflen" af Monica Ritterband og Rolf Nielsen ISBN 87-17-06430-9. Der er 312 opskrifter, så mon ikke der er inspiration til lang tid

Du kunne jo osse bare Google ordet, der er vel 1 mill. madsider om "deller"

Hilsner/Ann

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 05-10-09 16:01

Inden man starter sammenrøring af farsen, er det godt at"salte kødet sejt". Op i en skål og ælt 3 fingre salt ind i farsen og lad den stå i 10 -15 min. Dellerne bliver bedre sammenhængende når de skal steges. Æltning af fars med hånd er bedst...proteinstrengene skal strækkes og blive lange ved blid æltning, som man ikke gør med maskine. Luffes opskrift er ellers lige efter mormors opskrift (bortset fra carry lool) De groft hakkede løg er vigtige. (dansk vand tror jeg ikke på)

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-10-09 16:01

Jeg har også een, som min datter kom med. Jeg har ellers altid lavet det hele på gefühl, men fordi vi kun skulle lave til 2 personer den dag, holdt jeg mig meget til opskriften og de blev rigtig gode
Altså til 2 personer, men kan ganges op.

200 g magert hakket svinekød
1 tsk. salt
0,5 del havregryn
0,5 stk æg
0,5 stk. revet løg ( det var det bedste, at jeg rev løget, plejer bare at hakke det)
1 del minimælk
1/5 tsk. peber

Salt tilsættes kødet og røres i først. Hertil tilsættes alle ingredienserne, men der holdes lidt mælk tilbage. Farsen røres godt og resten af mælken tilsættes evt.

God smag i dellerne

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 05-10-09 16:01

Frikadeller er frikadeller.

"Vilde" variationer kan være spændende, men så er det ikke frikadeller, så er det "kødboller"

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 05-10-09 16:04

Jeg har verdens bedste opskrift på kødboller:

Kødboller, italienske

2 skiver franskbrød
¾ dl mælk
250 g hakket oksekød
250 g hakket flæskekød
1 æg
4 spsk. Parmesan
2 spsk. Persille
Hvidløg
Citronskal, revet
Salt, peber

Pandesteg i en god olie. Størrelse: som valnødder

Tomatsauce:

1 løg
Hvidløg
Olie
2 dl bouillon
4 spsk. Koncentreret tomatpure
Basilikum
Salt, peber

Dertil en god (gerne hjemmelavet) pasta og en skålfuld grøn salat

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-10-09 16:05

Jeg taler om 1/4 tsk karry.
Den kan nu også tilsættes sovsen hvis man laver det, frikadeller giver en lidt smagsløs sky, hvis overhovedet.
Ja, meget kommer an på farsen, men som bekendt ved man sgu ikke hvad det er farsen består af i supermarkedet i dag, en gammel husmor fortalte mig at frikadeller egentlig burde laves af rent kalv, men de hænger meget bedre sammen ved tilsætning af gris.

Jeg har med held tilsat friske krydderurter, men skal det være helt godt skal det være uden.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-10-09 16:06

Citat
"Vilde" variationer kan være spændende, men så er det ikke frikadeller, så er det "kødboller"

Sådan Frieda

Hold da op hvor Hannibals skal spise frikadeller...

Hos os er det manden der laver frikadeller, og opskriften er noget i retning af: en sjat at dit og en sjat af dat, men han må være ret god til de der sjatter, for de smager ens hver gang

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 05-10-09 16:06

Krummen: Den med dansk vand (eller kogt) er god nok.
Jeg halverer dog (i modsætning til min mor/mormor) med mælk.

"Bruset" gør dem lettere, og de brænder ikke så let på

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 05-10-09 16:08

Er lige hjemkommet fra Toscana.
Var på en uges kogekursus i Maremma.

Hvad siger I så?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-10-09 16:09

Danskvand med meget kulsyre er svært at finde, men det giver farsen luft, dog skal man ikke røre så meget efter tilsætningen,

Og så er der nogen der steger dem i svinefedt, jeg har ikke fedtforskrækkelse, men bvadr....

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-10-09 16:14

uhmm Frieda
sikke nogle,deller, /italienske kødboller

det må prøves

Det med dansk vand og brus har jeg også fra min mor, og det har jeg også altid gjort før, men stadig på et sjat af dit og en sjat af dat.

Og det er helt rigtigt ifølge min erfaring, at farsen skal stå køligt og "trække" ½ time mindst og at man rører saltet i først- det med fingrene i farsen ved jeg ikke lige :(

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-10-09 16:21

Frieda.... du siger bare til hvornår vi skal komme derned ad

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-10-09 16:26

Jeg har ikke hørt det med saltet, men det lyder troligt.
Farsen skal trække, dels for at opbløde melet helt, og dels for at løg og krydderier kan trække ud.

Jeg kan finde på at bruge kvarte løgringe, elsker når de stritter ud og bliver svedet på panden.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 05-10-09 16:46

Blir helt sulten...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 05-10-09 17:13

Daaamn, nu er der ski savl i knappaturet

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 05-10-09 17:56

Jammen venner ud i dellegastronomien...

Kulsyren i en dansk vand er da smuttet for længe siden, når man begynder at stege og efterlader bare rent vand, som jeg alligevel tilfører farsen. Dog bruger jeg meget lidt vand , da jeg VIL HA at frikadellerne har næsten samme højde som bredde og samtidig smukt aflange, og bruger man for meget væske, så bliver de for flade når man pandesteger. Slagtere har altid sådan nogle kuglerunde hånddeller, men de kødboller er osse lavet af "ugendergik og godtmedpeber" og har 200 mærket i frituresvømning.

Smagte i øvrigt en gang en delle, som var rørt med en smule hønsebouillon i farsen. Ikke dårligt...

Min salig mormors delleopskrift er: 1 portion hakket (500 gr) kalv og flæsk...eller rent flæsk - 1/4 del af kødet fjernes og hullet fyldes med ½ hvedemel og ½ rasp. Kødet lægges tilbage og røres med 1 stort grovhakket løg, 2 æg, salt og peber og tilsættes væde så farsen bliver blød, men stadig kan holde facon. Skal hvile ca. ½ time...røres lidt igen og er derefter klar til stegning.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 05-10-09 18:59

For at få den bedste smag, kommer jeg et zitauerløg i minihakkeren, og så får den alt hvad den kan trække i 5. gear!

SÅ smager de godt

Det med svinefedt - LuffeA - der var en frikadellebod på Strøget engang. De stegte i svinefedt. Måååms, de var gode!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-10-09 19:52

Camillasmoster
Ja, jeg har da også smagt fedtstegte deller........i mangel af bedre.
De skal jo bare have god varme og lægges på fedtsugende papir, så er den hjemme.

Men lave sovs af det er da en uhyggelig tanke

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 05-10-09 21:30

Du har ret, LuffeA!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-10-09 22:12

Ingen problemer med frikadellesovs, den laver man da bare.

Opbagt sovs. Letmælk i og så kulør, 6-8 skvæt engelsk sovs, 1 spiseskefuld ribs- eller paradisæglegele, 2 sp. piskefløde, salt og peber. Laves så tyk man nu vil have den. Og den smager godt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-10-09 22:54

Aaaarh, jeg gider ikke at lave opbagning til frikadeller eller lignende, det bruger jeg kun til en god steg eller til stuvninger.
Laver man sovsen på panden med lidt meljævning får man al smagen med, incl. det lidt fastbrændte.

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 06-10-09 08:16

Vil i ikke godt skifte emne?.
Jeg har taget 3kg. på ved at læse alle de gode opskrifter.
Frikadeller er min livret.
Opskriften er magen til Nordsted 1,men med ekstra løg.
Hos mig kaldes de PINDSVINE frikadeller ,(løgene stikker ud alle steder).
vvdriver

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-10-09 08:39

Ja jeg laver også pindsvinefrikadeller, og godt med løg. Nogen gange, især om sommeren bager vi hele løg ved siden af. Det er godt.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 06-10-09 15:47

Masser af totalt hakket løg og et pift af muscat og hvidløg

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-10-09 16:03

Og pindsvinefrikadellerne er børnene helt vilde med ???

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-10-09 16:05

Jeg laver gerne et par stykker ekstra til en fedtemad dagen efter, men de er væk næste morgen, spist som natmad uden brød

Hvis jeg har meget frisk fars kan jeg finde på at smide halvdelen af den rå rørte i fryseren, eller gemme den til næste dag, man skal dog passe grueligt på da rå æg og fars er en dårlig kombination.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-10-09 16:11

Citat
Og pindsvinefrikadellerne er børnene helt vilde med ???

Der er forhåbentlig stadig børn der ikke skriger på pzza og frites......

Da jeg var barn........Taaaaak, jeg ved det godt.
Men kunne vi ikke lide maden var der ikke noget at gøre.

Kommentar
Fra : hannibals

Dato : 06-10-09 16:55

Hej LuffeA DEN VIL jEG PRØVE sKRIVER TORSDAG

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 06-10-09 17:02

Citat
Masser af totalt hakket løg og et pift af muscat og hvidløg
Spændende kødboller Hanne, men det er IKKE frikadeller

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-10-09 19:47

Serverer man stuvet spinat til dellerne er der vel også muscat i det grønne.
De udsmattede løg er til tandløse.

Vidste I at muscat er giftigt ?
En håndfuld knuste nødder på een gang, goodbye

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 06-10-09 22:38

Jeg bryder mig ikke om at tygge i løgstykker i en frikadelle - elsker ellers løg meget højt.

Og smagen bliver langt bedre. For det meste kommer jeg ikke muscat eller hvidløg i, men forandring fryder.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-10-09 23:01

I det hele taget når det drejer sig om traditionel mad kan jeg lide at eksperimentere lidt, men holder mig for det meste til det jeg har lært.

Som da jeg landede i Kastrup for 14 dage siden efter en udlandsrejse, ½ time efter landingen stod jeg ved en pølsevogn og bare nød i fulde drag et par dryppende ristede med smat og kønsløst brød.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 06-10-09 23:45

Citat
Og smagen bliver langt bedre
Nej Hanne, den bliver anderledes
Citat
men forandring fryder
ja bestemt, men så er det ikke frikadeller

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 07-10-09 14:29

Ja, det bliver de, og nej det er det ikke, Krummen

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-10-09 14:51

Hmm, der er kan jo også være løg i medister, men løgene heri er også "forsvundet".

Frikadeller er frikadeller, alt andet er stærkt varierende karbonader.

Apropos kønsløs sovs, jeg tilsætter sommetider 1 tsk Gammel Dansk, det meste af alkoholen fordamper, men bitteren indeholder ca. 50 forskellige krydderier og giver sovsen ualmindelig god smag.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 08-10-09 01:50

Citat
jeg tilsætter sommetider 1 tsk Gammel Dansk
LOOL Det kan man da kalde eksperimental gastronomi, men hvorfor ikke????

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 08-10-09 16:50

Sovs laves da af piskefløde, som man koger af på panden efter stegning og tilsættes krydderier efter behov og behag- evt. lige lidt kulør og en spsk. koncentreret tomatpuré

og den er ikke tjekket med "slankedoktoren"

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-10-09 17:14

Nejnejnejnejnejnejnejnejnej.......

Panden skal ikke koges af med piskefløde, det bobler og bliver svidet af, og sovsen smager brændt.
Brug en skvæt vand, lad koge op, hvis sovsen ikke må være fed som mange ikke heller ikke vil have så tilsæt lidt mælk og jævning, kulør samt krydderier, FØRST derefter rundes sovsen af med piske- eller kaffefløde.
Hvis Du absolut vil nøjes med fløde skal panden alligevel koges af med vand for at frigøre smagsstofferne fra bunden og at køle panden ned.

Metoden med blot at jævne med piskefløde kan bruges i en stegegryde hvor der som regel er langt mere sky.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 08-10-09 17:24

Sovsen skal altså smages til med ribsgele, og der serveres en go gammeldags agurkesalat til.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 08-10-09 17:28

min sovs smager ikke brændt
men ok hvis der er stegt mange frikadeller- så ja- lidt vand på forinden og evt. si smulder fra.

det troede jeg bare var logik-

Kommentar
Fra : hannibals

Dato : 08-10-09 17:37

Nej nej ikke mere det var frikadeller intet andet

Godkendelse af svar
Fra : hannibals

Dato : 08-10-09 17:41

friadellerne var gode,måske lidt mindre mel

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-10-09 17:58

Smulderet hører med i sovsen, hvorfor smide god mad ud