/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
installation af motor m res.
Fra : farmer-k
Vist : 1571 gange
20 point
Dato : 03-10-09 08:37

Jeg har en motor jeg har installeret, men skal også kunne kører begge veje. hvad gør jeg som det nemmeste?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-10-09 08:45

Det bedste er vel at lave en reversibel styring.

Hvis det er en 3 faset motor ændres omløbsretning med at bytte 2 ledninger. Men dette kan man jo sagtens klare med et omskrifter.

Der er masser af omskiftere på marked med Højre - slukket - Venstre til styring af 3 faset motor. Man skal dog bare vælge den passende til forbrug, da startstrøm er ca. 6 gange højere end fuldlast.

vh Ben

Kommentar
Fra : farmer-k

Dato : 03-10-09 09:01

Hej ben. tak for dit svar, det er en 3-faset motor som kobles i stjerne, men det med startstrøm hvordan er det lige jeg finder ud af det? Er inde i faget, men kun et års erfaring. har lavet det med omløbsret, men det var med en styringsboks og det syntes jeg er lidt bøvlet for så lidt, så havde tænkt mere på sådan en omskifter som du snakker om. Hilsen farmer-k

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-10-09 09:53

På motoren er der en mærkeplade.
Her står motorens ydelse og forbrug påført.

Når det er en 3 faset koblet i stjerne, er det laves opgivende strøm der skal regnes med.

Ekselpel på en omskifter har jeg findet ved Greenline
http://www.greenline.dk/asp/starttrade.asp

Det er ikke bøvlet at tilslutte den, til en omskifter.

vh BEN

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-10-09 09:56

Link fulgte ikke med.
Men omskifter finder du på greenlind.dk Industri El > Startere > Vendeomskifter 3P 32 A, IP54

Katnr El-nummer Varebetegnelse Model Pris Antal Køb

16323 16323 Vendeomskifter 3P 32 A, IP54 32 A 595,00

vh Ben

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 03-10-09 15:37

Du skal jo så også lige vælge om det skal være en manul med en omskifter eller det skal være en elektrisk revesering , hvor du har 3 knapper at trykke på ( højre stop venstre omløb ) .

Jeg vil tro at den elektriske vil være billigst da du skal ud og købe et magnetbetjent motorværn og en omskifter, hvor imod ved den elektriske har du kontaktore hvor man kan købe mortorværm til og nok også den bedste løsning......

Her er et link til en side med lidt at hvert men spol ned på side 65 der er et hovdestrøm skema og nøgleskema.....

http://materialeplatform.emu.dk/materialer/public_downloadfile.do?mat=143174&id=143179

Bassebo...

Kommentar
Fra : farmer-k

Dato : 03-10-09 22:34

Tusind tak for jeres råd, det lyder som noget jeg arbejde videre med, må i få en god weekend af det der er tilbage.