/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Brum på optagelse
Fra : Cartman
Vist : 461 gange
200 point
Dato : 19-04-03 13:34

Hej
Jeg optager en del korsang med min md og ind i mellem vil jeg gerne forbedre disse optagelser.
Sålænge optagelse ligger på hd er der ingen problemer, men hvis jeg indspiller mine optagelser fra cd via et ca 6 m langt kabel (fra cd til pc) med et adapterstik (2 phono til minijack) får jeg masse brum. Spec. hvis jeg hæver lydstyrken. Det er måske meget naturligt, men hvordan kan det undgås. Et spec. fremstillet kabel kan måske løse problemet? Hvor køber jeg et sådant og hvad koster det?
Med venlig hilsen
Cartman

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 19-04-03 13:43

er ikke sikker, men prøv at slå AUX lyd fra (kontrolpanel/lyde og lydenheder/og klik på avanceret i rammen "lydstyrke for enhed"). Jeg har selv haft støj i mhøjtalerne, og det forsvandt da jeg deaktiverede det. Men som sagt er jeg ikke sikekr på at det hjælper i dit tilfælde, men det kan jo ikke skade at prøve.

/ZeroXP

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 19-04-03 13:50

Jeg ville prøve at bruge et kortere kabel.
Evt. check at kablet du har, fungere korrekt, med et multimeter.
Er det et kabel du har købt færdigt? Det skulle være muligt at sende et sådan signal 6 meter uden brum.
Prøv evt. at tage et stykke ledning (næsten ligegyldigt hvad) sæt det fast på pc'en under en af skruerne i
kabinettet, og sæt den anden ende, på et stykke metal på din md (evt. det runde på phono bøsningerne).
Nu forstår jeg ikke helt hvad du mener: du skriver, at du optager på md (minidisk) og du ikke har problemer når du har fået musikken ind på HD, så sender du fra cd ind på hd!!!!!. Hvis du kunne forklare lidt mere tydeligt, hvad du mener,
er det lettere at hjælpe dig.
Er du sikker på at du bruger den rigtige bøsning på pc'en ?.

MVH

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 19-04-03 14:05

Mit forslag var egentlig også kun for lige at prøve det inden han indvesterer i et langt dyrt kabel med tråde af guld (overdrivelse fremmer forståelsen).

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 19-04-03 14:12

Hej Cartman!

Et bedre kabel vil muligvis forbedre lydkvalitet et alternativ er også trådløs overførsel af lyd og billede via et trådløs sæt se eks. via:
http://www.medionshop.de/ og vælg "Suchen" og søgestreng "MD 9032" og se specifikationer med billede ved at vælge "I". Jeg har et sådant og har oprindeligt købt det via TDC telebutik til ca. 500-600 kr.; men jeg kunne ikke lige finde eks. på det hos TDC men kan nok ogås findes via http://www.edbpriser.dk

Men prøv først at kontrollere indspilnings- og afspilnings- niveau før du køber specielt kabel eller andet, for det kan være der årsagen til brum er.

Kontroller evt. via >Kontrolpanel > Lyde og lydenheder > Lydstyrke og vælg avancerede. Du skal have det billede frem vedrørende indspilning (recording) og der flytte skydere op / ned. prøv dig frem for at se hvilken lydkilde du indspiller fra og slå andre lydkilder fra.

Håber, at det kan hjælpe lidt!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Cartman

Dato : 19-04-03 16:11

Hej Alle
Tak for alle de gode råd. Jeg forklarer mig lige lidt nærmere. Jeg har det problem at jeg ikke kan finde ud af at indspille på min hd fra computerens drev. Det være sig dvd eller brænder. Jeg bruger programmet cooledit pro. Jeg har en cd jeg har brændt med noget kormusik på, den vil jeg gerne gøre bedre, hæve lydstyrker på et par numre. Og så er det at jeg får brum når jeg bruge min cdspiller fra mit anlæg. Derfor det lange kabel. Det er et meget billogt kabel købt i Aldi sammen med en adaptor (phono/minijack)
Cartman

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 19-04-03 17:36

Lad os så lige tage grundlaget for brum og derefter prøve at løse problemet.
Dit ovverførselskabel er en assymetrisk konstruktion som regel bestående af 2 inderledere med en ydre skærm.
Skærmen er på samme tid, som sagt, en afskærmning og samtidig returledning for de to inderledere.
Hvis din komputer er tilsluttet en anden stikkontakt end den CDspille du benytter så kan det meget vel være at du via skærmen får en udligning af 2 vekselstrøms potentialer som herefter bliver udlignet via dit skærmen på dit kable.
Der er her så 2 ting at gøre.
Sørg for at begge apperater er tilslutte den samme stikkontakt, og lav en selvstændig kraftig stelforbindelse mellem begge.
Prøv lige det først.
Mvh OW

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 19-04-03 20:04

Det kan godt være at jeg er lidt langsom i optrækket, men jeg har endnu ikke fattet din vej gennem indspilningen.
Du skriver "indspille på min hd fra computerens drev". Jeg opfatter hd som hard disk, og hvad er computerens drev så?
Forstår jeg det rigtigt på denne måde:
1 du optager på din minidisk via en mikrofon.
2 du overspiller fra din minidisk til computerens hard disk.
3 du brænder en cd-rom fra din hard disk, til en cd skive.
Ved hvilket nr. går det galt?

MVH

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 19-04-03 20:47

Han har brum mand, lad os nu lige få løst det først
ow

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 20-04-03 10:20

Ja, jeg har fattet at han har brum. Jeg er intresseret i at få at vide hvor i kæden, det går galt.

MVH

Kommentar
Fra : Cartman

Dato : 20-04-03 12:00

Hej Viskinge.
Det går ikke galt ved disse punkter , men hvis jeg via cooledit vil redigere en allerede brændt cd f.eks. hæve lydstyrken (normalize) på en skæring, så opstår der brum. Jeg fatter iøvrigt heller ikke hvorfor jeg ikke kan rippe elle optage cden via pcens drev (dvd og brænder) så var brumproblemet nok løst.
Med venlig hilsen
Cartman

Accepteret svar
Fra : ZeroXP

Modtaget 200 point
Dato : 20-04-03 23:21

du kan rippe den i mediaplayer. Du kopierer den bare ned som en mp3fil, og du bestemmer selv hvilen kvalitet det skal være i, men jeg anbefaler mindst 160 kb/s. Så jeg ved ikke hvorfor du ikke kan rippe den fra drevet, men måske har du bare prøvet at trække dem ud i en mappe???

Hilsen ZeroXP

Godkendelse af svar
Fra : Cartman

Dato : 21-04-03 12:39

Tak for svaret ZeroXP. Det lyder brugbart.
Hilsen Cartman