/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Måske Snedronningen
Fra : svnmp
Vist : 1881 gange
200 point
Dato : 27-09-09 14:30

Hej
Jeg har forgæves søgt efter en ganske speciel melodi, men det er simpelt hen ikke lykkedes mig at finde den endnu.
For det første er det jo enormt svært at beskrive en melodi, specielt når man ikke kender titlen og sangskriveren, eller hvilken sammenhæng den er skrevet til eller brugt i.
Jeg vil prøve at beskrive de få hint jeg mener hører til melodien.
Jeg mener den stammer fra en gammel, muligvis russisk, tjekkisk e.lign., filmudgave af "Snedronningen" (af H.C.Andersen).
Den kunne være skrevet af Artemy Aivazian, men det er ikke sikkert.
Det mest genkendelige i melodien, som er instrumental, er nogen passager, hvor der spilles nogle høje toner, muligvis på det instrument, der består af rør i forskellige længder, som hænger i wire/snore, på en vandret stang, ved simpelt hen ikke hvad dette instrument hedder.
Disse passager lyder samtidig lidt henad en gammeldag spilledåse og er i nyere tid brugt i film, hvor der sker noget uhyggeligt eller spændende, nærmest lidt psykopatisk.
Jeg håber der er nogen, som siger "Nå den", det ved jeg da godt hvad er for en, for beskrivelsen er noget svævende, men det er det bedste jeg kan huske.

Mange venlige hilsner

BT

Kommentar
Fra : steno

Dato : 28-09-09 13:06
Kommentar
Fra : svnmp

Dato : 28-09-09 17:12

Hej steno
Tak for dit svar.
Ud fra min beskrivelse, kunne dette stykke musik godt havde været det rigtige, men desværre nej, det her er en spilledåse, der spiller, hvor det stykke musik jeg leder efter, er noget klassisk musik, hvor nogle dele af stykket, spilles på det før nævnte instrument og foregår lidt mere kontant og hurtig.
Ej hvor er det svært at beskive et musikstykke.

Mange venlige hilsner

BT

Kommentar
Fra : steno

Dato : 28-09-09 20:09

Sergei Prokofiev: The Tale Of The Stone Flower, Op.118 - sidste ballet.
Der bruges bla. Tubular bells - se
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Tale_of_the_Stone_Flower_%28Prokofiev%29

Du kan høre om det lyder bekendt på:
http://www.amazon.com/Prokofiev-Lieutenant-Andante-Osenneye-Excerpts/dp/B00117SRPG

Jeg kan se at The Tale Of The Stone Flower kædes sammen med The Snow Queen flere steder. Se bla. http://www.classicalsource.com/db_control/db_concert_review.php?id=5291

Da jeg ikke selv har set filmen, er det et gæt. Jeg kan se der er en udgave fra 1957 og 1995 og det meget tit jeg har hørt klassiske komponister i eventyr-/tegnefilm også Prokofiev.

Kommentar
Fra : svnmp

Dato : 29-09-09 19:59

Hej igen steno
Og tak for dine hint, jeg har forgæves prøvet at bladre mig igennem det jeg kunne få lov til at høre, men har endnu ikke "fundet melodien", brugte hele aftenen i går på at finde nogen kombinationer, der relaterede til dine link, bl.a. på utube, både i historieform og balletform, stadig uden held.
Det kan dog sagtens være du har ret, jeg kunne bare ikke finde det eller få adgang til det.
Jeg vil prøve med en yderligere beskrivelse.
Hvis man forestiller sig noget massivt musik, der lige med et, stopper, hvorefter disse høje enkelttoner spilles, solo, på tubular bells eller xylofon, samtidig med disse toner forestiller man sig en yndefuld balletdanserinde, der elegant og let danser i takt til disse toner.
Lidt en kontrast til spilledåsesoundén og det uhyggelige, det kunne godt være både en filmudgave eller en balletudgave af "Snedronningen.
Er lidt på herrens mark, med hvordan jeg skal beskrive den. Det eneste jeg kan huske af melodien er disse toner.

Mange venlige hilsner

BT

Accepteret svar
Fra : steno

Modtaget 200 point
Dato : 30-09-09 00:24

Hej BT

Jeg tror det er en svær opgave. Jeg har kikket lidt efter Artemi Ayvazyan som du nævner. Han har skrevet musikken til 1957 Sovjet tegnefilmen. Jeg har lyttet lidt til det, men synes umiddelbart ikke
jeg kan fornemme den musikstemning, du skitserer.

1) Artemi Ayvazyan link (husk at klikke på Read more/Read all forneden)
http://www.last.fm/music/Artemi+Ayvazyan

2) Snow Queen fra 1957 jeg har på Soviet Cartoon fundet klip fra filmen som du bare kan afspille, der er iøvrigt en masse russisk o.l. musik på linket:
http://cartoontoy.blogspot.com/2008/06/snow-queen.html

God fornøjelse

Godkendelse af svar
Fra : svnmp

Dato : 08-11-09 21:02

Tak for svaret steno.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 12-11-09 11:24

Selv tak