/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Afsked + tanker om ny hund
Fra : Axelise
Vist : 2508 gange
200 point
Dato : 26-09-09 21:24

Så kom dagen, hvor jeg måtte tage afsked med min højt elskede amerikanske bulldog Axel. Han blev 11 år og 7 måneder og sov stille og trygt ind i armene på mig onsdag d. 16. september. På trods af kræftdiagnose i slutningen af maj, fik Axel en fantastisk sommer, hvor vi fik lejlighed til at tage kærligt afsked og holde en fest hver eneste dag i 3½ måned. Hvilken gave! Vi fik gået alle yndlingsruterne igen og fik genoplevet alle de dejlige minder, vi havde. Axel fik alle sine livretter den sidste tid - nu var der jo ingen grund til at tage hensyn til protein og en gammel hunds nyrer....han fik bare alt, hvad den kunne trække. Det blev 3½ pragtfulde, kærlige, taknemmelige og først og fremmest værdige måneder for Axel. Og for os. Og det er jeg evigt taknemmelig for. Det sidste døgn han levede, blev det tydeligt at han fik smerter, og vi tog en hurtig beslutning og ringede til dyrlægen tidligt onsdag morgen d. 16.
Sorgen over at have mistet ham og tomheden efter ham er overvældende. Selvom jeg gør alt hvad jeg kan for at fokusere på, at han fik et langt og godt liv, at han var mere elsket end de fleste hunde, at ingen lever evigt og at det var godt at han fik fred tilsidst...ja, så er sorgen uundgåelig, for Axel var noget af det allerbedste, som er hændt mig i mit liv.
Jeg fik influenza dagen før han blev aflivet, og jeg er endnu ikke kommet mig - ligger stadig i sengen og har nu fået lungebetændelse. Sorg gør vist ikke noget godt for ens immunforsvar
Jeg er ikke i tvivl om, at vi skal have en ny hund, jeg egner mig slet ikke til et hunde-løst liv. Beslutningen om racen tog vi for længe siden, det skal være en stor bamset labrador. Racens temperament, aktivitetsniveau og størrelse passer til vores livsstil, og jeg har også kig på et par gode kenneller. Hvis ellers helbredet kan klare det, har vi en aftale om at kigge på hvalpe i morgen, de er slagsklare d. 14/10, og jeg har en fornemmelse af, at det er det eneste, der kan hjælpe mig igennem sorgen: At rette min opmærksomhed og kærlighed mod et nyt lille levende væsen.
Alle Axels kurve og legetøj, tæpper og gnaveben ligger her endnu. Jeg fylder hans vandskål hver dag....det kan lyde patetisk, men det er som om han stadigvæk er her, og jeg vil gerne have, at alting er, som det plejer, så han kan kende det hele. I går fik jeg en kraftig fornemmelse af, at han ønsker vi skal få en ny hund snart. Det var som om nogen sagde til mig, at Axel er vant til et hjem, hvor der er så meget hundeliv og så megen kærlighed mellem hund og menneske, at lejligheden her ikke er til at kende. En ny lille hvalp vil få kærligheden til at blusse op igen og vil få hjemmet til at bølge af varme og glæde igen - ligesom da Axel levede. Det tror jeg, at Axel ville sætte pris på.
Jeg har ikke noget decideret spørgsmål, men hører gerne fra alle jer, der er mine hunde-venner herinde. Mange af jer kender den store smerte og sorg det er at tage afsked med sin hund.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 26-09-09 21:47

Hvor er det dejligt at i fik en god sommer/afslutning, den lyder meget dejlig og værdi

Jeg selv kunne ikke holde ud af have alle hundetingene tilbage, det mindede mig netop om hvor tomt her var, dvs det var jeg nu heller ikke i tvivl om, jeg ved ikke hvor mange gange jeg måtte tage mig selv i at passe på hvor jeg satte fødderne, eller ikke lige hørte dørklokken osv, det var ganske rædsomt

Så derfor Axelise, uanset hvor skidt du har det i morgen, snup et par panodiler og kom ud og se til dit nye barn.. det vil gavne dit helbred både fysisk og psykisk, og så kan du med glæde se frem til den 14.10

Rigtig god bedring og held og lykke med den nye

Og Axel, må du hvile i fred i din himmel

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-09-09 03:53

Hvor jeg dog føler med dig, Axelise. Det er en frygtelig tid, selv om det var det bedste for hunden. Men mennesket står tilbage med sogen og savnet - og alle minderne. Og der er det jo så heldigt, at det er både mange og gode minder. Men Axel havde et langt og ualmindeligt godt liv hos dig. Nu venter han ved "Regnbuebroen" til du kommer.

Jeg husker så tydeligt, som var det i går, de gange vi har stået der i afskedens time. Man kan intet sige, tænke eller gøre, der gør sorgen lettere at komme igennem.

Men pas på med at få den nye hvalp før i har sørget færdigt. Det ved jeg desværre af erfaring. Held og lykke med den nye hvalp. Husk at spørge til allergier. Der er mange racer, der er plaget af allergi, men hvis alle de tidligere kuld har allergi, er det nok en idé at finde en anden kennel.

Jeg tænker på jeg. I næste uge er det min tur igen. Da skal min 15 år gamle kat samme vej. Han kan måske leve lidt tid endnu, men selv om han får smertestillende medicin, rører han sig ikke mere. Ligger kun på min arm eller i min stol/seng. I dag ville han ikke engang hente en godbid i form af en klat leverpostej. Jeg har ikke ringet til dyrlægen endnu, men jeg er nødt til det
Håber, det går godt med den lille nye solstråle.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 27-09-09 11:14

ja axelise jeg kan om nogen føle med dig , jeg har selv lige fået aflivet min dejlige lunapige det er hende der er på mit avatar hun blev 12 ½ år , jeg gjorde næsten det samme som dig , gav hende alt hvad hun ville have den sidste tid , tog ikke hensyn til hvad der røg i madskålen og godbidderne ved siden af. luna har haft et godt liv her hos os og vi trøster os med at hun fik 12½ år i stedet for 12½ uge . luna skulle ha været aflivet som 12 ugers hvalp da opdrætteren ikke kunne komme af med hende fordi hun var født uden hale og han mente at ingen ville have en schæferhund uden hale . men men der tog han da heldigvis fejl for da vi høret om det startede jeg bilen og kørte derud , med i bilen havde jeg vores schæfertæve " chica " og det var bare kærlighed ved første blik , chica blev som en mor for hende og de havde 4½ år sammen inden chica måtte aflives i en alder af 13 år . så faldt lunas kærlighed til en labrador der boede på den anden side af vejen og de var sammen hverdag indtil han blev aflivet i februar i år og han blev 13 år så set i bagspejlet har hun haft et dejligt hundeliv , og hun har beriget os med så meget og jeg savner hende vildt meget , det er bare så underligt at komme hjem og der slet ikke er noget der vuffer en i møde . vi har valgt at vente med at få en ny hund til vi har været ude at se noget af verden., men som vi også siger kommer den rigtige hund på det rigtige tidspunkt så kan vi nok ikke sige nej og den rigtige hund for os er en langhåret schæferhund . jeg er også vild med labrador hele min familie har labrador , så jeg kan bestemt godt forstå dit valg
mange tanker til dig og god bedring

knus chicapigen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-09-09 11:48

Min hund kommer stadig "gående" i stuen....................selvom den døede i 1979.
Så jeg ved hvordan du har det.
Men husk nu at den lille nye absolut ikke er den samme hund som du havde.
I skal til at skabe et helt nyt liv sammen, med alle de unoder en ung hund kan finde på.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-09-09 13:46

Nårh..... Farvel Axel. Det er som om vi kender dig allesammen. Vi har jo fulgt dig i op- og nedture.. Det er sikkert rigtigt, at det nu må dreje sig om at putte en ny hvalp ind i den hundeløse lejlighed, -og familie.

Det er Axels ønske.

Og jeg er helt enig. Jeg har aldrig kunnet vente med næste hvalp til sorgen over den døde hund var væk. For sådan en sorg går aldrig væk.
Men det mildner sorgen at der er en ny lille hvalp der har brug for kærligheden og omsorgen.

---Sorg er den hjemløse kærlighed..

Axelise, jeg vil glæde mig til at høre om jeres nye lille baby. Husk at tage billeder hele tiden lige fra første besøg, måske i morgen. Tag fotografiapperatet med. Og tag masser af billeder. Hvis jeres nye lille hvalp ikke er at finde i den flok, så sker der jo ikke andet end at I har en masse billeder af nogle dejlige små fremmede hvalpe.
Og så finder I ham nok et andet sted..
HVOR har I en aftale? Kan I komme til at møde faderen? Jeg går ud fra, at I vil have en dreng igen..

Åååååh.. Hvis det er en "rigtig" kennel, så har de måske en hjemmeside... som vi kan få lov at se osse? ikk'?

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 27-09-09 17:13

Tak for at du vil dele det med os andre. Os der har fulgt jer i nogle år, ved hvordan i har haft op og ned turer, glæder og sorgen, tvivl og modløshed.
I Torsdags, da Sigurd og jeg havde været en tur ved stranden, mødte vi en mand og hans så smukke unge Bulldog, wooooooo den var smuk. Mine tanker fløj helt automatisk til jer og "gad vide hvordan det går" dukkede op.
Så går jeg i min spambox og der ligger så en beretning fra dig..... Hvor vil jeg hen med dette, jow jeg vil der til hvor du skriver, at du har en kraftig fornemmelse af at Alex ønsker at i får en ny hund. Ja jeg kan jo også læse at i har taget beslutningen om en labber, dejligt valg for jer. Der er mere mellem himmel og jord.
Alle der kender jeg ved jo også at jeres minde om Alex ikke bliver mindre fordi der kommer en anden hund i huset, det bliver bare lettere og håndterer sorgen, som du jo også selv er inde på.
Jeg vil ønske jer pøj pøj og
god arbejdslyst med den lille ny baby i jeres vidunderlig hundeliv.

De kærligst tanker og hilsner Karina og Sigurd
CARPE DIEM

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 27-09-09 17:15

Undskyld at jeg kom til og skrive Alex i stedet for Axel........... lidt pinligt i sådan en følsom debat.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 27-09-09 21:46

Vi har i dag været i Hillerød og besøgt Kennel Lab Heartbreakers og set på 8 yndige små hvalpe. Vi har hørt meget godt om Lab Heartbreakers og deres hunde er vidunderligt smukke. Hele 8 voksne eksemplarer fik vi hilst på i dag, den ene var skønnere end den anden....rigtige bamser allesammen. Molly er mor til de nye hvalpe, og det klarer hun rigtig godt, selvom hun er ved at være træt af de små 5½ uger gamle hvalpe med sylespidse tænder og god energi. Vi føler os trygge ved at vælge en hvalp fra denne opdrætter, vi har mødt en helt vidunderlig hund fra samme opdrætter for et par måneder siden, og efter besøget i dag + flere telefonsamtaler med opdrætteren, er jeg ikke i tvivl om, at det er fysisk og psykisk sunde og dejlige hunde, der kommer herfra. Så så langt så godt.....
Næste weekend skal vi besøge hvalpene igen og med opdrætterens hjælp udvælge den bedste personlighed til vores behov. Det er meget spændende....jeg havde helt glemt hvor stor en håndfud sådan en hvalp er, vi får nok at se til.

Tak iøvrigt til alle jer, der har bidraget med trøstende og kærlige ord, det er sådan en stor trøst i en meget svær tid. Axel var mit ét og alt, det er ubegribeligt at vi ikke altid kan følges ad, og jeg har svært ved at acceptere den endelige afsked, som døden jo er.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-09-09 21:52

Dejlig læsning, Har du ikke et billede vi må se??Eller et link til en hjemmeside?

Det er godt nok spændende/pragtfuldt

Hvordan går det med influenzaen, er den på retur?- fortsat god bedring

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-09-09 21:54

Google er min ven

Se her allesammen... ih hvor er de dejlige

http://www.labheartbreaker.dk/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-09-09 21:55

Jeg sidder her og bliver helt forelsket... jeg må hellere holde op med at se flere af de billeder

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 27-09-09 22:04

http://www.labheartbreaker.dk/

Man skal skynde sig at klikke oppe på bjælken øverst oppe for at komme ind på de forskellige menuer i hjemmesiden. Der er billeder fra "K-kuldet", som er det kuld, vi har været oppe og se på: 3 gule og 5 sorte hvalpe, og der er fine billeder af dem fra de er 17 dage til 4½ uge gamle.

Og jo tak, det går meget bedre med influenzaen. Jeg har nu ligget i sengen i 12 dage og har været oppe for første gang i dag, jeg tror at lungebetændelsen er på retur, og det er godt, for jeg SKAL på arbejde i morgen, der er alt for meget, der venter.
Det føles godt at have noget positivt at se frem til, tanken om en ny lille hvalp og genstand for al vores kærlighed og opmærksomhed hjælper midt i sorgen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-09-09 14:59

De er godtnok nogle butsnudede klumpedumper allesammen...

Og runde og dejlige.
Hvordan deres personlighed er, er nok ikke sådan lige til at se fra nogle vidunderskønne billeder...

Men de VIRKER altså på influenza!
Immunforsvaret får et boost når man snupper lidt "hvalpevitaminer"

Inden du bliver alt for vant til at være oppegående, så skal du nok lægge dig fladt ned på gulvet. Og så kik godt efter, hvad der kan fange en lille hvalps opmærksomhed. Og det er stort set ALT.
Så det farlige skal fjernes. Og "det farlige" er ting, der kan bides i stykker og som ikke er godt i maven. PLUS ledninger............. Der må ikke være ledninger i hvalpehøjde.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 28-09-09 17:59

Første dag tilbage på arbejde...der er ikke megen energi i mig!
Hårdt at komme hjem til et tomt hjem og hundekurven, der dufter af Axel, så jeg har lige haft en ordentlig tudetur. Sorgen føles ubærlig lige nu. Kommer jeg nogensinde til at kunne elske en ny hund ligeså højt??? Axel var Axel, og der bliver aldrig nogen ny Axel - men ligesom forældre elsker hvert eneste af deres børn, selvom de er forskellige, så går jeg ud fra, at der nok er en "kærligheds-konto" til hver en hund, man når at eje i sit liv. Jeg ser frem til at den største sorg fortager sig, så der bliver plads til de glade minder.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-09-09 18:00

Du vil ALTID

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-09-09 18:05

hov, hva skete der her

Du vil ALTID have kærlighed nok til en ny hund, du kan tro du har meget indsat på kærligheden konto, så det skal du overhovedet ikke tænke på

Tror du ikke du skal skille dig af med Axel's ting inden du får din nye baby? Min datter gemte halsbåndet fra vores hund nr 2. det ligger der bare, og hun bliver ikke engang glad når hun ser på det, - hun bliver trist -, men selvfølgelig er vi forskelligt indrettet, så du ved bedst hvad du skal med hans ting.

Jeg syntes det er godt du ikke får samme race igen, du vil under alle omstændig heder komme til at sammenligne, men ikke helt så meget hvis du fik en af Axel's race

Du kan tælle ned, til din nye hund gør sit indtog, det er dejligt - og Axel vil du altid have i baghovedet, og sorgen vil aftage hen ad vejen - det kan jeg godt love dig -

Fortsat god bedring og tæl ned

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 04-10-09 19:04

I dag har vi valgt vores nye hund!
Oprindeligt gik vores ønsker på en brun eller en sort labrador, men vi har hele tiden talt om, at dens psyke var det mest afgørende for vores valg. Vi talte sidste søndag længe med opdrætteren om, hvilke ønsker vi har til vores næste hund:
Den skal helst have god selvtillid, altså være en stærk hund med personlighed, som kan sige "vov" ved havelågen, om nødvendigt. Axel havde ikke nogen specielt god psyke, lige bortset fra at jeg tror, jeg fik det bedste til at vokse ud af den psyke, han nu havde. Men han var ikke særlig selvstændig eller modig, ej heller særlig glad som hvalp.
Og så ønsker vi os en glad og hengiven hund, som gerne må være intelligent.
Udfra disse ønsker har opdrætteren så rådgivet os i forhold til, hvad HUN mener, ville være den bedste hund, og vi har valgt at stole på hendes observationer og hendes erfaringer udover, hvad vi selv har oplevet med hvalpene sidste søndag og i dag. Så nu er valget truffet: Vi skal have en lille lys labrador.
Han er den mest legesyge, eventyrlystne og modige af hvalpene, han er den der har bedst motorik og virker mest intelligent umiddelbart, han kan eksempelvis allerede apportere!
Og så er han den mest hengivne af hvalpene og den eneste, som slapper helt af og er tryg, når han bliver taget op og lagt på ryggen. Da hvalpene skulle flytte ud i stalden fra stuen, da de var 4 uger, var han også den eneste, der tog denne udfordring i strakt arm uden at blive forknyt.
Det, der var udslagsgivende for os, var da vi fik ham op i armen. Der var en helt anden ro og tryghed og hengivenhed over ham i forhold til de andre hvalpe, vi havde prøvet at holde. Da jeg holdt ham i armene, kunne jeg mærke den dér varme strømme igennem mig, og jeg følte at jeg knyttede bånd med ham på stedet. Det føltes SÅ rigtigt at holde denne lille hvalp i armene, mere rigtigt end nogen af de andre hvalpe.
Han skal hedde Balder, og jeg er forundret over, at jeg allerede nu kan føle så meget for en lille ny hvalp, selvom jeg stadig sørger meget voldsomt over Axel. Det er ganske besynderligt, men jo ikke anderledes, end hvad så mange af jer herinde har beskrevet for mig.
På søndag skal jeg op og hilse på Balder igen, og onsdag d. 14. skal vi hente ham hjem, det bliver så fantastisk og så spændende. Jeg kan jo godt se allerede nu, at jeg bliver udfordret af denne lille nye hvalp, som er intelleigent og har brug for at blive stimuleret, så jeg tænker allerede nu på at gå til sportræning med ham udover almindelig havlpetræning. Det bliver en udfordring at skulle stimulere en intelligent hund, så den bliver tilfreds og glad og får et godt liv, men så får jeg ihvertfald hænderne fulde. Måske man burde melde sig ind i Labradorforeningen, hvis der findes sådan én??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-10-09 19:40

Hvor er det pragtfuld læsning, på sådan en gråvejrsdag

Balder er godt nok lærenem, allerede at kunne apporterer, måske du også kan øve noget agility??
Måske ikke lige med det samme, men hen ad vejen, bliver han nok nød til at få nogle nye udfordring

Han er da bare den perfekte hvalp, han har det HELE, det er som at vinde i lotteriet

Balder,... det er et rigtigt godt navn

Uuh der er nu alligevel langt til den 14´når man glæder sig så meget

Har du fået taget nogle billeder?? må vi se???

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 04-10-09 20:57

Desværre ingen billeder endnu....
Sidste søndag havde jeg kamera med, men blev så overvældet af oplevelsen, at jeg glemte alt om at tage billeder. I dag havde jeg så glemt kameraet. Næste søndag må jeg se om jeg kan finde ud af at fotografere det lille vidunder.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-10-09 21:05

Jamen du må da allerede nu, sætte en seddel op på din entredør

Men jeg har da været inde og studerer hjemmesiden, den får du vel også nærstuderet i ventetiden

Jeg får helt lyst til at smutte til Hillerød og "ose", jeg bor jo ret tæt på

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 04-10-09 21:12

Når du går ind på hjemmesiden, er der noget galt.....man kan de første sekunder se antydningen af en bjælke med de forskellige menuer, man kan klikke sig ind på. Men man kan kun se den nederste milimeter af menuen. Hvis du er hurtig, skal du trykke på det 3. ord fra venstre, som du kan se lidt af de første sekunder, så forsvinder bjælken fuldstændig. Det 3. ord er nemlig "Puppies" og her kan du gå ind og se K.kuldet, nemlig det kuld hvalpe, som er til salg netop nu. Kennelejeren Susanne er en rigtig skøn dame med stor stor kærlighed til sine hunde, der er rigtig god stemning deroppe. Vi har haft mulighed til at være sammen med hvalpenes mor + flere af de voksne hanner begge gange. De er super dejlige allesammen. Hvis du bor i nærheden, skulle du tage et smut forbi. De hvalpe er uimodståelige....men det er alle hvalpe j

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-10-09 21:23

JA!!! Det var godt. At I allerede har fundet ham. I havde et "hul" og HAN hoppede lige ind i det! Han fylder endnu ikke hullet ud, men det kommer han til.

Du skal nok gå i gang med at sætte dig ind i hvalpeopdragelse og hundetræning allerallerførst. Der er sket meget de sidste 10 år. Men der stadig steder, hvor man bruger den gamle træning med kæft, trit og retning. Så pas på, hvor I melder jer til. Selv steder hvor de siger de bruger "bløde" træningsmetoder kan være for skrappe. Det er en retriever, du har fået dig.

Silke lærte mig at man ikke på noget tidspunkt irettesætter når man vil træne. At man aldrig skælder ud hvis halpen/hunden ikke gør som man forventer. Ikke engang et skarpt "NEJ" har vi brugt.
Ordet "Nej" er en vejledning om at der er en anden mulighed. F.eks hvis hunden skal hente én af flere ting.
Hvis du har mod på det, så kunne du prøve klikkertræning?

Allerførst er det legestue eller hvalpetræning I skal finde.

Jeg kan meget kraftigt anbefale DKK's træning i Ølstykke. Både på hvalpe-niveau, og også i det videre forløb. Men det er et efterspurgt sted, så I skal op på dupperne, hvis I skal have en plads mens Balder endnu er hvalp.

Jeg glæder mig til at se ham. Se at få taget billeder.
Tror du forøvrigt ikke, at det er ham, der er øverst af hvalpene på hjemmesiden?

http://www.labheartbreaker.dk/

--Men gå på biblioteket og lån en masse bøger om hundetræning og hundepsykologi. Så går den sidste tid osse hurtigere.

Der er jo "Retrieverklubben". Den startede jeg i, men det var for meget for jagt-folk, så det var ikke lige for os.
http://www.dansk-retriever-klub.dk/

DKK er mere allround. De har rigtig gode tilbud.

http://www.dansk-kennel-klub.dk/1

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-10-09 21:28

obs, det er DIN compus, der er noget galt med... JEG kan godt se K-kuldet...
Jeg klikker på "puppy" under billedet af alle de spisende hvalpe.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-10-09 21:32

Axelise, jeg tror det må være din pc der driller, for jeg har al den tid jeg skal bruge, til at finde k-kuldet

Citat
Born 19. August 2009

3 yellow boys 4 black boys & 1 black girl

De har alle et "offer" i munden, iih de er da lige til at kramme allesammen

Jeg må nok hellere lade være med at tage til Hillerød, selv om det er enormt fristende.. jeg ender bare med at blive hvalpeejer, og det skal jeg altså ikke være, jeg har Nikki,

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 04-10-09 22:10

hvor er det bare dejlig læsning , og et rigtigt sødt navn til ham . jeg glæder mig også til at se billeder .....masser..... der er ikke noget bedre en duften af hundehvalp , uhhh bare tanken kan gøre en helt skruk haha .

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 04-10-09 22:13

jeg har oploadet et billede så du kan se mine to piger. det er luna den korthårede som jeg mistede 23 juli i år og det er chica den anden .

http://peecee.dk/upload/view/195153

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-10-09 22:20

chicapigen........sikke nogle pragtfulde hunde

Og sikke nogle smukke brune øjne, det har Nikki ikke haft i over et år, han er faktisk ret skræmmende

Vi har næsten lige været på camping, og det er ofte jeg hører forældre sige til børnene, prøv at se den lille hund, og når de så ser ham nærmere an, så hiver de ungerne væk, som om grå stær smitter, godt Nikki ikke har set dem, for så ville han blive skuffet, han ææælsker opmærksomhed

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 04-10-09 22:26

tak . ja jeg syntes også de var dejlige , den langhårede var jeg så knyttet til at hun stadig spøger her i huset , jeg glemmer hende aldrig , hvor det er gået meget nemmere med luna ( indtil vidre ) , jeg tror at det er fordi jeg fik chica da hun var 3½ uge gammel og måtte selv flaske hende op og jeg boede alene dengang jeg fik hende så vi fik knyttet et helt specialt bånd .

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 04-10-09 22:29

nordsted1 . hunden på dit avatar går jeg ud fra er nikki , og han er aldeles bedårende og han ser nu også en smule fræk ud HIHI

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 05-10-09 05:56

Det eneste jeg kan sige lige nu, ud over det der er sagt................ Vidunderligt og trygt sted og få sin hvalp fra

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 05-10-09 07:36

Tak for de mange søde kommentarer
Birgitta, du har helt ret i hvad du skriver. Jeg har SÅ meget, jeg skal sætte mig ind i. For det første er der sket meget, som du siger, siden jeg fik hvalp for 11½ år siden, desuden er en lab noget HELT andet end en bulldog! Så den store udfordring er i virkeligheden MIN evne til at stimulere og træne vores lille Balder, så han bliver en god hund og får et godt liv.
På kennellen har de hvalpetræning de første 6 uger, men jeg synes nu det er lige lovlig lang at køre fra Frederiksberg til Hillerød. Hvis det viser sig at blive det bedste alternativ, kommer jeg dog nok til at gøre det
Klikkertræning har jeg også overvejet, Susanne fra Labheartbreakers er selv lige begyndt at klikkertræne sine hunde. Og ja, træningen skal starte med det samme vi får ham hjem, så jeg får travlt med at forberede mig.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-10-09 07:53

IIh så langt er der da heller ikke fra Frederiksberg til Hillerød, og kennelejerne vil da syntes det er pragtfuldt at kunne følge Balder de første 6 uger

"Min" dyrlæge i Holte deler klikkerne ud gratis, det kan da også være du kan få en hos din dyrlæge,men ellers kan jeg ikke forestille mig andet, end at de kan købes i en dyrehandel??

Når jeg kikker på kennelbilleder, så ser de hvalpe altså noget så pragtfulde ud, og sikke nogle store poter

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-10-09 13:40

Jeg synes altså heller ikke at afstanden fra Frederiksberg til Hillerød er særlig stor? Og så kan han jo møde sine kuldsøskende?? Vil du SÅ se at skifte mening om den afstand!! Sandsynligvis vil træningen jo foregå lørdag eller søndag. Og der har I jo alligevel ikke andet at lave end at flintre rundt med jeres nye superhvalp..

Jeg tror slet ikke du kan FINDE nogen hvalpetræning til Balder de første mange måneder. Typisk starter træning jo i september -og så igen til januar-februar... DET er altså længe at vente hvis der opstår nogle skægge små problemer.

Klikkere kan man købe allevegne. De koster ikke ret meget.

---den allerstørste udfordring da jeg fik Silke, det var at JEG skulle være det allerallermest spændende væsen i hele verden. Så jeg klukkede og hoppede og kravlede mig gennem hendes første måneder hos mig. Og vi brugte tonsvis af godbidder.

--Så sørg for at finde på nogle godbidder som ikke er for usunde. Hvis Balder er med på at lære sammen med dig, så kan det være nok bare at bruge tørfoder.
Får du tørfoder med hjem fra kennelen?

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 05-10-09 16:51

Han får Eukanuba puppy til large breed, så det har vi tænkt os at fortsætte med.
Jeg har selv tænkt på det med hvalpetræningen i Hillerød i dag og er faktisk også kommet til den konklusion, at det nok er det allerbedste bud, så jeg kan komme i gang med kyndig træning med det samme. Og så får jeg lejlighed til at snakke med opdrætteren undervejs, det vil både hun og jeg sætte pris på, tror jeg. Der var andre, der ville have Balder, men Susanne ville ikke sælge ham til dem. Der var bl.a. en børnefamilie og der var en familie der var førstegangs hundejere - jeg tror at hun udvalgte os med omhu, fordi hun forstod, hvor meget vi er villige til at gøre for at stimulere vores hund og give ham de bedste opvækstbetingelser. Susanne synes selv, at Balder er den sjoveste, mest hengivne og mest selvstændige af alle hvalpene, som hun sagde, så vil vi kunne sende ham i byen og købe ind på egen hånd, når han bliver større - hun siger, at det er ligesom om han har et ekstra gear i forhold til de andre hvalpe. Når de er trætte, så vil han godt lige lidt mere, og når de ikke tør, så tør han lidt mere, og han fatter lidt hurtigere, hvad der sker. Og så er han også lige lidt mere hengiven. Så I kan jo nok se, at jeg får nok at se til! Har været på biblioteket i dag og lånt en stor stak bøger til at supplere alle de bøger, jeg har i forvejen - er indstillet på at sætte alle sejl til!

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 05-10-09 17:10

Hiiiiiiiiiiiii hvor er du altså skøn og "hører" på, hvor kan man mærke dine forventninger i det du skriver.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 05-10-09 17:27

Ja...det er mærkeligt, ikke? Det er lige fra den ene yderlighed til den anden. Jeg har grædt øjnene ud af hovedet på mig selv hver eneste dag, men at udvælge vores næste lille hund i går gjorde noget helt særligt ved mig, sådan rent psykologisk. Axel sidder dybt i mit hjerte og jeg savner ham helt forfærdeligt, - kan ikke tåle at se billeder af ham, selvom jeg kigger på dem hver dag - det gør ondt og savnet og sorgen presser sig på. Så udsigten til en ny lille dejlig hvalp gør det lettere for mig at skubbe den store sorg lidt til side og tvinge mig selv til at fokusere på noget andet. Jeg er SÅ træt af at græde og være ulykkelig - så jeg gør alt hvad jeg kan for at acceptere at Axel har fred nu og ingen smerter. Med tiden vil jeg kunne mindes ham med stor taknemmelighed og kærlighed uden at blive ulykkelig.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-10-09 17:45

Ja. Og netop fordi du har så meget brug for at få lindret din store sorg, så er du i stand til at engagere dig pladask i den lille ny.

Jeg synes det er synd for de mennesker, der tror at sorgen over deres mistede hund absolut skal fortage sig inden de kikker efter en ny hvalp... Der går meget længere tid med at være helt ødelagt af trøstesløs sorg.
For der ER ikke andet end en ny lille hundehvalp, der KAN trøste..
Jeg kan forsikre dig om, at jeg sad og rent bogstaveligt græd snot ned i tastaturet dengang jeg ledte efter min Silke... dagen efter min Ramses var blevet aflivet....

Det glæder mig sørme, at du alvorligt overvejer at hoppe på hvalpekurset i Hillerød. Det vil du ikke fortryde.
MIN opdrætter (Suzanne) lavede osse et lille babykursus for kuldet. OG derefter henviste hun os til et hold, der udelukkende bestod af hvalpe der var halvsøskende til vores hvalpe. Vores hvalpes far havde været MEGET aktiv i det forår.

Prøv på at finde ud af, hvor de andre hvalpekøbere bor. Måske har nogle af jer lyst til at mødes til hvalpeleg ud over børnehaveklassen..

Du skal nok være indstillet på at der skal en masse aktiviteter til din lille super-hund.
Hvordan gør I med arbejde og at være alene hjemme?

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 05-10-09 19:52

Ja, du kan tro at jeg tænker meget over alle de aktiviteter, jeg skal lave med den lille ny. Har lånt bøger om klikker-træning og hvordan man stimulerer sin intelligente hund med menatl træning osv. osv. Jeg får min sag for - men det er godt nok. Det bliver nok en del af sorg terapien.
Jeg ved at nogle af hvalpene skal længere væk, 1 skal til Fyn bl.a., så hvor mange der bliver tilbage til træning ved jeg ikke. Men sjovt bliver det.
Vi har tilrettelagt de næste 14 dage fra vi får Balder, således at én af os hele tiden er hjemme den første uge, så vi kan begynde at gå fra ham langsomt: et kvarter, ½ time osv. Efter 1 uge skulle han nok kunne være alene ca. 2 timer, så vi har indrettet hele den næste uge på det grundlag og skaffet babysittere, så han ikke er mere alene end ca. 2 timer, og så må vi langsomt trappe op derfra. Min mand har heldigvis mulighed for at tage sit arbejde med hjem, så han ikke behøver at være væk mere end 3-4 timer den næste lange tid, og resten må vi planlægge os ud af.
Det er en god idé det med de andre hvalpe, hvis vi kan mødes den næste tid, så de kan lege.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-10-09 21:26

Jeg har også set nogle der køber et stort kørebur, som de kan have hunden i når de ikke er hjemme

Hundene er endda så glade for burene at de også går derind selv om "forældrene" ER hjemme, de sørger så for at der er en vandskål og et hyggetæppe, så hundende føler sig godt tilpas

Og så er huset også intakt når "forældrene" kommer hjem igen

De to hold jeg tænker på, er altså ikke væk hele dagen

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 06-10-09 06:30

Vi har købt sådan er bur, for opdrætteren Susanne anbefalede os det. Hun sagde, at det gør hvalpen meget tryg, og at den ofte selv vil vælge at gå ind i det, når den trænger til fred og ro.
Hvad mener du med at de to hold du tænker på ikke er væk hele dagen? Den forstod jeg ikke...

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 06-10-09 08:00

Jeg forstod Nordsteds indlæg sådan, at de hold han kender der har et bur, ikke er væk hele dagen, så hunden ikke er i buret hele dagen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-10-09 09:02

Netop som knh15 skriver, begge hold hundeejer er ikke væk fra hundende hele dagen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-10-09 15:27

Måske skal du lige forberede jer på, at det ikke KUN er et spørgsmål om at være alene eller ikke at være alene. Det er altså også et spørgsmål om underholdning. En klog hvalp er ikke nødvendigvis særlig god til at underholde sig selv. Og når I alligevel er nødt til at tage sig af ham, så kan I lige så godt lære ham sjove ting fra starten af. HAN er fra starten ligeglad med, og I skal lege trækkeleg med nogens bukseben eller om han skal regne ud hvad det mon er at mor godt vil have ham til at gøre..
Så når I kommer hjem, så er det ikke godt nok bare at "være hjemme" hos Balder.. Næ.. Han vil muligvis forvente, at I laver ting sammen med ham.. Det er ikke sikkert, at han bliver sådan, for nogle retrievere er mere flegmatiske, men det KAN ske, fordi han åbenbart er en hund, der er klogere end gennemsnittet. Og fordi opdrætter allerede er begyndt at aktivere hvalpene.

---Jeg var så heldig at få Silke hjem d. 30. maj, midt i en varm periode. Dels var hvalpene allerede næsten renlige, og dels kunne vi gå ud i verden og finde underholdning. Når hun blev træt, så satte jeg mig bare ned i græsset og lod hende sove.
Vi kunne være hjemmefra i mange timer. Turene var dels oplevelsesture for hende, og dels begyndende træning, -med indkald og kontaktøvelser og sådan noget.
--Når hun skulle være alene hjemme lukkede jeg hende inde i mit meget lille soveværelse. Mest af skræk for hvad hun kunne komme til skade med mens jeg var væk, især el-ledninger...

Silke kunne allerede hos opdrætter lide at gemme sig under nogle brædder eller et tæppe. Så jeg lavede en "hule" til hende under min seng. Der sover hun stadig om natten.

OBS:
-------Sidste gang jeg besøgte Silke i kennelen havde jeg et lille tæppe med til hende. Så havde hun noget i de sidste dage hos opdrætter, der lugtede af mig. OG da hun så flyttede hjem til mig, så havde hun tæppet med lugt af hendes søskende til at trøste sig med, hvis hun skulle savne dem.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 06-10-09 15:54

Jeg forestiller mig netop, at den lille hvalp skal stimuleres rigtig meget, så det er bare med at gå i gang med leg og træning og undersøgelse af verden lige fra 1. dag. Jeg bryder mig ikke om tanken om, at han skal sidde i et bur et par timer, mens vi er væk, når vi engang når dertil, så jeg har været ude og købe et sikkerheds(børne)-gitter til køkkendørsåbningen. Vi har et dejligt spisekøkken, hvor badeværelset ligger lige op til. I badeværelset er hundeskålene altid. Og i køkkenet foregår der naturligt altid en hel masse; madlavning, vi sidder der og spiser, vi læser avis, vi har ofte gæster der. Det er et godt rum med social træning, og der er ikke noget, han kan komme til skade på i hverken køkken eller badeværelse. Ej heller noget, han kan ødelægge
Buret skal gøres rigtig hyggeligt og attraktivt, som man rådes til i hundebøgerne, og jeg forestiller mig, at det skal stå i køkkenet, når han er vågen, så han selv kan spadsere ind og ud af det, som han vil. Om natten skal buret stå ved siden af min sengeplads. På den måde, vil han - når han engang skal være alene hjemme i ½ time eller mere - kunne få køkken + badeværelse som "råderum", men ikke mere. Og så vil han have buret, som vi nok skal få ham vænnet til er et hyggeligt sted, hvor man også kan ligge med et stykke legetøj eller en gnavepind.
Axel var fænomenal til at tygge i gnaveben og tørrede huder, det fik han fra 1. dag, da jeg fik ham hjem. Han vedblev med at være lykkelig for at tygge og gumle og gnaske, så jeg håber jeg kan lære hvalpen det samme. Axel havde de smukkeste rene hvide tænder uden belægninger og tandsten, lige til han døde, simpelthen fordi han var så glad for at tygge. Han har dog aldrig tygget i tøj eller sko el.l. Jeg er ikke meget for tanken om tandbørstning på hunde - synes det er højst unaturligt, så jeg vil gøre alt hvad jeg kan for at Balder kommer til at holde af tyggeben.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 06-10-09 16:05

Hvor giver jeg dig ret i det med tyggebenene, sådanne har Sigurd også altid haft og hans tænder er stadig så flotte.
Det lyder super med den plads han får når han skal være alene, der er sikkert lyst og og rart og især plads til og tulle rundt.
Jeg havde også et gammelt håndklæde med til Sigurd, dengang jeg besøgte ham som 5 uger og det fik vi så med hjem igen, da vi hentede ham som 8 uger. Han havde det i sin kurv i lang tid, indtil der kun var huller tilbage

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 06-10-09 16:15

Åhhh...det lyder hyggeligt med det tæppe!
Jeg skal op og besøge Balder på søndag, der har jeg tænkt mig at tage et tæppe med. Så er det rigtig dejligt og "jumset" og dufter skønt, når vi henter ham om onsdagen.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 06-10-09 16:28

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 08-10-09 16:53

Så er der billede af Balder på Labheartbreakers hjemmeside:

http://www.labheartbreaker.dk/

Gå ind under "Puppies" i øverste bjælke, under billedet af de mange hvalpe står der bl.a. "Bred by us" og der kan man allernederst se K-kuldet, som er 3 gule hanner, 1 sort tæve og 4 sorte hanner. Balder hedder i stambogen "Keep on track" og han er den mørkeste af de gule hvalpe. Tænk at man kan være så stolt af sådan et lille kræ allerede.....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-10-09 17:08

Jamen dog, hvor er han altså bare pragtfuld, lige fra næstetip til det yderste halehår

Jeg syntes jeg har hørt noget om, at hunde kan komme til skade/få galt i halsen, af de der oksehudsben med knuder?? Det er vist knuderne der er problemet??... Nikki bruger dem ikke, han bruger kun de der pinde, som han nu ikke er særlig glad for han vil hellere have gulerødder, og så opbløder jeg ikke hans tørfoder for at han kan få noget hårdt at tygge på

Nå Axelise hvor mange timer er der så til den 14.10

Selvfølgelig er du da stolt af sådan et lille kræ, han hører under verdens 8. vidunder

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 08-10-09 17:47

Sååååååååååå Lækker og dejlig han er

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-10-09 17:56

Altså Axelise, alle vi andre har godt kunnet se vidunderet på labheartbreakers hjemmeside.....
Det er da godt, at DU osse kan se ham nu..

Der er billeder af K-kuldet, født 19 august 2009, fra de er 5 dage til de er 5½ uge.. Jeg er overbevist om, at den øverste af de billeder er din vidunderhvalp.

Jeg finder dem ved 1) jeg klikker på "Puppies" foroven på siden. Så kommer billedet af de spisende hvalpe.
Under det billede klikker jeg på "Puppy".. Så kommer der en lang række K litter-hvalpe.

---Du kan også komme til de billeder ved at klikke på Klik her for at se hvalpebilleder som der står lige over de fint opstillede hvalpe fra K-kuldet.

http://www.labheartbreaker.dk/Hvalpe/K%20kuld/k_litters.htm
(Hø, se hvad jeg lige kunne

Det lyder som en fornuftig plan med det bur i køkkenet. Hvis drengen er et "huledyr, så kan man jo nemt lægge et tæppe hen over, så han føler sig helt gemt. Men det er måske kun Silke, der synes det er hyggeligt.

Så er der den "unaturlige tandbørstning"
--Du har haft en hund, der oprindelig var avlet til at bruge sine tænder... Og nu får du en hund, der er avlet til IKKE at bruge sine tænder. En jagthund skal jo kunne hente og bære vildtet uden at skade det. Faktisk vil de fleste jagthunde ikke engang skade en anskudt and. Den kan være sprællevende når den bliver overgivet til jægeren.

--Silkes fremavlede blødmundethed har måske resulteret i, at hun har to tandfejl. Det ene sted mangler hun en tand, og ovenover har hun en tand for meget..... Det betyder ikke alverden for hende i hverdagen, men det er ikke altid hun gider de der tyggepinde. Måske er hendes kæber ikke så stærke.
Så jeg er glad for at jeg startede med at børste hendes tænder fra hun var helt lille. Det er ikke særlig svært at lære en 8-ugers hvalp alt muligt omkring det daglige toilette. Når så teknikken er indøvet, så kan man nøjes med at børste en gang om ugen f.eks. Og hvis der så opstår problemer med belægninger og tandsten senere i livet, så kan man hurtigt genoptage den daglige tandbørstning uden problemer. Det er meget sværere at begynde at børste tænder grundigt på en voksen hund. Lige nu er jeg ved at lære min venindes hund at få børstet tænder. Han er 6 år, og han har fået renset tænder et par gange hos dyrlægen.
Men det er ret svært at få ham til at acceptere tandbørsten i munden. Nu er vi begyndt at komme leverpostej på den, for overhovedet at gøre ham interesseret.

Det er altså osse en god ide at indøve "negleklipning" lige fra allerførste dag. Du behøver ikke klippe noget af i starten, men du kan bare lige tage hver enkelt pote og pille lidt ved hver klo.
Silkes negle gror som ukrudt. DET har jeg aldrig været vant til med tidligere hunde...

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 08-10-09 17:57

nøjjjjjjj hvor er han bare dejlig , jeg kan godt forstå du GLÆDER dig til at få ham hjem .

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-10-09 18:02

Citat
Nu er vi begyndt at komme leverpostej på den, for overhovedet at gøre ham interesseret.

Jeg har på et tidspunkt købt tandpasta med leverpostejssmag... mon ikke det findes endnu?

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 08-10-09 19:47

Opdrætteren har allerede klippet negle på hvalpene, så de er ikke helt uvante med det.
Birgitta, det er rigtigt at billeder af K-kuldet har været der længe, men de billeder, der ligger under "Bred by us" viser billeder af samtlige kuld fra A til K. Det er først for nylig, jeg har fået at vide, at Balders navn på stamtavlen er "Keep on track", så det er først nu man helt præcist kan se, hvem af hvalpene, han er. Og når man så klikker på Balder/Keep on track, kommer der det yndigste billede frem af ham close up
Uhhh...det er godt man er sådan indrettet, at man kan begynde at åbne sit hjerte for en ny lille hund. Jeg er så træt af at befinde mig i denne følelsesmæssige "lagkage" af dyb sorg og tårer og så pludselig forventningens glæde og en spirende kærlighed til en ny lille vidunderlig hundesjæl. Det er så mærkeligt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-10-09 21:02

...det er din hjemløse kærlighed, der har fundet ny bolig...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-10-09 21:22

Ting tar' tid....selv efter mange år vil du kunne blive bedrøvet når du tænker på Axel, men det bliver nemmere og nemmere at få det triste vendt til de glade og gode minder

Og det bliver nemmere alt sammen når du har fået din lille kloge frække laban hjem.... og du skal ikke begynde at få dårlig samvittighed overfor Axel over at du begynder at blive rigtig glad, han sidder deroppe og glædes sammen med dig

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 09-10-09 07:00

Citat
og du skal ikke begynde at få dårlig samvittighed overfor Axel over at du begynder at blive rigtig glad, han sidder deroppe og glædes sammen med dig

Nemlig sådan Nordsted1. Du har bestemt ingen grund til dårlig samvittighed. Måske ligger den dårlige samvittighed i din underbevisthed, uden du enligt aner det...... Du gav Axel et så godt hundeliv som mange hunde ville misunde......... og hans minde bliver bare beder af, at du viser ham oppe i sin hundehimmel, at livet går videre men at fortiden ikke bliver glemt, men kommer med ind i fremtiden.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 11-10-09 15:56

Nej, jeg har egentlig heller ikke dårlig samvittighed overfor Axel. Jeg har en klar fornemmelse af, at han slet ikke synes at jeg ligner mig selv, og at hjemmet her i det hele taget vil ligne sig selv mere, når der atter kommer hunde-glæde og hunde-kærlighed ind i det.
Har været oppe og hilse på Balder og alle hans søskende i dag. Både min søster og min far var med, og de måtte begge prøve at holde Balder, men de sagde, at han slet ikke puttede sig sådan ind til dem, som han puttede sig ind til mig. Og det er jo dejligt, hvis Balder også har valgt mig, så det ikke kun er mig, der har valgt ham Men han kunne nu nok mærke, at der bankede et varmt hjerte for hunde i mit bryst
Hvalpene er noget så livlige og temmelig køreklare, så det er godt at de skal til nye hjem på onsdag. Jeg går og tæller ned - jeg skal nu kun leve et hundeløst liv i 3 døgn og 45 minutter eftersom vi henter ham kl. 17 på onsdag. Det bliver så umådeligt dejligt at lære denne lille nye glade sjæl at kende. Han er allerede gavmild med kyssene - så det tegner godt. Axel var SÅ fedtet med at kysse, man fik højst et lillebitte slik 1 gang om måneden. Det har jeg altid syntes var for lidt, men det punkt gav han sig aldrig. Han gad simpelthen ikke at kysse....på dén måde. Han var voldsomt hengiven og kærlig, man fik bare ingen slik. Men jeg kan altså godt lide et lille hundeslik i ny og næ, så jeg nød kyssene i dag

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 11-10-09 16:00

Åh ja, - glemte at sige at jeg har meldt mig til hvalpetræning hos opdrætteren Susanne. Det er gratis de første 6 uger, det synes jeg er rigtig flot. Derefter koster det 40 kr pr gang, det er yderst rimeligt. Så jeg tager det hele med, for at give Balder de bedste forudsætninger for en god start på vores nye liv sammen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-10-09 16:55

Det skal nok blive sjovt! Forhåbentlig kommer der nogle af de andre kuldsøskende osse. Alene det, at se hvalpenes glæde ved at gense deres søskende, er jo alle pengene værd. (Især i de første 6 uger..).

Så har du lidt tid til at snakke med Balder om, hvad han egentlig vil være når han bliver voksen, så du kan planlægge hans uddannelse.

Men hvis I skal have en plads på et godt hold, så skal I meldes til snart for at kunne starte i januar-februar. Hvalpeholdene er tit meget eftertragtede.
--Det kunne jo være perfekt at gå hos Susanne resten af året, og så finde et hvalpehold for forskellige racer efter jul. Fordelen ved et hold et andet sted, er at der de bedste steder også er hold for viderekomne og for rigtig dygtige. F.eks. har DKK i Ølstykke blandt andet hvalpehold, grundkursus, klasserne 1-2 og 3, elite, familiehundetræning, HTM, Rally-lydighed og kørekort til hund.
Så hvis Balder viser sig at være en arbejdsom slider, så er der mulighed for en lang karriere sådan et sted.

http://dansk-kennel-klub.cms123.com/430

Der er vist osse nogle spor-kurser...

Næ. Axel glæder sig i sin hundehimmel. Han kunne slet ikke bære at du var så ked af det. Det er jo også grunden til at han har holdt ud så længe. Nu ønsker han bare, at du skal være glad igen. Måske er det HAM der har fortalt lille nye Balder om kysseri. -Det har jo aldrig lige været Axels passion. Men derfor kan han jo godt have set hvad du havde brug for.

Silke er heller ikke nogen "kyssehund". Jeg får allerhøjst et lillebitte slik på en bar hæl når jeg går i seng. Og ikke hver dag.......

Det er der meget forskel på.

..Nu er der ikke engang 3 døgn til...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-10-09 07:44

Så er det snart

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-10-09 13:27

1 døgn, 3 timer og 10 minutter.......

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-10-09 13:28

...Sjovt... Kandus ur går helt forkert

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-10-09 08:58

YES SÅ ER DET IDAG!!!!!

Uf, det bliver en laaaang dag

Velkommen hjem lille Balder, du er savnet............hvor er du heldig at du har fået Axelise til mor

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-10-09 13:48

3 timer endnu...

Men der går jo nok lidt længere tid før vi hører noget.....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-10-09 15:04

1,5 time

Der går nok flere uger inden vi hører mere til Axelise og Balder

Balder husk nu at give din mor et kæmpestort kys når hun henter dig (jeg går ud fra, at med den dygtige hund, må han også kunne læse dette her)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-10-09 15:43

...Ejejej... Jeg tror altså ikke helt, at Axelise kan dy sig... Hun sniger sig nok til at sende et par ord når Balder sover et lille øjeblik..

Under en time tilbage til den store forening........

Hvis altså kandu-uret går rigtig.. Mit ur siger 16.08

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-10-09 16:28

Kanduuret går altid 15 min forkert -- bagud

Nu står Axelise på dørtrinnet og tripper Det er lige til at jeg kan få kriller i maven

Vi skal da også have nogle billeder af ham, og senere af det første par gennemtyggede par sko osv

Balder er næsten et fælleseje... kanduhunden Balder

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 14-10-09 16:34

Ihhhhhhhhhhhh hvor jeg kan huske da jeg havde et målebånd til og hænge på min pcskærm. Dengang jeg skulle hente Sigurd.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-10-09 17:21

....og jeg svømmede 1000 meter hver morgen mens jeg ventede på at Silke skulle blive gammel nok til at forlade mor og søskende.....
---Det er jo om at være i topform, når man venter retriever...
Axelise ANER kun, hvad hun går ind til..

Klokken er 17.45 på mit ur... De må snart være på vej hjem..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-10-09 17:23

...kanduuret går altså 24 minutter forkert nu...

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 14-10-09 18:48

ihhh hvor vi glæder os til at høre hvordan det går , nu kan det ikke vare så længe før balder sover og vi kan få en opsumering på dagen

chicapigen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-10-09 19:02

Jeg tror også Axelise trænger til lidt søvn, hun har garanteret ikke fået sovet meget i nat

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 14-10-09 20:20

ja det er rigtigt nordsted1 jeg husker tydeligt da mine hunde var hvalpe

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-10-09 21:04

Ejjj... Hun må jo ligge HELT stille, så hun ikke vækker Balder...

Og når han er vågen... så kysser de jo...
Hun har ikke tid til os!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-10-09 21:23

Hun har heldigvis lidt barsesorlov så kan det da være hun lige kan tage den bærbare med ud i sin fars have, så kan hun holde os orienteret imens Balder løber rundt og "læser aviser"

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 14-10-09 21:42

Hihihi hvor er I søde!!!
Jo, I har allesammen ganske ret, det kildede i maven og i hjertet og allevegne, da vi skulle hente lille Balder i dag. 16.45 stod vi deroppe i Tulstrup og fik kys af Balder 4 af hvalpene var hentet, og så lå der 4 og puttede sig søvnigt i kurven sammen, da vi kom. Noget så yndigt.
Susanne havde tårer i øjnene, da hun vinkede farvel til Balder, og hun fulgte os helt ud til lågen, efter vi havde haft en god snak og underskrevet købskontrakt osv. Jeg kunne godt lide, at hun var berørt af situationen, tror det være en glæde at se alle disse glade hundeejere, som kommer for at hente hver deres lille guldklump.
Køreturen var ikke skæg, syntes Balder - det var mærkeligt at sidde i bilen, selvom det var på mit skød, han er tydeligvis ikke vant til at køre i bil, så det skal vi bare sørge for at han vænner sig til og lærer at holde af. Men så snart han kom ind i vores have, var alle sorger og bekymringer som blæst væk og han begyndte straks at lege.
Og indendøre fik han undersøgt alt og blev med det samme meget betaget af hans nye bur og sengeplads, hvor der lå små godbidder og festligt legetøj. Så han har vandret glad ind og ud af buret og er også stolt gået på opdagelse uden os i hælene. Lige nu sover han som en sten og ligger trygt i et rum væk fra os. Det gjorde han også, mens vi spiste aftensmad, så lå han 2 rum væk og snorkboblede. Jeg er meget imponeret over, så tryg han umiddelbart virker, det havde jeg slet ikke forventet....
Men sikken en energi, når han er vågen I andre griner jo nok i skægget for I ved jo godt, hvilket gear hvalpe kører i, jeg havde nærmest bare glemt det. Balder spadserer glad rundt og undersøger eller ligger og hygger sig med et stykke legetøj, og så springer han rundt og vil bide os i fingre og i næsen og er meget vild, så vi træner allerede lydighed.
Han er meget meget kær, det må jeg sige, og min mand er solgt til stanglakrids. Mit hjerte åbner sig langsomt, men det varer jo nogen tid, førend man nærer den dér store ubetingede kærlighed, som man har til en hund, man har levet et langt liv med. Men det kommer alt sammen, det er jeg ganske vis på.
Vi har haft et lille tisseuheld og en ordentlig gang "bommelom", selvom vi ikke synes vi bestiller andet end at rende i haven hver 1½ time. Men han har også besørget og tisset i haven, så det skal gå med tiden.
Men.......jeg har et ganske lille "men": Jeg synes at han har dårlig ånde
Jeg ved at hvalpene har haft lidt maveproblemer, men hans afføring er helt normal. Så nu har jeg været i byen og købt lidt A38 og tænker at jeg vil prøve at give ham en skefuld på en tallerken. Dårlig ånde plejer jo at stamme fra mundhule/tænder eller fra maven. Små hvalpe skal da dufte godt, ikke??? Det er jo skrækkeligt at få en regn af dejlige kys og så tænke "pyha" ved lugten.....! Min mand synes at jeg overdriver, men må erkende, at smukke Balder ikke dufter af roser ud af munden. Jeg må nok ringe og snakke med opdrætteren i morgen.
Ellers er alt godt her - det er skønt med liv i huset igen, han er så sjov og bedårende. Og han sover stadig tungt som en sten. Man kan vade lige forbi ham, han vågner ikke.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-10-09 21:52

IIh hvor dejligt at du tog dig tid til at fortælle os andre om dagen... som du kan se, har vi vist alle haft kriller i maven idag

Hvor lyder det bare dejligt, at han allerede er så tryg ved jer, og ikke umiddelbart savner sine søskende

Jeg er helt glad i låget på jeres vegne

Dårlig ånde i hans alder, ja du har ret, det lyder som noget med hans foder, om A38 kan hjælpe, det kan jeg ikke svarer dig på, jeg har givet alle mine hvalpe yougurt natural (eller var det mon A38), men det var nu mere fordi de havde fået det i kennelen og så ville jeg ikke ændre det lige med det samme

Det er så sjovt at se en meget livlig hvalp, som lige pludselig løber tør for energi, de kan sove alle steder, i de mest ubekvemme stillinger, Nikki f.eks kunne sove halvt på et af mine ben, og resten af ham på sofaen,så kunne jeg sidde der helt musestille for ikke at vække ham

Det er bare så opløftende at hører altsammen--- endnu engang --- Stort tillykke med barnet

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 14-10-09 22:22

ja det var dejligt at få en opsummering på dagen , og han lyder som en rigtig dejlig lille charmetrold , ja vi andre har haft kriller i maven som der er blevet skrevet af bar spænding og jeg vil også ønske jer et STORT TILLYKKE med jeres lille guldklump , som helt sikkert vil gøre jeres hverdag lidt sjovere med alt hvad der hører sig til

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 15-10-09 05:43

Tak for din fortælling af jeres første dag sammen............ og hvor kan jeg dog lige pludselig huske Sigurds første dag hos os.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 15-10-09 07:13

Godmorgen allesammen! Balder har været SÅ ualmindeligt dygtig i nat!
Han protesterede med piv og lidt hyl, da han fandt ud af, at han skulle være i buret i nat - 1 m fra min sengeplads. Men i løbet af 10 minutter faldt han til ro og tilsidst i dyb søvn
Han vågnede kl. halv 2 i nat og kom ud og tisse - faldt derefter straks i søvn og vågnede først kl. 6.45, hvor jeg kunne høre, at han lå og gnavede i en lille gnavepind.
Da han hørte mig stå op, begyndte han selvfølgelig at pibe, og så var der ellers fest i gaden!
Fint nok, for vi plejer alligevel at stå op på det tidspunkt, så det må han godt få ind i sit lille system. Min mand har efterårsferie, jeg skal på aftenvagt i dag men er hjemme til kl 12.30, så jeg kan nyde ham en del af dagen.
Balder har fået morgenmad, lavet småt og stort ude i haven, og lige nu ligger han mellem mine fødder på gulvet og sover
Synes nok at han har klaret det ualmindelig flot den første nat, vi er så imponerede over, hvor tryg han virker. Det er helt rørende.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-10-09 07:43

Hold da helt op, hvor er han dog dygtig og meget lærenem..

Jeg er også imponeret over at han er så tryg og tilfreds, ikke den midste smugle piv over at blive fjernet fra alle sine søskende.

Og renlig, hvor er det dejligt... selv om det kun er forholdsvis små søer han kan leverer, så er det nu bedst at være fri for at vaske gulve hele tiden. Det er bare en halvdum årstid at skulle træne - men det kan jo være i er så heldige, at han får det lært lynhurtigt - det kunne det jo tyde på.

Ej altså, er det ikke svært at ligge på gulvet at skrive til os--- men dejligt at du gjorde det

Kan i nu have en rigtig dejlig dag - og Balder giv lige mor et go' morn' kys

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 15-10-09 07:49

Ja tak, - et kys med dårlig ånde
Altså, han fik lavet et par uheld i går indendøre, men det var vores fejl, at vi ikke var opmærksomme nok. Han skal faktisk ud ca hver 1-1½ time.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-10-09 13:57

Nøj..... Hvor går det godt..

Den dårlige ånde kan sagtens være på grund af hans tidligere maveproblemer. Yoghurt er en god ide. Du kan også give ham Zoolac eller paraghurt, der begge er baseret på koncentrerede mælkesyrebakterier.
--Men snak med opdrætter. Hvis det er på grund af maveondet, så ved hun det. Og hun ved hvad der kan gøres.
Og opdrætter vil elske at høre fra sine små rollinger, der har været SÅ længe væk hjemmefra...

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 17-10-09 08:25

Melder alt godt fra hvalpefronten
Den dårlige ånde er væk, opdrætteren mente at han måske havde spist et par lorte som "dessert" oppe i kennelen men dem får han jo ikke lejlighed til at finde her. Et par dage med A38 og ingen lorte-desserter har fjernet alle grimme lugte.
Balder er så småt begyndt at få en fornemmelse af, at ordet "Balder" har noget med ham at gøre. Og ordet "nej" er han også begyndt at respondere på. Det er nok det flittigst brugte ord her i huset lige nu, for kors hvor kan han lave narrestreger I nat sov han fint igennem til kl 5, så ud og tisse og sov videre til kl 8. meget dygtig dreng.
Noget der har overrasket os, og som vi egentlig er meget rørte over, er at Balder er helt vild med Axels kurv. Jeg har vasket alle hundetæpper og fjernet en kurv, som var Axels, men hans yndlingskurv, som han havde helt fra han var en lille hvalp, har jeg ladet stå, som da Axel forlod os. Tæpperne og madrassen i kurven dufter endnu af Axel, og jeg havde behov for at lade det være sådan. Vi tænkte, at Balder nok ikke ville være særlig tiltrukket af en kurv, som dufter af gammel (og syg?) hanhund, men eftersom Balder har så mange andre gode steder, han kan ligge, ville det jo ikke gøre noget. Men han er fuldstændig tosset med den kurv, og han kravler op i den med sit legetøj og ligger og hygger, og han tager sig nogle ordentlige skrabere i den. Vi har konkluderet, at kurven nok trods alt dufter af en glad gammel hund, som har følt sig SÅ tryg og tilfreds i den kurv. Sjovt, ikke?

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 17-10-09 09:27

Dejligt nyt om lille Balder............. thjaaaaa det med kurven fortæller jer måske bare at Axel helt er med på jeres beslutninger om ham og den lille Balder......... hvor er det skønt ik

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 17-10-09 09:37

Ja, det er dejligt. Det har du nok ret i. Vi savner stadigvæk Axel forfærdeligt, især min mand har fået nogle kraftige reaktioner, efter vi har fået Balder ind i huset. Han siger, at den lille nye hund får ham til at føle så stærkt, men at det samtidig får ham til at mærke en masse følelser omkring Axel. Så han kniber mange tårer lige for tiden, men det er jo en smuk proces at gå igennem. De ER hjerteåbnere, vores små dyr

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-10-09 13:25

Hvor er det dejligt, at Axel også er med til at tage sig af den lille fyr..

Der var jo en grund til, at du lod hans kurv blive stående. Axels dejlige hundesjæl er i den. Og det kan Balder mærke. Selv om Axel ikke var vild med andre hanhunde, så vil han og Balder være bedstevenner når de en dag om mange år mødes i hundehimlen.

Åja, ang. opdragelse og ordet "nej"..
Det er altså meget nemmere at lære en hund at GØRE noget end at lære den at lade være med at gøre noget.

Så hvis Balder gør noget han ikke må, så få ham til at gøre noget andet. I starten er det nok især "kom Balder" efterfulgt af en godbid, der virker. Men senere kan alle kommandoer bruges, -sit, dæk, plads, søg.. Det er altsammen mere effektivt end at stå og råbe: ÅÅååh, NEJ! Balder...

En retriever-baby er ikke en, man irettesætter... --Man afleder..

Hvornår skal I til babytræning hos Susanne?

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 17-10-09 15:55

Tjaeh...nu står der nu altså i alle hvalpebøgerne - incl. retriever hvalpebøgerne, at man bør sige "nej" og så straks aflede hvalpens opmærksomhed med noget, der er endnu mere spændende, så det gør vi selvfølgelig - og får efterhånden rørt os ligeså meget som hvalpen
Hvalpetræningen starter først, når han har fået sin 2. vaccine, som han skal have når han er 11½ uge, så det er om ca. 3 uger.
I dag har Balder både gået i snor på fortovet hen til bilen for første gang - det tog han med ophøjet ro, det var ganske spændende. Køreturen gik bedre end sidst, og køreturen hjemad gik bedre endnu. Om lidt skal han være alene hjemme i ½ time mens vi går en tur, han reagerer slet ikke på det, når vi går ud af døren og ud med skraldespanden, så det er bare med at smede mens jernet er varmt.

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 17-10-09 16:22

ihh det er bare dejlig læsning , og i er også nogle pragtfulde hunde ejere , balder skal være lykkelig over at komme lige præcis hos jer , for bedre hjem kunne han vist ikke finde

ja man bliver selv så glad og i godt humør at følge med i balders første tid

nu har vi jo selv været uden hund i knapt 4 måneder og det er stadig en underlig fornemmelse at komme hjem og der ikke er noget der kommer en i møde . så vi er da også så småt begyndt at snakke om at vi måske alligevel skal ha hund igen , hverdagen er ikke det samme uden .

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-10-09 16:34

Hvor er det dejlig alt samme, glæden ligefrem smitter

Vi har været ude at gå en lang tur med Nikki, og vejret og lyset var lige tilpas, så jeg ikke skulle overtalte ham til at gå, og han er blevet helt skrap til at forstå - forsigtigt ned - forsigtigt op, så ved han om han skal ned eller op over en kantsten

Folk vi møder på vores vej, opdager faktiskt slet ikke hvor svagtseende han er - det er vi ret stolte over Nikki og jeg

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-10-09 17:22

Noj... Hvor er han go'..

--Og jeg kan da godt forstå, at chicapigen bliver smittet..
Det ville jeg osse blive hvis jeg var "imellem hunde".. --Jeg er i hvert fald så småt begyndt at overveje andre muligheder end at lade Silke være min sidste hund..... For hvordan kan man være hundemenneske uden at have hund..
Men lad os nu se... Jeg håber, at Silke bliver over 20 år..

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 17-10-09 17:31

ja birgitta , det er meget svært ikke at blive smittet . jeg er ikke i tvivl om hvilken hund jeg vil have , og finder jeg den så er jeg også 110 % sikkert på at jeg ikke kan sige nej .

når man nu har haft hund i næsten 30 år så er det heller ikke nemt at undvære , og sådan en dejlig tråd som denne bliver men jo helt " skruk " af

hislen chicapigen

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 17-10-09 17:34

Dejlig glad læsning fra alle, men selvfølgelig mest sjovt er det og læse om Balder. Jeg brugte og bruger stadig NEJ og afledning til Sigurd. Stop når han skal vente på mig.... i det hele taget kun korte, præcise kommandoer som kommer til og følge ham resten af hans liv...... Hiiiiiiiiiiiii i går opdagede jeg at han kunne lidt mundaflæsning. Jeg sagde til ham uden lyd.... Hvor er bolden... han gloede lidt på mig og løb sørme ud og fandt sin bold................. klog vovse

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 17-10-09 18:02

Altså...et hundeløst liv er da det værste, man kan forestille sig!
Knh15...mundaflæsning nu må jeg bøje mig i støvet! Det er da for imponerende!

Og Nordsted1 - Nikkis historie bliver man blød om hjertet af den lille næsten blinde hund, som bare er så dygtig og så fin! Godt gået, at han klarer ærterne så flot! Håber der er mange gode år for ham endnu!
Og Chicapigen og Birgitta, - ja, man bliver da lidt skruk af en hunde-baby-tråd I har jo alle været der, op til flere gange.
Balder har været alene hjemme i en hel time i dag. Vi gik en tur, og han fik køkken + badeværelse med Axels kurv og legetøj og adgang til vand og et sikkerhedsgitter i køkkendørsåbningen. Da vi kom hjem, lå han og snorkboblede i Axels kurv. Han løftede lige hovedet lidt, da vi trådte ind i køkkenet, og så lagde han sig ned og sov videre.
Tilsyneladende er han ligeså glad for at ligge et par stuer fra os og aktivere sig selv eller hvile, som han er for at løbe i hælene på os og ligge i vores nærhed eller direkte på fødderne af os. Dejligt at han kan begge dele. Nogle gange må vi liste os ind og kigge ind i det rum, hvor han ligger, for at se om han laver ulykker eller om han bare leger selv. Det er bare om at liste, for han skulle jo nødig vænne sig til at have os i hælene hele tiden, jeg var ikke vant til at Axel kunne være selvstændig, så det er vigtigt for mig ikke at gøre Balder til en bangebuks, der skal hænge i mine skørter hele tiden.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-10-09 18:09

Jeg har også altid brugt korte kommandoer til Nikki... han har ikke tålmodighed til de lange romaner

Mange gange er det jo også noget der skal gå hurtigt... såsom da han pludselig stod på pc'ens tastatur, fordi han skulle om på den anden side af den for at finde det pivdyr jeg havde gemt.. ikke nok med at det jo er højt oppe, men tastaturet kan jo også kører ind og ud-- han har aldrig været bange for højder, og da slet ikke når han har fundet mit gemmested til ynglingslegetøjet

Der var et - stop - ganske udemærket, det brugte jeg også da han var seende og vi skulle over vejen, så satte han sig altid pænt og ventede på at jeg skulle sige - gå - eller nu kan vi gå.. alt efter hvor hurtigt vi skulle over

Vi har også altid brugt - gå ind i kurven vi skal spise, men den bruger vi ikke mere, for det er jo ligemeget hvor han er, når bare han ikke tigger, for det er noget af det værste jeg ved

Chichapigen... jeg tør jo næsten ikke nævne, at jeg kender en der har labrador formel 1 et styk han til afhentning nu... den er noget af det mest bedårende

Du kan jo skrive til mig i pm hvis det var noget

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 17-10-09 18:45

nordsted1 jeg fik konstateret at jeg er overfølsom for hunde ( specialt de korthårede) for 6 år siden , selvom jeg blev opfordret af hudlægen til at skille mig af med luna , gjorde jeg det selvfølgelig ikke , jeg snakkede med min læge om det og vi blev enig om at se tiden an , jeg har altid før jeg fik luna haft langhårede hunde og det har der ikke været problemer med , så min næste hund skal være en langhåret schæfer, golden retriver eller lign . men jeg vil give dig ret i at labrador er en vidunderlig hund , men jeg tør ikke at købe en med tanke om at jeg kan blive syg af det .

jeg kan følge med i at din lille nikki er næsten blind , men jeg har da overset hvordan det er gået til . er det noget der er sket for nylig ?

og altså axelise ham balder er da så selvstændig allerede han klarer det flot

'
hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-10-09 18:51

Hos os har vi også meget allergi, men Nikki er en meget allergivenlig race

Nikki har grå stær, og har haft det i 1,5 år, han er blevet opereret, men det gik desværre ikke som vi havde håbet, dvs. lige de første uger gik det fint fremad, men lige pludselig gik der hul i øjet, og han blev blind igen, så fik en operation mere, men det blev aldrig godt Det er altså ikke nemt, at have en hund med krudt i, når han ikke rigtigt kan komme af med det

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-10-09 20:08

Ps... det var dejligt hurtigt Balders dårlige ånde forsvandt... så er der noget ved at få hundekys

Balder kys også lige din farmand, han trænger til det

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 18-10-09 07:57

Morgenrapport fra verdens sødeste, kæreste, dejligste og klogeste hund
Balder klarede besøg af gæster så flot i går aftes. Han lå i sin kurv og sov mens vi spiste, legede med os på skift med at han legede med sig selv resten af aftenen. Han kravler ofte ind i sit bur og ligger og hygger sig med et gnaveben/gnavepind, han kan virkelig godt lide det bur, så det er lykkedes for os at gøre det til et dejligt sted.
Da vi skulle i seng og sove, accepterede han det for første gang helt uden at beklage sig, ingen piv, ingen hyleri, han faldt nærmest i søvn på stedet, for der var sket så meget i går. Og tænk jer, han sov igennem til kl 7 uden at skulle ud og tisse!! Men så lå han bare i 1 time og underholdt sig selv med sin gnavepind og lidt legetøj i kurven. Kl 8 peb han og kom ud i haven, - han lavede straks 2 x tissetår + 1 gang bommelom.
Vi er så benovede over, så dygtig han er. Og så er han bare det kæreste og det gladeste lille væsen, det er ganske vidunderligt. Kærligheden til ham vokser nærmest skræmmende hver eneste dag, vi er fuldstændig tossede med ham begge to
Hver dag introducerer vi nænsomt nye oplevelser, og det går så fint, men han har jo også en medfødt stærk nysgerrighed og oplevelses-trang, så det hænger meget godt sammen.
Vi er så dybt taknemmelige for denne lille kærlige og livsglade humørbombe, han er SÅ dejlig!

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 18-10-09 08:09

Jeg bliver da helt rørt...... sikke da en kærlighed og hvor i fortjener den alle sammen... Så skøn og glad morgenlæsning, det bliver en god dag.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-10-09 13:10

SÅ dejlig er det bare.
Og Axel sidder i sin himmel og kikker ned og SMILER!!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-10-09 20:20

Hvor er han bare en rigtig dygtig lille en... og så allerede sove igennem lige til kl. 7, det er godt nok flot

Jeg er også glad for at hører, at han hygger sig med sit bur - hva' sagde jeg (kan der stå vand derinde, når i begynder på arbejde sådan for alvor?)

Jeg glæder mig allerede til at læse nyt i morgen

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 18-10-09 21:20

enig nordsted1 , det er pragtfuld læsning at følge med i næste afsnit af balders nye liv

jeg glæder mig også til at høre mere om den dygtige hvaps

chicapigen

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 19-10-09 07:14

I nat lå han fint i sit bur fra kl 22-6.45, når han vågner om morgenen ligger han bare og hygger sig med sit legetøj indtil vi står op. Det er dybt imponerende. Ud i haven hvor han lavede 3 x tissetår og 1 x bommelom, så han har været dygtig til at holde sig hele natten. Vi tager ham jo også ud sådan ca. 1 milliard gange i løbet af dagen, og så får han selvfølgelig masser af ros, når han gør det rigtige ude i haven. Han lærer hurtigt, må jeg sige.
Nej Nordsted1, han skal ikke være i sit bur, når han er alene hjemme, det har vi droppet, for buret er så stort og tungt, det står udenfor vores soveværelse. Når han er alene hjemme i køkken + badeværelse har han Axels kurv at ligge i + legetøj og gnavestænger at hygge sig med og adgang til vand. Også i går var han alene i 1 time, og han er nærmest ligeglad, når man kommer hjem, så i dag skal vi prøve 1½ time.
I går var vi på besøg hos min bror og svigerinde + deres børn. Jeg turde ikke lade Balder møde deres engelske springerspaniel, da vi er blevet rådet til at være yderst forsigtige med at lade ham møde andre hunde førend han har fået sin 12 ugers indsprøjtning. Der er tilsyneladende kennelhoste i omløb, og opdrætteren sagde, at han kan blive smittet af hunde, som er raske men smittebærere fordi de har løbet med en masse andre hunde. Den risiko tør jeg ikke løbe, så socialisering med andre hunde sker foreløbig ved vores havelåge.
Men NØJ for en energi han udviste i deres have i går!! Han spurtede rundt og undersøgte alt, bed i de nedfaldne æbler, bed i blomsterstænglerne, gik på opdagelse i blomsterbedene langt væk, hvor han ikke kunne se os, og så spurtede han rundt som jeg ved ikke hvad. Har aldrig set ham løbe så stærkt, han så også ud som om han selv lige først har fundet ud af, hvad man kan bruge sin krop til. I dag har jeg fri og min stakkels mand, som har været hjemme med ham siden vi fik ham, skal på arbejde og må undvære ham hele dagen. I dag glæder jeg mig til at introducere Balder for ejendommens baghave og så skal vi ud og gå "tur" 100 m ned til vejens gadehjørne i snor. Han har allerede været ude og gå lidt i snor 2 gange, og det synes han er meget spændende.
Selvom man skal være opmærksom på ham hvert øjeblik, så er det jo en helt fantastisk alder, han har, så det er bare med at nyde det. Jeg har svært ved at forstå, at noget så lillebitte kan udvise så megen kløgt og lære så hurtigt. Men jeg havde jo heller ikke Axel fra han var 8 uger, og Axel var iøvrigt ikke så intelligent som Balder, så det er meget anderledes. Men jeg kan huske med Axel, at jeg syntes at hver alder og hver tid var den bedste, lige indtil der sker noget nyt og hvalpen/hunden kommer ind i en ny fase.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-10-09 13:18

...Det er en retriever, du har fået dig......

Jeg var selv næsten flov over at tænke om min berner sennen Ramses, som jeg havde før jeg fik Silke, at han vist ikke havde været særlig klog.....
Min Ramses var den dejligste kærligste bamsede hund. Men med hensyn til at lære nyt, så prøvede han alt hvad han orkede at forstå hvad det gik ud på..... for mors skyld.... Han selv var ret ligeglad med at lære eller forstå livet og han tog alting som det kom.

Silke lærer fordi hun selv har lyst til at lære..... Hun ER bare nysgerrig.
Det stiller krav til ejeren....

Balder er næsten FOR nem... I mærker jo slet ikke, hvor ustyrligt det kan være at have en 8-ugers hvalp

--Kennelhoste slipper han nok ikke for, men det er selvfølgelig rarest at vente til han er lidt ældre.

Men hvis Balder er vaccineret inden han har forladt opdrætter, så dækker den vaccine altså nogenlunde indtil han får den næste i 12-ugers alderen. Rigtig mange hvalpe er vaccineret "hjemmefra".. Netop fordi den tidlige socialisering også er vigtig. Der er bare ikke nogen vaccine, der dækker 100%.

Nåmen der er kommet en ny vaccine, som skulle dække andre former for kennelhoste. Den skal gives som næsespray. Det er nok den, opdrætter gerne ser at hvalpene har fået inden de samles til hvalpeskole..

--Silke fik kennelhoste da hun var ca. ½ år. Jeg holdt hende i snor 1-2 uger og undgik kontakt med andre hunde. Så gik det lige så stille over igen. Hun kom aldrig til dyrlæge for det, for hendes søster fik kennelhosten få dage før. Og de to hvalpe var sammen hver eneste dag dengang. Så jeg forventede nærmest, at Silke osse ville få den.

Kennelhost er ikke nogen voldsomt farlig sygdom. Det er nærmest en hunde-influenza..
Og retrievere er for det meste ret robuste.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 19-10-09 13:20

Tak for det du skriver........ jeg kommer i tanke om så mange ting der også undrede mig, da Sigurd var baby. Jeg kan huske at jeg gav ham en levende sild og instinktet bød ham og knuse hovedet på den med det samme...

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 19-10-09 15:16

Bare rolig.....Balder er nu altså ikke FOR nem Vi har i dén grad vores sag for!
Som du siger, Birgitta, så stiller hundens intelligens større krav til ejeren. Jeg har jo også været vant til en dejlig, bamset og enfoldig hund, som ikke havde opfundet den dybe hunde-tallerken. Da vi fik sat dør i ud til haven, gik der ca ½ år før Axel forstod, at det var dér han skulle ind og ud i fremtiden, og ikke gennem havelågen
Balder fandt ud af det med havedøren allerede dagen efter vi havde hentet ham. En-to-tre så var han løbet op ad de 4 trin og ind ad havedøren, da min mand i et ubevogtet øjeblik samlede en lort op efter ham. Vi bærer ham jo op og ned hele tiden for at skåne de bløde led, jeg synes han tumler så rigeligt af sig selv, når han leger, så jeg vil ikke lade ham gå på trin og trapper - eller risikere at han falder ned fra dem. Opdrætteren gjorde meget ud af at fortælle os, at vi skal skåne hans led.
Så altså nej, nej, nej....han er ikke FOR nem. Han er en rigtig vildbasse, der har lyst til og brug for en masse oplevelser, men vi er nødt til at være over ham, for ellers gnaver han i alt muligt, han ikke må, - han gnaver i ALT! Og så synes han at det er skide sjovt at få fat i et trøjeærme og hive til (han vil bare ikke give slip!) eller bide i frakken. Enten kører han i 5 gear, eller også sover han som en lille bamsebjørn, der er mæt og tryg og glad
Har lige haft ham ude i haven og tisse og lege, havde håbet på lidt bommelom i haven, men nej - den blev lagt på mit pæne gulvtæppe med det samme vi kom ind Så han er altså ikke nogen dresseret Einstein, der kan det hele på den halve tid

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 19-10-09 15:50

Nej for en uartig hundehvalp du der har fået................. nej ting tager den tid ting tager, hvor er han skøn.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 19-10-09 16:03

Ja, han er sjov. Jeg ville ønske I kunne se ham, men jeg ved ikke, hvordan man kan lægge billeder på nettet og sætte link....

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 19-10-09 16:48

axelise du kan oploade billeder af balder her http://peecee.dk/

og så sætter du linket fra peecee med balder ind her og vupti så kan vi se ham

.......glæder mig allerede .....

chicapigen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-10-09 16:55

Ja, vi trænger altså til nogle billeder!!

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 19-10-09 17:30

Jeg har lagt 4 billeder af Balder ind på peecee nu, men jeg kan ikke finde ud af, hvad jeg skal skrive som link for at I kan se billederne???

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-10-09 17:38

Dem her:

http://peecee.dk/upload/view/198163
plus de næste...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-10-09 17:41

----Jeg tror han har sådan en lille "rits" mellem øjnene, -ligesom Silke har...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-10-09 17:43

--Nåja, Axelise, --jeg kopierede bare adresselinien øverst oppe og satte ind...

Det ved du egentlig godt.. Der er vist bare gået hvalp i det derhjemme...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-10-09 17:48

Det er simpelthen pragtfuldt læsning..........jeg sidder også og kommer i tanke om da vi fik Nikki, vi skulle sørge for at græsset var nyklippet og støvsuget for blade...........ellers kunne vi ikke finde ham

Og vi havde en meget gakket gangart indendøre, for ikke at træde på ham

Vi skal også have et billede af de første par gennemtyggede sko!!!

Hvis du også kan videooptage med dit kamera, kan du lægge filmen ind på www.youtube.com

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 19-10-09 17:57

Tak for hjælpen, Birgitta!
Jeg prøvede faktisk at google netop det link, du har sat ind, inde jeg satte det ind: http://peecee.dk/upload/view/198163
Men det duede slet ikke, så det turde jeg ikke give jer som link....nåmen jeg forstår ingenting, men nu virker det ihvertfald! Super
Ja, han har en fin lille "skilning" midt i ansigtet, den er så fin! Har Silke også sådan én??

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 19-10-09 18:06

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅ han er en stor kraftig sag og se på. en rigtig bamsedreng. Sådan som han ligger på ryggen og sover, gør Sigurd også altid og har gjort det hele tiden. Han har nok ligget på ryggen da han lå i sin mors mave var der en der fortalte mig engang.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-10-09 18:14

http://peecee.dk/upload/view/198166 han er lige til at ligge ved siden af og kramme, sådan en rund mave og store poter

Sådan et pivdyr har Nikki også haft -- det kan flyve temmelig langt, og slå hårdt på bare ben, vil jeg lige hilse og sige

http://peecee.dk/upload/view/198164 nåå lille skat, hvis ikke der have været skygger af fotografen, ligner du Palle alene i den store verden

Hvor er han bare dejlig, jeg kan godt forstå i på det nærmeste er forelskede i ham... håber farmand klarede en dag hjemmefra?

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 19-10-09 20:06

Farmand havde savnet ham....men da han så fandt ud af, at Balder i et lillebitte ubevogtet øjeblik havde bidt ledningen over til hans computer-mus, ja så forsvandt tålmodigheden et lille øjeblik
Fra nu af er det lukkede døre, så der ikke er adgang til andet end det rum, han og én af os, befinder sig i. Han er hurtig den lille terrorist.....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-10-09 20:08

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 19-10-09 21:02

ja de kan skam være både her og der ihh hvor er det nogle dejlige billeder du har oploaded af balder , den lille charmetrold

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-10-09 21:20

Ledninger er skam alvorlige... De kan give dødsstraf...

Det var godt, der ikke skete noget....

Læg mærke til den lille "omvendte skilning" Balder har mellem øjnene. Sådan en har Silke osse... Jeg er sikker på, at det er tegn på helt usædvanlig klogskab!

Næste gang I møder hans søskende, så læg mærke til, om der er andre, der har sådan en. Silke er den eneste i sit kuld.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-10-09 21:24

Jeg har altså haft flere kaniner, der har bidt i ledninger uden der er sket noget som helst

Jeg har også engang haft en kanin der bed telefonledningen over - imens jeg talte - jeg bandede KTAS langt væk, indtil jeg lige så kaninen hoppe afsted

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 20-10-09 07:20

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 20-10-09 10:18

Du har ret, Birgitta, Axel er den eneste af hvalpene, der har den dér "skilning" ned midt i ansigtet.
I går var han alene hjemme i 2 timer, det tog han fuldstændig roligt. Han sover bare videre, når man kommer ind ad døren, og så begynder han langsomt at vågne lidt i sit eget tempo. I dag og de næste dage skal han også være alene i 2 timer, og så går vi op til 3 timer i næste uge osv. osv. Vi sørger selvfølgelig for at han er træt og har leget og tisset af, inden vi går, men han er god til at acceptere, at man bare lukker døren eller sætter gitteret op. I går var han ved at rive hele bruserforhænget ned, da jeg gik i bad, det var bare skide skægt! Men nu må jeg bade for lukket dør, og det accepterer han så, han lægger sig bare til at sove.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-10-09 13:56

---Jeg havde osse døren til badeværelset åben de første dage, jeg havde Silke. Og selvfølgelig kom hun lige pludselig ud og stak hovedet under forhænget: "Hvad laver du, mor?"
Hun har altid været glad for brusbad...

Billede af Silke med rits mellem øjnene, da hun lige var flyttet hjem til mig:

http://peecee.dk/upload/view/198370

Silke synger i badet:

http://peecee.dk/upload/view/198373

--Hvis man klikker på linien: "Vis det originale billede", så kan man se, at Silke faktisk står under en fossende bruser. Uden snor. Man er vel en vandhund.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 20-10-09 14:04

Hvor er hun sød Birgitta, men jeg kan kun komme i kontakt med et billede... øv øv

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-10-09 14:11

Sikke nogle skønne billeder Birgitta og så de øjne på hvalpebilledet

Nikki har også engang været en værre vandhund, vi måtte skændes om hvem der skulle i brusebadet først...

Engang da han blev passet i kennelen, opdagede han at der en lille guldfiskedam, og sprang i, kennelejeren, troede det var et uheld, og fik ham fisket op, bad og føntørre, og så ellers nusse med ham, for sikke en forskrækkelse - troede hun - for lige så snart hun slap ham, drønede han i igen

Han er ikke vandhund mere, for der var engang nogle store unger der syntes det kunne være sjovt at tage ham i et stort badebassin i haven - sådan et vi havde fremme til ungerne om sommeren - de plumpede ham vist nok bare i, og det var altså for meget af det gode, han ville selv bestemme tempoet, - jeg har vist aldrig fået hele historien - men en ting er sikkert, når han fornemmer at jeg er ved at finde hundeshampooen, så går er han som sunket i jorden

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-10-09 14:29

--Silke kan godt lide at blive shampoet... Men det SKAL være hvalpeshampo uden parfume.
Hvis jeg køber en parfumeret shampo, så finder hun sig da i det, men lige så snart vi går tur, så spurter hun hen til den nærmeste rævelort og ruller sig i den. Som den lille dame hun er, så lykkes det hende altid at gnide "duften" på begge sider af halsen.

Knh15, prøv igen.. der har nok bare været kø.
Ellers kan du bare "vandre" fra første billede hen forbi billede nr. 198371 og 198372. Så kommer du hen til det andet billede med nummeret 198373.
Der er jo altid flere måder at gøre den samme ting på. I hvert fald på computer.

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 20-10-09 14:30

birgitta hvor er hun dog nuttet da hun var hvalp , og billedet under bruseren er fantastisk det ser ud som om hun skraldgriner .........smiler.......

og axelise det går jo bare strygende med lille balder , jeg kan se for mig han hiver bruseforhænget ned hihi det er da sjovt .

jeg kan huske da jeg havde min første hund , og ham havde jeg med alle vegne og jeg var tit hos mine forældre og de havde sådan en dejligt karbad , så nogen gange hoppede jeg ned i ddet og lå og nød det dejlige skum . pludselig en dag tog pokker ved hunden og han hoppede lige pladask op i badekaret og forsvandt ned i skummet og han så rigtig sjov ud da han kom op igen , jeg syntes det var sjovt og kom lige i tanke om det da i skrev om balder og silkes drillerier i badeværelset .

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 20-10-09 14:37

Nu kunne jeg se det Birgitta, hvor er det hyggeligt. Sigurd ligger i badeværelset hver morgen når jeg er i bad......... gud nåde og trøste hvis han ikke kommer med ind i badeværelset så ligger han uden for og suger al luften ud ad badeværelset ved og suge nede i hjørnet af dørkarmen og døren

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 20-10-09 21:14

Sikken nogle skønne historier, der kommer frem her!
Birgitta, hvor er Silke dog smuk! Hendes øjne på hvalpebilledet er vidunderligt smukke!

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 20-10-09 21:45

Nu bliver jeg da også nød til og vise jer Sigurd. et billede som babygravhund og et som dovnedyr.

http://peecee.dk/upload/view/198515

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 20-10-09 22:12

nøjjjj altså knh15 hvor billederne bare skønne , sikken en frækkert at se på både sigurd, silke og balder er guf for øjnene

nordsted1 >> nu må du også vise os billeder af din dejlige hund nikki

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-10-09 22:22

knh15..............sikke pragtfulde billeder... og så har Sigurd blå øjne, det tror jeg aldrig jeg har set en hund have

Chicapigen, der er jo et billede af Nikki på min profil, - klik ind på den, så er billedet mere rigtigt end her på siden........jeg skal lige prøve om jeg kan finde et hvalpebillede af ham

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-10-09 22:42

Det hele driller, så jeg prøver igen i morgen

http://peecee.dk/upload/view/198544

Jeg ved ikke hvorfor der står downloade og så skal man vis eller gemme, sådan plejer den da ikke at opfører sig

Tak for i dag alle hundevenner, jeg vender tilbage med et forhåbentlig bedre billede i morgen

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 20-10-09 22:50

ja nordsted1 jeg ved godt det er nikki på dit avatar billede og han er bare så djelig , men det var et hvalpe...nutte...billede de er så søde når de ikke er større

chicapigen

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 21-10-09 05:31

Ja Tollerhvalpe har blå øjne, rigtig koboltblå. De forsvinder dog som hvalpen vokser, i dag har han ravfarvede øjne med stadig en farve der ikke ses hos mange racer.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-10-09 06:50

Så gik det vist lidt bedre

http://peecee.dk/upload/view/198565

Jeg syntes han ser småsur ud, men det er han altså ikke,

Og her finder han ud af, at der er hundeguffer i kræmmerhuset - det får han stadig hver jul, men vi har ikke længere et træ på gulvet, vi er bange for at han får en gren i øjnene, men han får sig kræmmerhus

http://peecee.dk/upload/view/198566

knh15.........Det er flot med blå øjne, jeg har bare ikke set det før

Mon Balder har sovet igennem igen??

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 21-10-09 07:01

Nej altså....man bliver helt forelsket af alle de dejlige hunde-børne-billeder
Sigurd og Nikki er da bare for lækre! De er simpelthen slet ikke til at stå for! Sigurd med blå øjne og jord om munden er da bare uimodståelig! Og nej Nordsted1, Nikki ser da ikke sur ud! Han er bare nuttet!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-10-09 14:12

Ja, hvor er vores hvalpe bare helt nuttede..... Hvor er det godt!!! at vi har husket at tage billeder, --selv om det kan være noget af em prøvelse at få fanget vidunderet i den allerførste tid. Man er faktisk nødt til at rende rundt med kameraet hele tiden ... og knipse løs.

Jeg ved ikke, hvor mange tusinde billeder, jeg har af Silke. Og det er jo kun en brøkdel af dem, der er værd at vise frem..........................
Men jeg nænner altså ikke at slette de andre..

Okay, jeg vidste ikke at alle tollerhvalpe havde blå øjne.. Det er ualmindelig bedårende. Voksne tollere har jo næsten altid en speciel øjenfarve. Pelsfarven et tit den samme flotte røde som Silke har.. Jeg overvejede faktisk en toller, da jeg ledte efter Silke for 7½ år siden..

--Og lillebitte Nikki... Han er da helt uimodståelig...... åh --Jeg får helt lyst til at prøve med en minihund næste gang...

Narh! Silke bliver jo mindst 20 år!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-10-09 14:21

Jeg har også en del billeder - som i bestemt ikke får at se - han ser så åndsvang ud med den hottentotte - hestehale han havde i pandehåret (som hele tiden væltede)- han skulle jo have langt hår til udstillingen, men lige så snart han vandt sin 1. præmie (selvfølgelig) blev hottentotten klippet af

Birgitta, jeg kan slet ikke anbefale dig en lille hund i dagens DK, jeg syntes der er så mange løse store hunde, som ejerne overhovedet ikke har tjek på, og det bryder jeg mig ikke om når jeg går med Nikki - det var lidt nemmere da han var seende, for så kunne jeg bare skynde mig at tage snoren af ham, - han kunne til enhver tid stikke af fra alt og alle

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-10-09 15:03

Sjovt, Nordsted, -jeg sad lige nu og skrev følgende i en debat på en hundeside:

Citat
Små hunde gøer nu engang af større hunde.
Og det skal de.
Det er jo deres værn imod at blive overset og trådt på.

---Men det ser da drabeligt ud, når en ganske lille hund jagter gøende af sted med et eller andet stort monster.

En af mine hundelufter-veninder har en lille pomeranier-han. Og han skælder altid ud når han ser en fremmed hanhund. Og han gøer også når det er en af special-vennerne som han kører den leg med. Han går næsten altid uden snor på marken. Nogle gange møder vi en stor amerikansk bulldog-han. Og så får den bare ikke for lidt. Det ender altid med, at den store tager halen mellem benene og spurter hjem til mor. Det ser faktisk rigtig komisk ud.
Jeg tror det er blevet en slags kammeratlig leg, de har fundet ud af sammen. --Begge hundene er voksne, 4 og 5 år, så det er næppe noget, der ændrer sig.

Herfra: http://www.hunde-forum.dk/muskelhunde/10798-et-sporgsmal-om-fjendtlighed-2.html#post262847

Jeg tror, at der er forskel på hvor svært det er at have små hunde efter hvor man bor. Her omkring går hundene løs, uanset størrelse. De starter altid mellem mors/fars ben når de er 8-10 uger, uanset størrelsen. Og de bliver altid godt modtaget af de ældre hunde på marken.

Men jeg er også superheldig at jeg bor i et SÅ hundevenligt område. Og Silke har venner og veninder i alle størrelser.

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 21-10-09 15:08

ihh nordsted1 hvor er nikki altså bare nuttet jeg får sådan lyst til at tage ham op og give ham en krammer , han er nemlig uimodståelig dejlig som birgitta skriver . nøjagtig som de andre hunde i denne tråd

jeg har også et par billeder i skal se af luna. hendes yndlings sted at sove og det allerbedste når børnene leger med vand i haven :))

http://peecee.dk/upload/view/198639

http://peecee.dk/upload/view/198640

http://peecee.dk/upload/view/198644

som i sikkert kan se havde luna ikke nogen hale , hun manglede det gen til at udvikle den :)

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 21-10-09 15:10

Birgitta, det er ikke alle Tollerhvalpe der har, men dem der har røde næser og læber har og det er også dem der får de lyse øjne. Dem med mørke næser og læber får øjne som andre hunde. De fleste har røde næser og læber.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-10-09 15:37

Birgitta, jeg tror nu også mange af de små hunde gø'r af glæde, men mange tager fejl og tror de er nogle små arrige stataner

Nikki var ikke bange for store hunde før i tiden, at han muligvis er det nu, skyldes mig, fordi jeg ved at jeg ikke vil kunne "redde hverken ham eller mig", vi har et par løse dobberman og nogle gange også en muskelhund - af de forkerte ejere - så det er ikke så hyggeligt at gå ture som før i tiden

Chicapigen.... nåhr... hvor var hun dejlig... kan du ikke skrive sådan en vovse på din ønskeseddel til jul, det er da ikke til at holde ud ikke at have sådan en dejlig - og helt sikkert kærlig og glad vovse, altså en allergivenlig en

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 21-10-09 16:44

Åhhh Chicapigen...hvor er hun skøn, din Luna. Den manglende hale må da bare udløse en masse ekstra kys

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-10-09 16:56

Hvor pinligt, jeg byttede om på Luna og Chica

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-10-09 17:42

Citat
Hvor pinligt, jeg byttede om på Luna og Chica

Øhh, hvor?

Det ER da Luna, der er på billederne...

Sikke da en børneglad vandhund...

Hvalpe er helt uimodståelige (det SKAL de være for at overleve alle deres skarnsstreger)... Men der er altså en helt anden personlighed og charme over en lidt ældre hund. Hvor gammel er Luna på de billeder?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-10-09 17:45

Luna kom i datid

Birgitta, hvor har du dog humor (og ret) selv om ingen af mine har ødelagt ret meget

Citat
Hvalpe er helt uimodståelige (det SKAL de være for at overleve alle deres skarnsstreger

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 21-10-09 20:05

ja det er luna på billederne , og hun er knapt 10 år på de billeder . hun var ellevild når de legede med vand nogen gange var der så meget vand på græsset at man kunne soppe i det hihi, det var især på hendes gamle dage at hun fik lov til at lege længe med vandet , for gamle hunde kan godt ha det svært i 28-30 graders varme så hun blev afkølet på den måde og havde de aldeles pragtfuldt.

som min mand og jeg så tit har sagt ....luna fik ikke kun 12 uger hun fik næsten 13 år

ps. luna skulle ha været aflivet som 12 ugers hvalp , da opdrætter ikke kunne sælge en schæfer der manglede halen .

chicapigen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-10-09 22:12

Chicapigen.... godt i fik Luna, jeg kan blive noget så afsindig af at høre, at hun skulle have været aflivet pga halen... det gør man bare ikke med en ellers sund og rask hund - hva er vi for nogle mennesker - altså nogle - ikke os i tråden

Underligt tanke, at min den første yorkshireterrier havde kuperet hale, godt det blev forbud i DK.

Nogle ville stadig havde med kuperet hale flere år efter forbuddet, så de hentede dem i udlandet, sådan noget dyremishandling og snopperi

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-10-09 22:13

Hvordan er det gået med Balder idag... englebarn?? eller har han lavet bare lidt unoder??

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 22-10-09 07:54

Balder er en rigtig glad og tilfreds lille bølle han er kun en engel, når han sover eller er meget træt
Om morgenen er der fuld skrue på, og det er om morgenen og om formiddagen at han er allermest vild, så jeg håber vi kan få det vendt med tiden, for han kommer jo til at skulle lege med sig selv og sove, når vi er væk om formiddagen.
Balder havde 9 ugers fødselsdag i går og vi fejrede det med at tage ud til vandet ved Strandmøllekroen, for at se om han ville vise interesse for vandet. Men det blæste så meget, så bølgerne var for farlige for ham, og vi tog derfor et andet sted hen med ham.
Han er begyndt at bide sig så meget fast i vores tøj i kådhed, at min mands dyre italienske skjorter er i fare. I går bed han hul i min frakke og i min mands skjorte, så nu er vandsprøjten altså kommet frem. Når han bliver rigtig vild og kåd, hjælper "nej" og afledning med andet legetøj ikke en disse men et lille sprøjt i hovedet får ham til at stoppe op og glemme sit forehavende samtidig med et klart "nej", og så lader han sig lokke hen til andet legetøj.
Pyha. Og vi har bemærket, at han allerede nu er begyndt at lave parringsbevægelser..... Han har gjort det 2 gange op ad min mand og 1 gang op ad mig, men det kan vel ikke handle om dominans allerede????
Uanset hvad, så er han ret kæk og fremme i skoene, så det er vigtigt at han lige fra starten ikke er i tvivl om sin position. Han kommer ikke op i sengen, ikke op i sofaen, vi bestemmer hvad han må og ikke må, der bliver sat masser af grænser, men han får også tonsvis af kærlighed og kæl og vi leger med ham i timevis hver dag. Så han lider ingen nød.
Vores overbo har en lille baby på 3-4 mdr, og hun synes at jeg lyder så skrap hernede nogle gange.... men man opdrager jo altså heller ikke en hvalp på samme måde som et spædbarn.
Vi har trænet at gå i snor de sidste 3-4 dage, og det er stadigvæk nyt og lidt farligt, så der foregår stille og roligt i Balders eget tempo op til gadehjørnet og lidt videre og så hjem igen. Det går fint.
Vi er jo meget obs på at skåne hans led og knogler, men jeg kan godt se, at det bliver svært at hindre han i at kravle de 4 små trin op til vores havedør fra haven, det ser han allerede sit snit til nu, hvis vi lige kommer til at vende ryggen til et øjeblik. Men det vigtigste er vist også, at han ikke går NED ad noget. Jeg har læst, at hvalpene ikke må løbe ned ad bakke, men de må godt løbe op ad en bakke, da det bare træner deres bagbensmuskulatur.
Alene hjemme går stadigvæk fint, han både sover og leger med sig selv, mens vi er væk, vi er oppe på 2 timer i denne uge og vil hæve det til 3 timer i næste uge. Vi har lidt problemer med arbejdstider et par dage i både næste og næste uge igen, men nu er regnestykket gået op, og vi har fået skaffet søde babysittere til de timer, vi ikke selv kan være her.
I morgen kører vi til Sønderborg og besøger min svigerfamilie. Vi giver os rigtig god tid, så der er plads til en masse tisse- og legepauser. Det bliver spændende. Så skal Balder med færgen fra Bøjden for første gang

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 22-10-09 13:21

Sikke en lille børste han er blevet til, nu han føler sig hjemme. Jow parrings bevægelserne er dominans også selv om han ikke er ældre. Han skal virkelig holdes nede hvad det angår. Da Sigurd var lille og han gjorde det på mig, tog jeg fat i kæbeflæsket og hev ham væk med en kraftig irettesættelse. Han fik kun lov til og parre en bamse og det gør han stadig........ nogle syntes det er forkert, men det virker her hos os.
Jeg lærte af en hundetræner, at så længe man kan skal man skåne hunden for trapper. Men tager den selv trapperne sker der altså ikke så meget ved 4 trin, bare han ikke bruger den som motionsbane.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-10-09 14:34

Jah... I har vist fået jeres sag for... Fyren er vågnet af de første dages betuttelse over hans miljøskifte....

---Jeg er nu uenig i, at man skal råbe af en hvalp på 8-9 uger...........
Det ER trods alt en hundebaby. Og at råbe af ham gør ham bare mere forvirret.

Men jeg husker da godt Silkes første sommer, hvor det var så varmt, så jeg troede at jeg var nødt til at have sommerkjole eller nederdel på... Det kunne Silke SLET ikke stå for. Der kom SÅ mange huller og rifter i kanterne, så jeg måtte opgive... og klippe benene af mine lange bukser...

Vandpistolen vil Balder helt sikkert lære at elske. Det ER jo en vandglad race, I har anskaffet jer... --Nogle hunde kan bare ikke få nok. Se bare billedet af Luna og haveslangen lidt tidligere i tråden:

http://peecee.dk/upload/view/198640/full

Og Luna er jo slet ikke en typisk vandglad race....

Ordet "Nej" er rigtig godt at bruge ................. Når hvalpen har LÆRT hvad det betyder. Det står sikkert osse i de bøger, du har læst.
Og man lærer hvalpen forskellen på "ja" og Nej" ved at præsentere ham for godbidder som han må eller ikke må tage.. Mange gange.
Man slipper sjældent godt fra at springe det led over og bruge ordet "NEJ" som en advarsel eller en straf...............

Er du begyndt på klikkertræning? Jeg mener du havde lånt en bog?
Balder har nemlig brug for at bruge sit lille hovede til noget fornuftigt. Og det kunne f.eks. være den første træning med klikker. Når han har lært at et klik betyder belønning, så kunne han jo som nummer to lære, at "Nej" betyder stop. Det vil gøre ham mindre forvirret.
Det vil osse hjælpe på hans gumperi -uanset årsag- hvis du gør lidt mere ud af træningen, --på absolut hvalpeplan altså. Kik i klikker-bogen.. Hvad hedder den forøvrigt?

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 22-10-09 15:04

Birgitta, hvis det er mit svar du hentyder til vedr råbe..... har jeg ikke på noget tidspunkt brugt det ord. Jeg har tidligere i tråden nævne at jeg altid kun har brugt korte præcise kommandoer til Sigurd.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-10-09 15:17

Jeg har nu også altid brugt et kort og kontant -NEJ - når mine vovser har gjort noget galt, og et meget muntert JA efterfulgt af en masse ros,når det var noget godt - jeg har ikke brugt oceaner af godbidder når de har gjort noget rigtigt - de ville blive overvægtige i en meget ung alder..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-10-09 16:02

Næ... Det var såmænd Axelise selv, der nævnte, at overboen med babyen havde bemærket, at Axelise lød noget skrap nedenunder..

DET kan vel godt kaldes noget, der tangerer "råberi"

Det er ikke ordet "Nej" jeg har noget imod. Det er det at råbe det i fortvivlelse-desperation-arrigskab, når hvalpen skider på det nye tæppe, eller den "huller" fars nye bukser...
---Sjovt, det er tit noget helt nyt, det går ud over..

Hvis man i første omgang lærer hvalpen at ordet "nej" betyder at man nok får en godbid hvis man kommer hen til mor/far, så er man nået halvvejs.

Den anden halvdel kommer senere. Det bliver at lære hvalpen at "nej" betyder at den skal holde op med det, den er i gang med..... Det er altså rigtig svært.

Det er nemmere at lære hvalpen ordet "nej" ved at lægge godbidder, der er nej-godbidder og ja-godbidder. Man må kun tage ja-godbidderne.

Det kan læres helt uden at råbe...
Og så er det god hjernegymnastik..

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 22-10-09 18:11

Næh...vi råber nu ikke ligefrem ad ham Men et fast og bestemt "nej" klinger der dog ofte hernedefra
Faktisk reagerer han allerede nu på "nej" og giver slip eller stopper sit forehavende. Bestemt ikke hver gang, men nogle gange.
Vandsprøjtet er rigtig effektivt, hvis bølgerne går højt. Han stopper sit forehavende og ser ud som om, at nej, hvad var det dog for en ny sjov leg, du kom med dér!
Klikkertræningen er jeg ikke sikker på, at jeg kommer i gang med. Min mand siger, at han bliver tosset i hovedet af lyden, og at han ikke orker at have den lyd indendøre, så den idé er droppet. Jeg vil vente og se, om opdrætteren bruger klikker træning til hvalpetræningen, så er det muligt jeg hopper med på vognen i dén slags sammenhænge. Vi må se...
Axel har jeg aldrig råbt ad. Selvom han var en amerikansk bulldog og havde brug for en fast hånd - især i sine helt unge dage, har han altid haft et blødt sind og har været lydhør overfor mig. Den lydhørhed opstår og vokser jo gennem den tillid, man bygger op hund og menneske imellem, så den kommer også mellem Balder og os, er jeg sikker på. Den er jo allerede i fuld gang.
Lige nu ligger englebarnet og gnaver lystigt i ét af Axels gamle bideben efter at have lagt en nydelig lort og tissetår ude i haven og fået stor ros Ind igen og lege lystigt i præcis 1 minut, og så ligger der pludselig en kæmpelort midt på mit stuegulv Hvorfor kunne han ikke lige have lagt den ude i haven, spørger jeg bare?! Nå....men det er jo sådan noget, der sker.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 22-10-09 20:16

Jeg tror nu heller ikke i er hunde mennesker der behøver løftede pegefinger fra os i tråden. I er jo på ingen måde nybegynder ud i det med og have hund og i har jo også sat jer godt ind i race og hvad der til hører.............. Det må være hyggeligere og hører om erfaringer end formaninger.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 22-10-09 20:33

Det er det også knh15

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-10-09 21:40

Ååh lige nu hvor det regner er jeg nu glad for at jeg ikke skal "pottetræne" en hvalp.. og som du dog kan skrive det Axelise, det er humor på højeste plan, men typisk er det at de skal en gang mere bedst som man tror at det er klarer for den næste time

Nikki skal ALTID ud i haven når vi har været ude at gå, jeg tror han har for travlt med at "læse aviser" ude i verden

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-10-09 22:33

Hvis nogle af jer er på Facebook, så prøv at se denne hundevideo

http://www.facebook.com/video/video.php?v=1138430581637

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 23-10-09 07:13

Den var altså god Nordsted1

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 23-10-09 08:02

God weekend til jer allesammen! I eftermoddag drager vi til Sønderborg og besøger min mands forældre. Balder skal socialiseres med katten....spændende!

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 23-10-09 08:27

Nååååååååååå stakkels Balder, bare han ikke får en på snuden. Vi skulle også prøve og vænne Sigurd til min datters kat, men han fik en R..fuld af kræet og min datter syntes det var så synd at hun ikke ville have vi tog en chance mere........... Men det er altså alle tiders hvis det kan lykkedes for jeg, for jeg er tit ked af at vi ikke kan have Sigurd med til min datter.
God weekend og tur til det sønderjyske

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-10-09 09:07

Rigtig god week-end/tur til jer også... håber Balder ikke bliver køresyg

Det bliver spændende at høre hvordan det møde bliver... min første hunds bedste legekammerat var min mors kat

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 25-10-09 18:35

Det har været en meget dramatisk men også god weekend!
Dramatikken gik ikke på katten, som heldigvis er en klog og ikke aggressiv kat, hun holdt sig væk det meste af tiden (gik sin vej eller skjulte sig bag et gardin) og kom kun frem, når Balder lå og snorksov eller lå travlt beskæftiget med et gnaveben eller legetøj i kurven. Flere gange var de kun 1 m fra hinanden, det gøs i mig...men jeg har jo også haft en katte-hader hund
I eftermiddags mødte vi en lille kat på vejen, da vi var ude og gå, og Balder trykkede sig op ad hækken, han var ikke særlig kry. Han har sniffet og snuset rundt i haven og i mine svigerforældres hjem, så han har godt kunnet lugte katten, men om han egentlig har opdaget den, er jeg ikke sikker på.... Men nu forbinder han i det mindste duften af den med noget rart og hyggeligt.

Men uha....der har været dramatik i weekenden
Vi ankom fredag aften kl 20 og Balder kom ud i haven som noget af det første, hvor han fik tisset og det hele og sniffet rundt. Men....han opdagede også et par svampe i græsplænen og nåede at få guflet en lille bid i sig (tror jeg) inden jeg fik råbt "nej" så højt at han strøg afsted.
Sent på aftenen blev han så vild, at det var som om han var på speed (svampen??) og kl 2 om natten måtte vi ud med ham, og den stakkels lille hund havde hvinende tyndskid. Kl. 3 blev vi vækket igen, endnu en gang tynd mave ud på svigerforældrenes ægte gulvtæppe...kæmpe portion!
Kl. 4.30 var vi på den igen, men denne gang kastede han også op og nu kom der kun vand ud af numsen på ham, den lille stakkel
Vi blev så bange så bange og ringede til dyrlægevagten, som fik os dirigeret til Gråsten, og så fik vi en aftale med en dyrlæge, som vi skulle møde dér. Vi kørte grædende med en lille rystende hund til dyrlægen kl 5 om morgenen, og vi var så ulykkelige
Dyrlægen gav ham kul og penicilin, noget beroligende til maven (vistnok binyrebark hormon) og noget mod kvalme. Så fik vi en sprøjte med mælkesyrebakterier med hjem + skånekost, og fik besked om at komme igen kl 9, hvis det fortsatte. Men det gjorde det HELDIGVIS ikke!
Det kvalmestillende tog hans utilpashed, og det var godt at han også havde kastet op tidligere, så han var helt udtømt og kulstoffet ville neutralisere eventuelle rester af det grimme, han nu måtte have spist. Vi tog hjem og Balder faldt i søvn med det samme, men min mand og jeg lå med hamrende hjerter og lyttede til hver en vejrtrækning og hver en lyd, der kom fra ham.
4 timer efter var han helt sig selv igen, måske bare i en lidt trættere udgave, og efter en solid eftermiddagslur var hele familien på plads igen. Vi fik os vel nok en slem forskrækkelse, og det er ikke rart at have dén i baghovedet, for sådan en lille labradorhvalp tager jo alt i munden! Og nok kan vi helgardere hjemmet, men det kan gå så stærkt ude i det "virkelige" liv
Nåmen når enden er godt er alting godt, Balders mavesystem er helt på toppen igen og han er glad og kry og har masser af energi
Køretur og færgetur tog han bare i strakt "pote" - vi indlage tissepauser med små gåture på turen ned og det samme hjem. Så ind imellem pauserne sov han som en sten. Færgen med alle dens lyde var bare helt ok, han blev ikke det mindste nervøs. Dejligt!
Men nu er det rart at være hjemme igen, Balder er gået i dørken og virker tydeligvis glad for at gense sit nye hjem

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-10-09 19:39

Fy føj da for en grim oplevelse, jeg kan godt forstå i blev bange kede af det.... det kunne da godt tyde på at han har spist noget af en svamp.......stakkels jer allesammen

Næste gang i skal derover og hvis katten vil hilse på, så skal i lade være med at blande jer, lige meget hvor farligt det ser ud, sådan gjorde jeg med min første hund og min mors kat... jeg troede hunden ville blive flået levende, men det gik rigtigt godt. Da de så først blev rigtigt venner, kunne vi ikke lade være med at grine, for når udeforstående så dem, troede de at de var i vildt slagsmål, de tumlede rundt, men havde det hylende morsomt. Min søsters kat derimod kunne ikke udstå hunde, hun hvæsede og skred hver gang vi kom.

Jeg har også haft en grim oplevelse idag, jeg troede faktisk at Nikki var ved at dø, der gik nærmest panik i mig... Klog som han er, ved han jo godt hvad klokken er - læs spisetid - jeg ville trække den lidt i ørene for vi var jo lige sat en time tilbage idag... jeg gav ham undtagelsesvis mad før jeg selv skulle ha'.. jeg giver ham, vender ryggen til og smører mig selv en mad, jeg kunne godt høre han var bag mig, og troede han ville tigge mad, men jeg undrede mig da han jo lige hade fået, da jeg vender mig om, ligger han og spjætter med hele kroppen, som i kramper, jeg flår ham op og vender bunden i vejret - godt han er så lille - og lige pludselig blev han sig selv igen.. Jeg tror han i sin madiver har fået noget galt i halsen, det har jeg godt nok aldrig i mine 30 år som hundejer oplevet før - og håber aldrig jeg kommer til det igen. Samtidig er jeg bare så glad for at vi brød rutinen idag, for normalt er han alene i køkkenet når han spiser, men nu fik jeg da opdaget det i tide

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 25-10-09 21:24

Puha Nordsted1! Sikke dog en hæslig oplevelse! Stakkels dig, og stakkels Nikki! Godt at du lige var i nærheden, stakkels lille dyr! Nu får du nok behov for at være i nærheden, de næste dage når han skal spise, mon ikke?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-10-09 21:32

Det tror jeg du har helt ret i, - for min egen skyld - jeg kunne godt se han var noget rystet bagefter men gik ikke lang tid før han var på toppen igen

Hvad sagde dyrlægen det kunne være, mente han også at det kunne være en svamp??

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 26-10-09 05:52

Velkommen hjem............ sikke da en grim oplevelse i har været igennem, godt det gik som det gjore og at Balder er så sund og stærk at han nu er sig selv igen.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 26-10-09 06:44

Dyrlægen mente, at det nok godt kunne være en svampeforgoftning, men at det dybest set ikke var til at sige, for hvalpe tager jo hurtigt alt i munden. Vi var på stranden med ham både lige efter Storebæltsbroen og ved Bøjden, så det er ikke til at sige. Vigtigst er dog, at dyrlægens behandling hjalp. Med det samme endda

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 26-10-09 11:46

sikken dog en oplevelse i har været igennem , men dejligt at læse han er blevet frisk igen , ja de små hvalpe de kan putte det mest mærkelige i munden , og de kan være mere end et sted af gangen sommetider skal man være blæksprutte når man har sådan en dejlig lille hvaps i hytten .

nordsted1 > ih hvor var det godt du var lige ved siden af nikki , det var da en grim forskrækkelse , og dejligt at han har det fint igen , men jeg ville også som der er skrevet holde ekstra øje med ham ved spisetid de næste par dage

hilsen chicapigen >>>> som har passet en lille frækkert af en hund i weekenden af racen Lhasa apso ,

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 29-10-09 20:24

Kære alle!
For at dette ikke skal blive en evighedstråd, vil jeg vælge at afslutte den her og sige så mage gange tak for jeres deltagelse. I skal alle have points, så kig venligst efter jeres navne!

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 29-10-09 20:24

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 29-10-09 20:41

Rigtigt godt svar du har valgt til din accept, det var smukt skrevet af Nordsted1