/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvad er vores facade malet med
Fra : sissebruel
Vist : 412 gange
100 point
Dato : 22-09-09 08:32

Vores klassiske Helsingørvilla fra 1899 er p.t. malet, men trænger til en renovering. Huset er malet med en maling der er silkemat - altså ikke helt mat og det vil vi bla. gerne lave om på. Det ligner lidt plastik, og facaden er i store områder revnet og boblet lidt op ind imellem. Det kanskyldes huller i tagrenderne men jeg synes ikke at det passer alle steder... Vi vil blandt andet gerne finde ud af, om de forrige ejere evt. har malet huset med en forkert maling, da det højst er 20 år siden det blev malet sidst (billeder fra slut firserne viser huset i en anden farve end nu).

1. Findes der et sted hvor man kan få analyseret et stykke facade, og på den måde vide hvilken maling huset har fået indtil nu, og på den måde vide hvordan det skal behandles videre: Om det fx er nødvendigt at banke / slibe alt gl. maling af eller om man kan nøjes med at fjerne der hvor pudset er løst.

2. Hvilken maling skal vi vælge når vi når så langt? Huset er muret i rød mursten og dernæst pudset op (sikkert ikke fra start af).

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 22-09-09 10:08

Jeg vil tro at en farvehandler kan se hvad slags maling det er.
Du skal male det med diffusionsåben murmaling.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-09-09 12:40

Mit gæt er så umiddelbart, at det er malet med plasticmaling.

Noget som mange desværre lod sig lokke til at male deres huse med for 20-30 år siden.

Det er så uhensigtsmæssigt, fordi det forhindrer murværket i at "ånde" med det resultat, at det kunne gi' fugtskader og som du beskriver, at malingen revner og bobler op.

Hvis det ER plasticmaling, hvilket jeg synes det lyder som, så skal det hele bare renses af...helt af, og det kan være en drøj omgang.

Fordi det er et problem at få det korrekte murmaling til at binde på det.

Mit gamle hus var desværre malet sådan. Så afrensningen foregik med højtryksrens og derefter sandblæsning for at fjerne det....