/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Sele i lastbiler?
Fra : arlet
Vist : 8169 gange
200 point
Dato : 19-09-09 19:03

Vi sidder lige og snakker om man skal have sele på i en lastbil.

Hvis der er sele i, så skal man, men der kører mange lastbiler rundt, hvor der ikke er seler i.
Får de en bøde, hvis de bliver stoppet??

Et svar udbedes gerne med et link

/Arlet

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 19-09-09 19:11

Der er ingen forskel på reglerne for lastbiler og personbiler hvad sikkerhedsseler angår.

Det vil sige, at findes der seler, skla de benyttes

Færdselslovens §80

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-09-09 19:30

Hvordan er reglerne for brug af sikkerhedsseler i lastbiler?

Chefpolitiinspektør Mogens Wilbert fra Rigspolitiet færdselsafdeling svarer:

Lastbilchauffører skal lige som alle andre have sikkerhedssele på når de kører i lastbil.

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 19-09-09 19:46

refi -> Det læste jeg også

Men hvad med alle de lastbiler der ikke har seler installeret. Kører de ulovligt??

Hvis de kører ulovligt, hvorfor kan de så synes uden???

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 19-09-09 20:03

Tror nu ikke at politiet kikker så meget på om lastbilschauffører har sele på, men mere på om de overholder køre/hviletid og om de kan redegøre for deres gods særligt overvægt/farligt gods. Kan fortælle at jeg selv kører som chauffør og er blevet stoppet en gang i en selekontrol for personbiler hvor den ene betjent går hen til mig, holder som nr 4 i køen, og siger så "Du ser ud til at have travlt må jeg lige se dit kørekort, som jeg så viser ham hvorved han siger fint du kører bare forbi når der er fri i modsatte vejbane. Og jeg havde ikke sele på. Man kan også sige at når man som fragtmand har 40-50 stop om dagen, så kan den godt blive træls at bruge. Personligt bruger jeg den aldrig på ruten, men bliver jeg sendt på en langtur så bruger jeg den

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 19-09-09 20:04

Kan lige tilføje at der ikke findes lastbiler uden seler mere, da disse er standardudstyr nu

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 19-09-09 20:09

Kan fortælle at min gamle lastbil er lige blevet synes og der er ikke seler i og det er der heller ikke i nogle af de andre lastbiler vi har..

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 200 point
Dato : 19-09-09 20:52

- Monterede sikkerhedsseler skal anvendes. Der må ikke befordres flere personer i last-bilen end antallet af sæder med sikkerhedsseler. Dette gælder ikke ældre lastbiler, hvor der ikke er monteret sikkerhedsseler.

Citat fra "undervisningsplan for køreuddannelsen til kategori C"

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 19-09-09 21:25

Tak for svaret Refi, det kunne jeg bruge til noget..

Tak til jer andre

Godkendelse af svar
Fra : arlet

Dato : 19-09-09 21:25

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-09-09 21:28

Selv tak...

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 19-09-09 21:54

Hvad årgang er denne lastbil. Og hvad mærke