/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
udskiftning af nittet
Fra : olskar
Vist : 5393 gange
200 point
Dato : 19-09-09 07:28

Hej er ved at hovedrep. en trailer og skal sætte nye sider og bund i og overvejer at skrue/bolte det sammen i stedet for som det er nu nittet sammen er det en god ide.
( har aldrig nittet før ) vil bruge bradebolt / selvskærende skruer

Kommentar
Fra : olskar

Dato : 19-09-09 07:51

mener naturligtvis nitter Good Morgen

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 19-09-09 08:14

Du kan ganske roligt bruge skruer og bolte .
At der er brugt popnitter (som de hedder) fra før er fordi montagen går hurtigere og er billigere end med skruer.
Til sammenføjning af tynde materialer som blik etc etc er popnitter fortræffelige .

Mvh Sverola

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-09-09 09:50

Brug du roligt (de rigtege længder/tykkelser) popnitter, de er ganske stærke- de har formentlig siddet i mange år på traileren - hvis der er tale om stålsider/bund. Er der derimod tale om træsider/bund, så brug bræddebolte.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-09-09 09:52

Styrkesamlinger bør have bolte som erstatning for nitter. Helst med selvlåsende møtrikker, så det ikke rasler fra hinanden.
Bolte bør "passe" stramt i hullet så det ikke bliver en "slaskesamling"

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 200 point
Dato : 19-09-09 10:52

Popnitter er ikke en smart løsning. Jeg kender tilfælde hvor bilsynet har kasseret på grund af popnitter.
Den nitning som du taler om, er det ikke punktsvejsninger du mener???

Selvskærende skruer er heller ikke lige sagen, især hvis de skal stå for en hvis belastning, så tror jeg heller ikke de er særlig velkommen i en synshal.
Men som forslået, så brug gode bolte klasse 8.8 med sikring af tandskiver og/eller selvlåsende møtrikker! - Og som nævnt, så skal monteringshullerne passe til gevindtykkelsen.

TIPS! - Bor bolte igennem ladbunden, (8-10 mm) ude i siden, og sæt øjebolte på, på undersiden af laddet. Det giver en god mulighed for at fastbinde ting på laddet, så det ikke kan falde af.

OBS! - Når man køre til lossepladsen, vil man ofte opdage, at alt for mange med trailer på jydekrogen, glemmer at sikre sit læs på en forsvarlig måde. Bliver du stoppet med et slaskelæs, så koster det rigtig mange penge i bøde.
Her i byen, især i week-enderne, har politiet en skraldkontrol, som notere billister med løst læs, og som ofte taber en del af det på vejen, til fare for andre trafikanter.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 19-09-09 17:56

Brug gjennemgående bolter med låsemøtriker.
alimak

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 19-09-09 18:36

Og husk, at bore et strategisk hul eller to, så vandet kan løbe ud. Vores trailer har et lige midt i ladbunden op imod forsmækken og tilsvarende bagi. Synsmanden sagde, at efter hans mening burde det være lovbefalet.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-09-09 21:30

Det LAD'er til at det ikke er hul i hovedet men hul i ladet!
Det er nu ikke et problem i min lille 300 Kilo trailer. Her er bunden samlet af to stk. vandfast finer med en revne på langs. I øvrigt er den for det meste overdækket med en høj presenning.

Men hvis traileren har bagklap og evt. sideklapper, er problemet langt mindre. Men ellers er idéen fin!

Godkendelse af svar
Fra : olskar

Dato : 20-09-09 08:40

Tak for svaret severino. tak og en god ide med øjebolte

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-09-09 16:06

Øjebolte findes i to udgaver. Henholdsvis som bolt og møtrik.
En bolt med en bæreskive i ladet med en øjemøtrik under vognen, er nok et bedre resultat end hvis du vælger en øjebolt med møtrik, hvor møtrikken sidderoppe i ladbunden.
Bolten findes i mange udgaver, så her ville jeg vælge en med et fladt hoved, så den ikke genere ved skovling af læsset, eller genere den transporterede last.