/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Indviklet Volvo s40
Fra : illwill
Vist : 1157 gange
121 point
Dato : 16-09-09 09:46

Hej..
Her er et problem med min s40 som min ellers dygtige mekaniker endnu ikke har kunnet løse:
Den rasler/larmer fra et sted som er meget udefinerbart. Lyden synes jeg lyder som et plastiskjold eller sådan noget der sidder løst men det er åbenbart ikke så simpelt. Den gør det kun op til 1800 omdr. - så stopper lyden brat. Og kun når man accelererer. Hvis gassen slippes forsvinder lyden. Det sker i alle gear. Derimod synes jeg ikke rigtigt man kan høre det i frigear når der bare gasses op. Min mekanikers bedste bud er at der sidder noget i manifolden og rasler?? Lyden er kommet gradvist.
Jeg synes det er rigtig irriterende, så ville gerne problemet til livs..

Iøvrigt:
Er det et normalt problem at instrumentpanelet også rasler i passagersiden på sådan en model her? Slemt når man kører over ujævnheder og ved visse hastigheder..

Modeloplysninger. Volvo s40 1,8 fra 1996. 230000 km.

På forhånd tak..

 
 
Kommentar
Fra : illwill


Dato : 16-09-09 14:06

Jeg vil lige tilføje at jeg jo som sagt har haft den til mekaniker uden held. Efter den kom hjem derfra stopper lyden nu ved 1500 i stedet for 1800 omdr. ??? Et eller andet må der jo være sket. Nu har jeg så netop været i vaskehal med den og det blev det værre af......!! Jeg kan ikke finde nogen løse skjold eller lign. som kan være skyld i lyden. Har også prøvet at holde et stykke jern på forskellige steder men der er intet jeg kan finde..

Kommentar
Fra : alimak


Dato : 16-09-09 14:46

Det er svært når man ikke hører bilen, men tjek om varmeskold på udstødnings manifolden er løs.
alimak

Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 16-09-09 15:30

Gæt:
Stabilisatorarm fra motor til chassis


Kommentar
Fra : illwill


Dato : 16-09-09 16:48

Hej igen.
Har lige snakket med mekanikeren om det her med at undervogsspulingen gjorde det værre. Derfor foreslog han at det kunne være en slidt fjederpakning der sidder mellem manifolden og udstødningen. - således at de to evt. støder let mod hinanden og rasler. Hva tror i om den teori????

Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 16-09-09 17:46

Alt er vel teoretisk muligt, men praksis en ganske anden sag. Det virker besynderligt, at det er omdrejningsbestemt. Vi havde på et tidspunkt en Suzuki der raslede og skramlede, men kun i tomgang. Så snart den fik omdrejninger forsvandt det. Det var varmeskjoldet på katalysatoren, der var tæret omkring en svejsning. Jeg ville umiddelbart gætte på noget i samme retning med din. Hvis det skulle være fjedrene, burde de vel også rasle når man slår på dem med skaftet af en skruetrækker ?
Øvrig raslen fra instrumentbord kunne tyde på, at noget trænger til en efterspænding. Har selv kørt volvo 460, og den var dejligt fri for knirken og raslen.

Kommentar
Fra : illwill


Dato : 16-09-09 18:04

Cortina01:

Det lyder ikke umiddelbart som fra katalysatoren men som om det er længere fremme..
Jeg tror ikke han mener det er fjedrene der skal rasle men nærmere manifolden mod røret til udstødningen fordi pakningen måske er væk i den ene side....??
Det her med instrumentbordet.. har du nogle som helst forslag til hvor jeg kan efterspænde det og komme der ind til det i det hele taget. Har selv tænkt at det må være et eller andet beslag der er knækket/løst, men det er jo ikke til at komme til noget som helst. Raslenen stopper i hvert fald hvis jeg trykker hele panelet indad i nærheden af "ansigts-blæseren" længst til højre. Det er fordi hele panelet rasler imod der hvor forruden starter et sted - så vidt jeg kan se og høre..

Kommentar
Fra : alimak


Dato : 16-09-09 18:30

Du får købe dig en Haynes manual der kan du se hvordan instrumentbordet er skruet sammen.Vi som er vant med at skrue bil har ingen problemer med at finde skruene, men er man uerfaren så kan det være lidt tricky at finde skruene som er gemt fordi de ikke skal synes.
alimak

Kommentar
Fra : alimak


Dato : 16-09-09 18:34

De bedste er nok at køre bilen på en lift ,og stå under den og få en anden fyr til at give gas så du kan høre hvor lyden kommer fra.
alimak

Kommentar
Fra : illwill


Dato : 16-09-09 20:13

Lige med hensyn til instrumentbordet, så har jeg ikke rigtig lyst til at bruge 300 kr på at finde ud af hvor skruerne sidder hvis det kan undgås. Er der nogle der kan fortælle mig hvor de sidder. Jeg kan se i min haynes til ford escort at de der sidder under dørlisten og under forrude blæsergitteret. Det ser ikke ud til at være det samme på volvoen.. i hvert fald er de ikke under dørlisten. Det er hele "fronten" med handskerum og det hele der sidder løst.......

Kommentar
Fra : alimak


Dato : 16-09-09 21:12

Tror du det er det eneste du får brug for i Haynes bogen at se hvor skruene til instrumentbordet er? Det er en god investering at købe den bog da du har en gammel bil. Eller er det billigere at køre på værksted? Prøv at skrue ud hanskerummet så dukker det nok op nogle skruer.
alimak

Kommentar
Fra : illwill


Dato : 16-09-09 21:32

ingen skruer i handskerum.. det eneste jeg kan se er hvad der ligner en nitte eller to..
Jeg regner også med at skulle have bogen, men jeg ville gerne have løst problemet nu. Så hvis nogle kendte bilen var det jo nok en hurtigere løsning.

Kommentar
Fra : alimak


Dato : 16-09-09 21:58

Er de nitter af plast? Da sidde det med plast clips.Det er forskellige typer. Prøv at pille dem ud .Nogen er med en"låsepind" i midten,fjern den og pill dem ud.
alimak

Kommentar
Fra : ingelein


Dato : 16-09-09 22:22

Modeloplysninger. Volvo s40 1,8 fra 1996. 230000 km.

Altså vores bil af samme model fra 1997 - 75.000 km da vi solgte den, raslede ingen steder - heller ikke ved instrumentbrættet.

Men vi har en gang haft en bil, som skramlede hver gang vi foretog et højresving. Det var lige efter at den havde været hos mekaniker. Det viste sig at han havde glemt sin skruenøgle omkring en bolt i fælgen . Man kan komme ud for meget med de der firhjulede - og tobenede med.

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Beestone


Dato : 17-09-09 05:13

Jeg forstår ikke helt din logik ?

Du vil ikek ofre 300,- på en Haynes manual.
Men du kører gladeligt flere gange til mekaniker -
og bagefter begynder du alligevel selv at rode uden at vide hvad du kigger efter

Du skal lige vide, at det er helt normalt at vibrationer forplanter sig overalt i et bilkarosseri, og kan give de mest mærkværdige (og selvfølgelig meget irriterende) symptomer.
Et plaststykke et eller andet sted i instrumentpanelet kan være revnet under montering på fabrikken.
Og det viser sig først at rasle, når der opstår vibrationer fra f.eks. motoren.

Den røde tråd i de øvrige indlæg er egentlig at du skal gå efter årsagen til vibrationen, ikke symptomet som giver raslelyde ved bestemt omdrejningstal.

Har du tænkt over, om du holder foden med et helt bestemt let tryk på én af pedalerne, om det så kildrer under foden samtidigt med den irriterende raslen ?
Det er den bedste indikation på at noget er galt - ude i motorrummet.

Held med det.

Kommentar
Fra : illwill


Dato : 17-09-09 12:23

Da mekanikeren ikke kunne finde ud af det må man jo selv igang ikke sandt..

Nå men jeg overvandt på jeres opfordring min nærighed og har købt Haynes - med det resultat at det ene af mine problemer nu er ude af verden
Det viste sig at der sidder en bolt et stykke inde under den ene højtaler. Den var løs så det var hele panelet der raslede. Det gør det ikke mere!

Med hensyn til det andet problem må jeg vidst indse at mine evner ikke rækker. Mekanikeren får lov at skifte den pakning ved manifolden. Det lyder fornuftigt i mine ører. Det er efterhånden så slemt, Beestone, at jeg kan mærke vibrationer i pedalerne når det er værst..

Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 20-09-09 18:21

Det er noget af det værste der findes, at jagte en raslelyd med ukendt afsender, men den med pedalerne kendte jeg ikke. Lyder som et godt fif. Mit udgangspunkt er gerne op med dyret, og så let banken med f.eks. skaftet af en skruetrækker, til årsagen er indkredset. Jeg ville da umiddelbart tro, at hvis halvdelen af pakningen er væk, vil den også "fise" en del i udstødningen ? Men giv da gerne en melding om din mekker har ret.....

Du har følgende muligheder
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177428
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407938
Brugere : 218877

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste