/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Kip-relæ til 4 lampeudtag
Fra : SaxoSuper
Vist : 5894 gange
200 point
Dato : 13-09-09 20:58

Hej

Jeg er ved at sætte 4 lampeudtag op, og vil gerne have de kan tændes fra 3 forskellige kontakter. Regner med jeg skal bruge et kip-relæ til det. Men forstår bare ikke de anvisninger der er til dem man ser på nettet. Så der er to ting jeg gerne ville have svar på.

Det ene er om det ikke er nok med et 3ledet kabel mellem de 4 lampeudtag, og så fra den sidste lampe et der går til kip-relæet?

Og det andet, hvor mange udtag skal der være på kip-relæet, og hvilke numre er til hvad?
Har kigget på et med A1, A2, 1, 2. Men de fåes også med 3, 4.

Håber nogen kan hjælpe. Evt med en tegning eller ihvertfald en meget forståelig forklaring.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-09-09 21:40

Når du spørger,som du gør,tror jeg det er bedst du overlader det til en professionel.

A1 og A2 er polerne til spolen
1 2 er til et kontaktsæt 3 4 til et andet. Undertiden kan man have brug for et ekstra kontaktsæt.

Lamperne kan sløjfes på en toleder, hvis det er klasse II armaturer.

Hvis dette er sort tale for dig er det ekstra nødvendigt at du får hjælp af en kyndig.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-09-09 21:42

Det kan også gøres uden kiprelæ ved 2 korrespondance afbrydere og en krydsomskifter.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-09-09 21:47

"tændes fra 3 forskellige kontakter" >>>>>>det skal forsynes fra samme Fase/gruppe/sikring.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-09-09 22:55

Det kan laves med korrespondance, hvorfor ofre kip relæ.

Kommentar
Fra : SaxoSuper

Dato : 14-09-09 07:14

stig54 > Det kan det vel ikke hvis der kun er trukket en 3-leder mellem lamperne til kontakterne.

Kommentar
Fra : SaxoSuper

Dato : 14-09-09 07:17

transor > Man kan da ikke lave korrespondance afbrydere og en krydsomskifter hvis der som skrevet kun er en 3 leder mellem alle lamperne og til kontakterne.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 14-09-09 12:04

Som jeg læser det er der ikke trukket kabler endnu.

Kommentar
Fra : SaxoSuper

Dato : 14-09-09 14:35

Nå men der er trukket 3 leder mellem alle lamperne og op til loftet, regnede med de skulle mødes med kip-relæet der og så en fase.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-09-09 14:44

Det er sikkert en 3 leder med brun blå og gulgrøn som KUN må bruges til beskyttelsesjord.

Så din løsning må være
Paralelforbinde dine lamper
Tænde og slukke den brune som skal være fasen. samme fase "bør" også bruges til at tænde/slukke dit kiprelæ.
Så kan det ikke gå ret meget galt.

Men som det allerede er sagt, så skal der en elektriker til at lave det korrekt.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 14-09-09 17:19

Det 3-leder kabel som er trukket, er det med beskyttelsesleder (Gul/Grøn)??

For hvis det er er du sådan set på skideren, denne leder må kun bruges til Beskyttelsesleder

Få du fat i en aut. elektrikker så han kan lave det korrekt for dig

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 14-09-09 18:43

Citat
www1.lk.dk/servlet/pdfDokumentation?LKnummer=506D5510

Der kunne være brugt en LK FUGA® indsats Timer 8 A indstillet på kip.

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 14-09-09 18:44
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-09-09 20:32

JRST - hvordan skal den så samarbejde med de to andre afbrydere

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-09-09 05:55

afb skal side parralel fase til rød på afb (på alle afb) mellem ledning på sort (på alle afb)
kiprelæet A1 mellemledning A2 NUL 1 Fase 2 lampeledning
lampeudtagene skal sidde parralel (3 leder) brun på M1 - blå på N - gul/grøn på jord (brun skal sidde på klemme 2 på kig og nul(blå) skal sidde på A2 (det vil sige der er 2 blå i denne klemme forsyning nullen og den til lampe udtagene)

husk at alle afbryderne skal have fjeder i

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 15-09-09 10:39

Eyvind>
http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/98769_03.pdf

Anvendelse
Timeren er et kombineret KIP-relæ eller timer. Er velegnet som afbryder foran f.eks.
stikkontakter til kaffemaskiner, strygejern eller lamper. Timeren kan derved reducere
energiforbruget og faren for brand. Timertid eller kip-funktionen vælges på en drejeknap,
der er placeret under tangenten. I kip-funktion kan en korrespondanceinstallation
opbygges.

Antal trykkontakter:
Maks. 25 trykkontakter eller 5 trykkontakter med
glimlampe.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 30-09-09 16:58

Jeg vil ligger en 5x1,5 pvikj mellem de lampesteder og fra det lampestedet nærmste det tryk en 5x1,5 pvikj ( man kan nøjes med en 4x1,5 pvikj ) for så kan man lave en stikkontakt under trykket og det ville jeg gøre de tre steder det drejer sig om ( hvis man ikke ønsker en stikkontakt under trykket kan man nøjes med en 3x1,5 pvikj ).
Og når man så har lavet det ville jeg ringe efter en elektriker for på det tidspunkt er du nemlig ved at lave noget ulovlig ifølge loven ....ikke det med at du selv sætter lampesteder/underlag op og trækker kabel hvor det nu skal hen ..... men du må ikke selv monter sådan noget DET KRÆVER EN EL-INSTALLATØR..........

Bassebo.....

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 30-09-09 17:08

manglede lige at der også skal trækkes en 5x1,5 pvikj til tavlen hvor man sætter kip-relæet og hvor det nu skal sættes op...