/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Køb på nettet
Fra : vvdriver
Vist : 1443 gange
100 point
Dato : 09-09-09 13:27

Jeg så i DenBlå Avis følgende
Linse til Nikon Digitalkamera sælges.
Annonsen var fra privat.
Jeg talte med sælger,overførte beløbet +75 kr. til fragt.
Da jeg fik linsen,var det ikke til en digitalkamera,men til en analog kamera.
Megen skriven frem og tilbage med sælgeren,meddeler han mig,jeg bare kan sende den retur.
Så vil han retuner beløbet.
Jeg skriver,jeg også vil have han betaler fragt for at sende den retur.
Hvertgang skriver han jeg bare kan returner den,at jeg skal betale fragten en gang mere.
Jeg syntes fejlen er hans,hvorfor skal jeg så betale hele gildet,fejlen er jo hans.
Hvordan skal forholde mig
vvdriver

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-09-09 13:40

Da der stod i annoncen at det var til digitalkamera, hvilket så ikke var tilfældet, er det sælger der skal betale fragten

Men der er så meget fusk vedr. handel i DBA, så hvis du overhovedet får nogle penge retur, så skal du være heldig/tilfreds

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 09-09-09 13:49

Jeg bruger det princip. Alle er reelle,indtil det modsatte er bevist.
Jeg stolede på sælgeren,overførte pengene til ham.
Det er ikke det store beløb.
Da han ikke sendte(det aftalte rigtige varer), ved jeg ikke om jeg kan stole på han vil refunder noget som helst(sende beløbet retur)
Jeg har alt vores konspordance på mail,også hans annonce.
han har efterfølgende sendt mig en billede af linsen.
Så alt i alt,kan jeg bevise,han har lavet en fejl
vvdriver

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-09-09 13:53

Send retur, og håb på at han er en af de ærlige - men at han har lavet en (grov) fejl, så ville jeg nok tro det modsatte

pøj pøj

(du har ikke mulighed, for selv at troppe op hos sælger?)

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 09-09-09 15:38

Nordsted1
Jeg bor i 7400-han i Holbæk.
Hvordan er det lige-kan jeg få Banken til tilbage føre skillingerne,der er ikke betalt med Dankort,men Bankoverførsel fra Nordea til Nordea.
vvdriver

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-09-09 15:47

Jeg tvivler på at du kan få banken til at overføre pengene, men prøv at ringe til dem i morgen

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 09-09-09 17:16

Der er åbenbart stadig forvirring over hvornår bankerne kan føre noget tilbage....

Det kan de kun når det er ANDRE der har trukket på DIN konto....

Altså når du betaler med et betalingskort er det i virkeligheden blot en tilladelse til at "modparten" kan trække det aftalte beløb på din konto (det er en misforståelse at tro det er DIG der trækker dem på DIN konto) - den slags kan tilbageføres...

Når du SELV overfører noget til en anden konto kan det IKKE føres tilbage....

Så glem bare banken....

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 09-09-09 18:24

REFI næste gang spørger jeg dig til råds,du har ret.Kontaktede banken sidst på eftermiddagen,fik samme svar som fra dig.
Jeg tænker videre(pral)
vvdriver

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 10-09-09 06:52

Når man køber varer på nettet, er det som regel ganske almindeligt, at man selv skal betale for fragten, såfremt man vil have pengene retur eller have byttet en vare. Det er de almindelige forretningsbetingelser i de fleste netbutikker.

Det er også almindeligt, at man returnerer varen til sælgeren, og når sælgeren har varen i hænde overfører han beløbet til din konto.

Hvordan det så forholder sig, når man køber en brugt var på fx. dba og QXL, er jo nok utvetydigt, og skal aftales med sælgeren , som du allerede har gjort. Der er nok ikke andet at gøre, end at gå ind på hans betingelser og returnere varen, og så håbe på, at han overfører pengene til din konto.
Såfremt han ikke giver dig pengen tilbage, må det være muligt at klage over vedkommende hos dba.

Se evt. her: http://www.dba.dk/asp/solosites/sikkerhedscenter/saelg_snyd.asp

Godkendelse af svar
Fra : vvdriver

Dato : 11-09-09 09:17

Tak for svaret refi.
Faktisk havde jeg lyst til at accepter svaret fra Nordsted1.
Nordsted1 holder sig til det moralske,det ville jeg også helst.
Du svarede korrekt ang. bankoverførsel.
vvdriver