/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
hvor mange slørhaler
Fra : learegina
Vist : 3435 gange
200 point
Dato : 07-09-09 19:39

Jeg har en 15 liters bowle med 3 planter i, og lige nu kun 1 slørhale i. Havde 2 men den anden døde idag:(

Den døde da den i ca et døgn havde ligget nede på bunden og trækket vejret meget volsomt. hvad kan det skyldes?
Den anden derimod er der absolut ingenting i vejen med, den svømmer rundt næsten hele tiden, og styrter til tider også rundt, nærmest som om den vibrerer (det gør forhåbentlig ikke noget?)

Købte dem i fredags så har altså kun haft dem 3 dage.

Men er det synd kun at have en slørhale? skal de have selvskab.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-09-09 21:13

Selv et svagt miljøskift kan være nok til at slå fisk ihjel.

Du kender nok metoden med at sænke plastposen med nye fisk ned i vandet og lukke dem ud senere grundet pludselig temperaturskift hvis de bare plaskes i, for at være helt sikker kan man gradvist hælde vand fra akvariet ned i posen.
Og et akvarie skal helst stå med planter en uges tid inden at man putter fisk i.

En enlig slørhale bliver lidt mere livlig når der kommer selskab, jeg har faktisk også overværet hos en nabo at to slørhaler havde gået sammen i et par år, den ene blev syg og kunne ikke svømme opad for at få mere iltrigt vand, den anden prøvede så at skubbe den opad.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-09-09 21:38

Citat
Den døde da den i ca et døgn havde ligget nede på bunden og trækket vejret meget volsomt. hvad kan det skyldes?

Mange årsager:

At den var syg
for koldt vand
for varmt vand
for lidt udluftning i vandet
giftstoffer i vandet grundet overfodring eller manglende rensning af vandet

o.s.v.

Citat
styrter til tider også rundt, nærmest som om den vibrerer

Det lyder ikke helt rigtigt..kunne tyde på, at fisken måske er angrebet af parasitter/utøj.
Så kan fisken gå helt "amok" og drøne rundt og ryste sig i håb om at ryste de små dyr af sig.

Du har forhåbentlig rensefilter og luftpumpe koblet til den bowle..

Bowler er i det hele taget ikke særligt gode til fisk, nogen fisk bliver helt "skruk i låget" af at svømme rundt i sådan en....

Jeg tror din fisk vil ha' godt af selskab af en anden slørhale, men vent nu et par dage og se om den der er tilbage klarer sig..

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-09-09 09:13

Det er dyrplageri at holde så store fisk i en lille bowle.
Bowle er i det hele taget ikke egnet som akvarium , hvis man fylder den mere end godt halvt med vand.

Affaldsstoffer og frisk ilt skal udveksles via vandoverfladen me luften. I en fyldt bowlw er overfladen for lille i forhold til volumet.

Med kun 15 l vand og store fisk er det også svært at undgå vandforurening ved overfodring og bakretievækst.
Planterne kan være pæne at se på, men er uden betydning for såkaldt biologisk balance.
Det ville pr filk kræve over 100 l fyldt med planter.

Kommentar
Fra : learegina

Dato : 12-09-09 15:16

tak for svarene til de to første:)

hvordan ser en fisk ud når den sover? ligger den stille?

Kommentar
Fra : jakob100Super

Dato : 25-09-09 16:04

de ligger omkring 3 centimeter fra bunden. og ligger det samme sted hele natten

Kommentar
Fra : Happy0Meal

Dato : 15-10-09 13:00

Hejsa, Bowler er fisk ikke særlig glade for, de skal have masser af plads, de skal kunne være frie ( Især slørhaler ) Planter og alle muglige aktiviteter. Jeg vil råde dig til at købe et akvarium istedet for bowle. Dyrehandleren kan fortælle dig mere.

Held og Lykke

Happy0Meal

Kommentar
Fra : me67

Dato : 19-10-09 22:53

Slørhaler hører ikke til i akvarier og slet ikke i bowler, kun i havedamme.

At have slørhaler i en bowle vil jeg kalde dyremishandling.

Accepteret svar
Fra : Danzerna

Modtaget 200 point
Dato : 06-11-09 13:41

Hej.

Der er mange ting der kan have skyldt at din fisk døde, men når du kun har haft den i så kort tid, skal du regne med at den var syg allerede da du købte den. Alle fisk er der garanti på i 24 timer, desværre er den så først begyndt at vise tegn på anden dagen. Hvis du gerne vil forsikres om at du gør alt hvad du kan for fiskene, kan du tage lidt vand fra akvariet med i en pose til en dyrehandel, de kan undersøge det for dig. Og sørg for at holde vandet den korrekte temperatur, det kan du enten gøre med et varmelegeme eller en lampe. Hvis du vil gøre mere, så kan du købe et iltsystem der også filtrerer vandet i en PetWorld eller lignende dyreforretning. Det er ikke særlig synligt i en bowle og er specialdesignet til bowler.

Det lyder som om du gør alt det du skal, så lad være med at bekymre dig med mindre den anden slørhale dør inden en uges tid.

Godkendelse af svar
Fra : learegina

Dato : 06-11-09 19:24

Tak for svaret