/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Tegninger - nedrivning af væg
Fra : ksjohansen
Vist : 1229 gange
100 point
Dato : 03-09-09 13:21

Hej

Jeg har netop været til konsultation hos bygge- og teknikforvaltningen, omkring nedrivningen af halvdelen af min køkkenvæg. Her beder de om 3 tegninger fra en ingeniør:

- Statisk beregning af stålbjælkens bæreevne
- Afstivning ifbm. ombygning
- Hvorledes bjælken brandsikres

Egentlig troede jeg kun den første var nødvendig??

Omstændighederne er således:

Vi bor på 4. sal i en ejendom med 5. etager. Vi vil fjerne halvdelen (2,1 m i bredden) af en 15 cm tyk murstensvæg mellem køkken og værelse for at få et spisekøkken. Hullet bliver da 2,8 m i højden. Stålbjælken skal alene kunne bære murstensvæggen på 5. sal (ca. 3 m).

Da det er oppe i højden ligger man særlig vægt på brandsikring med strækmetal og mursten lagt ind i selve bjælken. Strækmetallet skal gå rundt om bjælken.

Jeg har fundet en murer, der kan løse opgaven. Er der nogen, der kan anbefale en ingeniør til at lave tegninger til ansøgningerne? Og hvad er prisrammen for sådan en opgave?

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 03-09-09 13:28

det er en bærende helstensmur du har med at gøre, så for din egen og din økonomis skyld, skal du kontakte en ingeniør, og få hans arbejde dækket via hans forsikring, det er tunge sager du har med at gøre, der skal afstives kraftigt under nedbrydning samt oplægning af en IPE eller HPE jernbjælke,
har du gennemtænkt hvorledes denne kommer til 4 sal den vil veje omkring 200 kilo.

mvh
per

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-09-09 13:45

8 mand, 7 til at slæbe den op af trappen og den sidste til at slæbe en kasse øl.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 03-09-09 15:11

LuffeA

er det ikke 30 stk der er i en kasse eller er det 12 jeg tænker på fordelingen, hvem skal slæbe de tomme flasker med ???

per

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-09-09 15:41

Nå ja....

Men så en pakke grænseoverskridende Weissbier da

Kommentar
Fra : ksjohansen

Dato : 03-09-09 17:29

Ja jeg vil da tage imod det gode råd om, at der skal nogle øl til. Men for at acceptere et svar, ville jeg nu hellere lidt om mine spørgsmål

Vi ligger ikke en bjælke ind, men 2 - en fra hver side, hvor halvdelen af muren så agerer støtte i mellemtiden. Jeg har en super murermester på sagen.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 04-09-09 21:29

Er din supermurmester dækket af Dansk Byggeri eller ande forsikring ??

per