/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Renault hyler/fløjter
Fra : Terrieren
Vist : 3637 gange
20 point
Dato : 02-09-09 07:29

Hejsa.
Jeg har virkelig brug for hjælp! Min Renault Megane stationcar 1.9 diesel hyler/fløjter efter kørsel på motorvej. Når jeg har kørt ca. 10 km på motorvej uden at røre bremsen begynder bilen at hyle/fløjte/larme som når man kører på rumlestriber, bare en lidt anderledes lyd. Den minder om hvis man puster i en tom vinflaske. Det virker som om noget kører på et eller andet sted. Lyden holder op når jeg træder på bremsen, men begynder igen også ved lav hastighed ligeså snart jeg letter bremsetrykket igen. Det sker aldrig når bilen er kold eller ved bykørsel. Har lige fået skiftet et forhjulsleje og tandremmen, da de skulle skiftes alligevel. Lyden kom efter forhjulslejet blev konstateret defekt men før tandremmen blev skiftet. Bilen har også tendens til at vibrere som om den ikke er afbalanceret helt på alle hjul, men kun svagt. Desuden mistede den luft på det ene fordæk, som derfor har fået skiftet ventil hvilket virkede på trykket.
Er der nogen der har idéer, for mine mekanikkere (2 forskellige) + min bedre halvdel påstår der ikke er noget!! Jeg kunne godt bruge nogle idéer, som jeg kan bede min mekanikker om at tjekke. Jeg kan intet selv, når det drejer sig om biler (skomager bliv ved din læst!)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-09-09 07:37

Hvis lyden er kommet umiddelbart efter udskiftning af forhjulslejet, vil jeg nok rette min interesse på det sted.
Måske sidder det ikke som det skal, og måske bliver varmt, hvilket vil få materialet til at ændre sig.
Prøv efter en hurtig tur, at mærke om det skulle være unødigt varmt omkring lejet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-09-09 10:49

Hjulleje, det er jeg overbevist om.
Det kan også forklare vibrationerne, og at lyden stopper når du træder på bremsen.
Det med at træde på bremsen, er i øvrigt en af de måder man bruger til at konstatere om slør og mislyde ved et hjul skyldes defekt leje.
Man hæver bilen med domkraften, rokker med hjulet...hvis man kan mørke slør der, og det så forsvinder hvis der samtidig er en der træder på bremsen, så er det hjullejet der er defekt.

Årsagen til det først larmer efter nogen kilometers kørsel på notorvej, det er fordi at hjulet der bliver varmere end ved bykørsel og (siger sig selv) når bilen er kold

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-09-09 11:58

Det kan være at lejet er fejlmonteret, eller ikke nyt.

Det kan jo også være det andet leje, eller et baghjulsleje.

Kommentar
Fra : Terrieren

Dato : 02-09-09 12:42

Tak skal I have for svar. Det var nemlig også min tanke at det var det nye forhjulsleje eller et af de andre lejer der var noget galt med. Men mekanikkeren der skiftede tandremmen har kontrolleret lejerne og siger der ikke er noget galt med dem, men samtidig kunne han heller ikke høre hyle-lyden, så jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal tro om den melding I hvert fald skal den til en anden mekanikker i morgen. Så vil jeg få ham til også at tjekke lejerne.
Mange tak for hjælpen. Jeg melder tilbage når jeg finder ud af hvad fejlen var

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-09-09 14:47

Et leje der ikke arbejder som det skal, og giver de symphomer som du beskriver, vil på længere sigt give et slid på dækket, som vil kunne ses efter en kortere tid, hvor det har været oppe i fart, og giver uro i hjulet, så se lige på dit dæk om der ikke allerede er en tildens til slid!

Kommentar
Fra : Terrieren

Dato : 19-09-09 07:22

Hejsa allesammen.

Nu har jeg haft bilen hos mekanikeren og kørt 14 dage efterfølgende uden problemer og uden mærkelige hyletoner. Forhjulslejerne blev tjekket, der var ikke noget. Til gengæld fik jeg skiftet bremseklodser og afslebet bremseskiverne. Og det har altså virket. Men tak for hjælpen alligevel.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 10 point
Dato : 20-09-09 16:26

Husk at afslutte dit spørgsmål, ved at acceptere det svar du syntes var bedst.
Læg mærke til, at der er mange der bemærker, hvis du anullere for mange eller undlader at afslutte.
Du skulle jo gerne kunne stille spørgsmål igen, og få svar på det!

Godkendelse af svar
Fra : Terrieren

Dato : 20-09-09 18:53

Ingen af Jer havde løsningen, men tak for hjælpen alligevel. Jeg vælger at acceptere severino's kommentar, da jeg er ny her og også har brug for viden om hvordan man opfører sig her. men tak til Jer alle der gav sig tid til mig.