/ Forside/ Karriere / Udlandet / Andet udlandet / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 410
Brusten, Mår, og El master
Fra : Trine08
Vist : 746 gange
200 point
Dato : 29-08-09 17:55

Hej.

Lige nu sidder jeg i Norge, nærmere bestemt Bergen..

Hvis man kender Bergen vil man vide at den nærmest ligger på en bejrgside, og at det faktisk regner heletiden -.-

Bergens små veje er lavet af brugsten, og ikke astfaldt... hvorfor ? Astfaldt må da være meget billiger og nemmer at lægge ?

2 spg mere.

På nogle huse, der hvor taget stopper, lige over tagranden, der er et "gitter" lavet af plastik..
Det ligger inden under tagstenene... mit gæt er umilbart at de ahr det for at forhindre evt at en Mår flytter ind ..... eller er der nogle der kender en anden grund ?

Sidste spg.

På nogle af deres el-master, der hænger der røde eller grønne plastik dimser på nogle af ledningerne...De hænger med ca 40 meters afstand... og kun på en ene lednng. Nogle der ved hvad det er ?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 29-08-09 21:40

Man har sikkert blot valgt at bibeholde den gamle vejbelægning.
Her i landet er de fleste små gader der oprindeligt havde brostensbelægning til gengæld forlængst blevet asfalteret i stedet for.

Jeg tror nettet er for at forhindre fugle i at komme ind og bygge rede, det er der også mange her i landet der bruger.

De røde og grønne markeringer på højspændingsledningerne findes også nogen steder her..jeg har ladet mig fortælle, at det er noget i forbindelse med flytrafik.
Dem jeg lige kan huske at have set her i landet , er på ledningerne langs E45 lidt nord for Århus, hvor svæveflyveklubben bor lige overfor

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 29-08-09 22:01

Ja, du har sikkert ret...ihvertfald i de 2 sidste... men, kan dog undre mig man ikke vil have fugle til at bygge rede... men jaja-....

Vil også lige sige, at de brostren der ligger....er helt nye... og ligger overalt i byen... men ja,... kan være for at bibeholde den gamle atmusfærde...

lader lige mit spg stå åbent til i morgen.. så acceptere jeg =) thank you

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 29-08-09 23:35

2. kan det være for at forhindre sneen i at glide ned i hovedet på folk??

Godkendelse af svar
Fra : Trine08

Dato : 31-08-09 20:01

Tak for svaret dova.

Olsen< Ja, det kunne det godt være, men tror det ikke... nok mig der ikke udtrykker mig klart nok... men det "hegn" sidder UNDER tagstenene.... og er kun meget lille.. i forhold til hvis det skulle holde seen væk =)